Försäkringar
Jag får verkligen uppfattningen av att folk som har försäkrat sina djur verkar tycka att man är "dum" om man inte har försäkring på sitt djur, att det är en "självklarhet" med försäkring och att man är en bättre ägare om man skaffar försäkring? Att man tänker på djuret mer bara för att man inte tar någon risk vid eventuella skador.
Jag vet inte riktigt, men så känner jag, inte hos alla men många. Vad tycker ni om alla olika försäkringar? Både hos kaniner, hundar, hästar etc. Motivera.
Man inte kan erbjuda bättre vård p.g.a en försäkring. Bara för att man ibland får ersättning betyder det inte att djuret har större chans till vård och klarar sig. Visst kan det kännas som ett skydd för en men jag anser inte att försäkringar är nödvändigt så länge man själv vet att man har möjlighet till att betala eventuella veterinärkostnader, ex. om man har besparingar.
Dock tycker jag att försäkring kan vara bra hos större djur, som hästar - eftersom så många olyckor kan hända dom i och med ridning som "nöter" på hästen, skador i hagen p.g.a andra hästar osv. Min häst fick lov att operera bort ögat p.g.a en spark i hagen som gick på 20.000 kr men det stod försäkringen på (inte hos mig, utan hos förra ägaren). Men då det hände var han 15 år och försäkringen kostade över 1000 kr om året, och det var enda skadan i hans liv, så vi säger att han haft försäkring hela livet, då har man inte "tjänat" på försäkringen. :)
Men varken mina kaniner, hundar, hamster eller katt har försäkring. Varför? Därför att jag anser det vara onödigt, har bara behövt betalat mindre belopper hos veterinären för våra mindre djur, allt från 350kr till 900 kr och detta är inget som försäkringen skulle stått för.
Dock lägger jag inte undan pengar varje månad till djuren, men jag har alltid extra pengar på kontot ändå :)
Jag har alla mina djur försäkrade. Alltså då 4 kaniner och 2 hundar. :) Jag rekommenderar det och tycker att man ska ha det men jag "trycker" inte ner andra som inte har det eller tycker annorlunda.
Min ena kanin Mika har fått åka in till veterinären och då hjälpte försäkringen så att det blev billigare.
Min egna hund Dafne har också nyss varit hos veterinären och måste hon dit igen så betalar försäkringsbolaget det.
Så ibland kan det vara bra men sen kanske vissa känner att kaniner kanske inte skadar sig kanske så ofta? och då vissa tycker det är onödiga pengar men ibland är det väldigt bra att ha!
Dom 3 andra kaninerna har jag ju inte behövt använda försäkringen på :)
Mina djur är inte försäkrade, utan jag har pengar undanlagt istället. Vår ena katt "kostade" ca 3000 kr i veterinärkostnader förra sommaren pga skada och just då hade det ju varit trevligt med en försäkring, men jag gillar inte Finlands kattförsäkringar (och några smådjursförsäkringar har jag inte lyckats hitta alls?)..
Hundar och speciellt hästar tycker jag dock det är värt att försäkra, då veterinärbesök lätt blir ruskigt dyra med större djur..
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Det är en självklarhet för mig att ha alla mina djur försäkrade.
De flesta försäkringar är i längen onödiga har jag fått lära mig av en matematisk person. Sedan om det stämmer eller inte, det tänker jag inte argumentera för. Jag tycker att man ska ha försäkring om man tror att det blir bäst så. Om jag ser till den tid jag har haft olika djur HITTILS så kan jag se att jag inte hade vunnit någonting på att ha försäkring. Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna tänka mig att skaffa försäkring.
…nödvändigt att tillägga är att jag inte är uppfödare och har endast två djur (kaniner).
Jag tycker så här, jag har mina hästar och hundar försäkrade, men inte kaniner. Inte för att kaninerna är "mindre" värda. Hästarna skadar sig mycket lättare än mina kaniner, eftersom jag tävlar i hoppning, de går i hagen, är inte försiktiga med varandra osv. På gården där jag bor, har vi fyra hundar, varav en är min. Hon är försäkrad, när hon för några år sedan (05) hamnade i hundbråk fick hon en tand in i sidan/buken, vilket gjorde att hon var tvungen att operera in slangar. Då var det skönt att hon var försäkrad. Det är väldigt sällan det händer mina kaniner något, men skulle det göra det, då är jag (och mina föräldrar) berädda att lägga dem pengar som krävs.
