Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2872 ggr
Inogrisen
0

Normalt?

Hejsan! jag har två frågor som jag hoppas få svar på!

Jag har en hona (hermelin/lejonhuvad) på snart 5 år. Jag har märkt atthennes spenar (heter det så?) har blivit mycket (!) mer framträdande, man känner dem väldigt tydligt när man håller henne under magen vilket man aldrig gjort tidigare. Är det normalt? har det något med åldern att göra eller är det något annat? hon verkar iallafall inte ha ont.

Min andra fråga gäller min andra hona, hon är ca 8 månader nu är ''inne i puberteten'' hon är iofs rumsren men det stänker kiss från buren när hon markerar revir, dessutom luktar det så sjukt illa. Jag vill inte sterilisera henne eftersom det kostar sjukt mycket och dessutom är det ju ett lite större ingrepp. Är det nån som vet närdetta beteende brukar sluta? eller har ni nått tipps på hur man får bort kissfläckar?

Tacksam för svar :)!

Sussii92
0

Fråga 1: Ja det märkte jag också på mina äldre kaniner, för mig har det aldrig varit något märkvärdigt utan bara så de är helt enkelt, inget de lider av eller verkar vara något problem :)

Fråga 2: Jo det där känner jag igen, de gjorde min ena hona när hon var yngre, hon kunde stänka upp på väggar och överallt men som tur försvann detta beteende med tiden :) Någon vecka senare så var det borta ^^

Inogrisen
0

jaa jag hoppas verkligen det försvinner snart för det har hållt på i flera månader xO men tack så mycket för jättebra svar :D!

Sussii92
0

#2 Ja som sagt det är individuellt, vissa tar längre tid på sig att ta sig ur tonårsbeteendena på andra försvinner det nästan direkt :) Inga problem, hoppas din lilla hona slutar med skvättandet snart :)