Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3507 ggr
[_annaH]
0

Gallerbitare!

Nu börjar vi verkligen tröttna på det här!

Min hona biter på gallret hela nätterna, hon skakar i det! Hon får springa runt i huset en timma om dagen o biland mer. I början bet hon bara vid öppningen så vi satte för en bräda där, gick bra ett tag sen börja hon bita på alla andra ställen, står på sitt hus o biter. Så vi börja lägga in grenar så hon kunde sysselsätta sig under natten. O det gick super bra. Men nu ignoerar hon grenarna o moroten vi ger henne o bara biter på gallret.

INGEN kan sova av henne, hon väcker hela huset på nätterna.

Så.. Vad kan man göra för att hon ska sluta bita på gallret?

(ett tag fick hon sitta i buren i en vecka o vi kunde inte ge henne så mycket Motion då vi höll på o renovera här hemma, o då bet hon inte i gallret men så fort hon fick börja komma ut igen så började hon)

Kickan90
0

kan ni inte ge henne en möjlighet att få ha tillgång till en Hage eller något?

låter som att hon väldigt gärna vill ut och skutta mot nätterna.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Kristall
0

Låter som att hon är underaktiverad helt enkelt. För många kaniner räcker det inte att få springa av sig i en timme och sen sitta instängd de resterande 23 timmarna av dygnet.

I mån av plats kan du göra en inhägnad av kompostgaller runt buren, så hon får röra på sig lite dygnet runt, och försöka ha henne lös ett par timmar innan ni går och lägger er, så hon är trött då. :)

Testa även att ge nytt hö och grönsaker på kvällen så hon har lite mer att göra.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

gaabriellaaa
0

håller med #1, skulle tro att hon gärna vill komma ut, eller kanske få gosa. Så gör min kanin när han vill ha uppmärksamhet så Glad

[_annaH]
0

Tack för svaren =)

Men har haft kompost galler runt buren men hon smiter igenom dom så det funkar inte så bra.. Vet inte vad för galler man ska ha då..

gaabriellaaa
0

ha kompostgaller och sedan hönsgaller runt, hade jag när min kanin var bebis, funkar bra.

[Becca-]
0

Som ovanstående säger verkar det som om hon vill ut om nätterna. Kanske hon behöver ha ett eget rum till och med?

Sedan är det ju så att gallerbitning ofta leder till bettfel, eftersom gallret är stumt emot tänderna.
Min hane bet på gallret i en vecka. Då han kom hem ifrån kastreringen och var lite dåsig, och var då tvungen att vila i buren.
Han utvecklade ett bettfel, som han numera får leva med. Vi får klippa tänderna ca 1 gång per år.
Så spruta med fyspray på de ställena hon biter mest, och försök att hitta på en lösning med Hage.

Kickan90
0

#4 du kan köpa extra kompostgaller och sedan sätta ihop de så att hålen blir mindre, om du förstår.
tror att en extra Hage efter att hon har fått springa om kring i någon timme innan ni går och lägger får henne att sluta :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Eidesdotter
0

Min gamla kanin skakade galler konstant och nöjde sig inte med Hage heller. När han fick den skakade han kompostgallret istället. Då fick han bli frigående och det funkade bra.

Om du har möjlighet kan du prova att kaninsäkra ett rum som hon får springa fritt i 24/7.

Om det inte går eller om du inte kan fixa Hage kanske du kan skaffa större bur istället?

[_annaH]
0

Då jag går i skolan till 5 varje dag o är hemma 6 så hinner jag inte motionera henne så mycket. Så det får bli en timme om dagen, kan inte göra så mycket mer..

#8 tror inte min pojkvän skulle uppskatta det. Han vill inte ha en frigående kanin, iaf inte nu. Hon har en 140bur men ah, får se hur vi gör