Jag har uppfödning av kaniner, alltså måste jag försäkra minst 6 kaniner, tycker det känns onödigt. Vi har 6 hästar och alla är försäkrade förutom 1. Men för att han är 30 år, händer det honom något så hat vi bestämt att vi ska ta bort honom.
Jag tycker att försäkringar förstås är en fördel om man har många djur. Om man som jag har 2 kaniner, tycker jag det blir lite "onödigt".
Bara för att jag inte har försäkring betyder ju inte det att jag inte tar hand om mina djur när dem blir skadade.
Jag har pengar om något skulle hända, och jag tycker inte att det behövs. Mina kaniner är kelkaniner och njuter av livet så sätt.
Det är en annan sak med en tävlingshäst, kanin som hoppar eller något annat. Dem har ju större risk att skada sig om man säger så.
Sedan tycker jag att vissa försäkringsbolag har väldigt hög självrisk, och att den inte tar dem vanliga saker som man "brukar" göra med sin kanin. Så som kastrering och vaccinering.
#8 Nej, en försäkring täcker ju skador och sjukdommar. Inte kastrering, vaccininering och sånt.

Alla mina djur e försäkrade 4 hundar 5 kaniner, utom gamel tanten 13 år gammal(hund) blev sjuk i jul fick en förgiftning troligen snott russin och blev jätte sjuk leverproverna var inte bra och det kostade mig 12000 kr skulle betala det dubbla men retar mig så att hon inte var försäkrad så här finns ingen chans någonsin att ta bort någon försäkring mer.
Mina hund hanar slogs och det gick på 30.000 dock tog försäkringen det 3 v innan tiken blev sjuk kan säga att jag hade absolut betalat men var så glad att dom avr försäkrade inte kul att få såna räkningar.
#10 Oj! Det var fasligt dyrt, 30.000 kr!
Ja i sådana höga summor är det ju inte kul att behöva stå för allt själv.
#7 Tänker lite som du ja :)

#11 absolut inte hade jag inte haft fösräkring på dom hade det blivit att i Dec månad hade det gått på 42000 på alla hundarna.
Den ena hunden fick nacken (huden) sönder tuggad så drän och stygn med sövning .
Den andra fick 2 drän i ett söndrigt ben + att jag utöver dom pengarna la till 4000 och fick han kastrerad men dom e inte inräknade i dom 30000 kr för det går ju inte på försäkringen.

Sålänge man kan betala och se till att djuret får vård så tycker jag faktiskt inte att det spelar någon roll om man försäkrar eller ej.
the vanity, it becomes insanity
#9 Precis det jag menar!
Jag tycker att man bör försäkra sina djur. Går inte att säga att man inte kommer tjäna på det, då man inte vet hur sent/tidigt djuret blir skadat om det blir det. Min hundvalp hade veterinärkostnader på över 20 000 inann hon var fem månader, hade jag inte haft henne försäkrad då så hade hon aldrig kunnat få den vård hon fick då jag inte har såna summor att lägga ut och även om jag sparat lite varje månad så hade jag fått spara många månader. (40 månader om jag sparat 500 per månad). Hade alltså vart tvungen att spara i över tre år innan jag ens skaffade hunden.
Har även kaninerna försäkrade, för att jag inte vill stå där hos veterinären och behöva avliva kaninen för att jag inte har råd med att ge den vård. Visst ofta kanske det inte blir stora skador på kaniner för flera tusen kronor men det kan faktiskt hända. Och då betalar jag hellre dom 700 per år eller vad det är, tycker inte det är någon summa att tala om.
Jag tycker att man bör försäkra sina djur, om man inte redan från början har gott om pengar. Att tänka "jag sparar lite varje månad istället" är idiotiskt - djuret kanske blir jättesjuk bara en vecka efter att du köpt den.
Vi har familjens hund försäkrad, just eftersom att jag hört de sorgligaste historierna från en veterinärvän till familjen om hundar som behövt alvivas bara för att ägarna inte hade råd att betala en enkel operation. Och eftersom att ingrepp på hundar i regel kostar mer än på kaniner är det en trygghet att ha hunden försäkrad.
Min Yuki var försäkrad, men när han fick bettfel skulle försäkringen inte ha gått på att klippa ner hans tänder och inte heller gick det på avlivningen. Så där blev det en massa pengar som gick åt till ingen nytta alls.
Och nu står jag i valet och kvalet om jag ska försäkra Puzzel eller inte. Än så länge vet jag verkligen inte hur jag vill göra.
Håller med #13.
#15 Jättebra skrivet, precis så tänker jag också! 
#15 Men bara för att man inte har kaninen försäkrad betyder ju inte det att vi står och avlivar våra kaniner om dem skulle bli sjuka.
Förhoppningsvis så har vi utan försäkring gott om pengar undanstoppade som i så fall används. Visst man vet aldrig om en kanin skadas, men jag tycker ändå att om man skaffar kanin, så ska man ha råd med ev. veterinärkostnader utan eller med försäkring.
Sedan tycker jag att det är ganska onödigt att betala en summa varje månad, som man istället kan spara, och använda när det verkligen behövs.
Om du läser mitt inlägg så säger jag att jag tycker att man kan skippa försäkringen om man har gott om pengar, då är det ju ens eget problem om man måste lägga ut med 40 000 på en operation. Många som skaffar djur och som inte försäkrar dom har inte en massa pengar undanstoppade om något skulle hända, de förlitar sig på att antingen så händer inget med djuret eller så avlivar de djuret om någonting händer.
Jag själv har inte en massa pengar, det skulle innebära att jag hade flera tiotusentals kronor på banken om alla mina djur skulle bli allvarligt sjuka vid samma tillfälle och eftersom jag studerar är det inte realistiskt att jag har så mycket pengar. Så därför betalar jag försäkring på dom istället, en gång i halvåret
#20 Tycker det är otroligt dåligt av dig att säga att många som inte försäkrar sina kaniner, förlitar sig på att inget händer eller att man avlivar dem. Vad grundar du det på?
Så behöver det inte alls vara, 90% av dem har säkert pengar att betala med om något skulle hända. Och det tycker jag alla ska ha, även om man har försäkring eller inte. Man kan ju inte förlita sig helt på försäkringen.
Det grundar jag på folk i min bekantskapskrets, många som inte försäkrar sina kaniner och marsvin osv trots att de inte har pengar att lägga ut. var alldeles nyligen som en katt blev påkörd och behöver en höftledsoperation, men de har inte försäkrat katten så de struntar i operationen och katten får leva med ett fel som kommer påverka dess rörelser och troligtvis ge den smärta när den blir äldre.
Är bara att åka till närmsta djurklinik också och fråga hur ofta de avlivar smådjur, de är överrepresenterade om man jämför med hund och katt för att folk har inte råd att ge dom mer krävande vård som kostar eftersom djuren inte är försäkrade.
Man kan förlita sig helt på försäkringen, om det inte gäller vaccinationer, kastrering eller om man fått en restriktion. Menar du att man ska ha typ 30-50 000 på banken innan man skaffar djur, om det skulel hända något? Har du själv det?
Hunden är försäkrad men inte kaninerna!
Och inte hamstrarna, fågeln var defenitivt inte försäkrad då han var en
hitte fågel.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag hade min kanin försäkrad, men först efter flera år, när något hände akut en helg med jouravgift och jag insåg att vet.vård kan kosta pengar. Nästa kanin kommer definitivt att försäkras från början.
Varför? För att det känns tryggt och bra att veta att om något händer som blir dyrt kommer jag att kunna betala den vård jag vill att min kanin ska få.
Alternativet att spara och använda de pengarna skulle bara funka om jag var säker på att inget skulle hända kaninen förrän efter många års sparande, och det kan jag ju aldrig vara. (Som någon så riktigt påpekade lite längre upp.)
Hade jag stora summor (flera 100 000) undanstoppade kanske jag skulle skippa försäkring, svårt att säga, men det har jag inte så det är inte ett alternativ.
Sedan är det givetvis inte säkert att jag alltid skulle utnyttja försäkringen. Det beror ju på vad som hänt och hur man tror att djuret kommer att svara på ev. behandling, hur mkt det kommer att lida osv. Den frågan besvarar man ju helt utan inblandning av ekonomi, försäkring eller inte försäkring.
Våra två hundar är försäkrade! Nu är ena hunden relativt nyopererad. De var tvugna att fixa knäskålen, och två veckor senare fixade dom ett ledband. Det gick på 20-25 000:-
Kaninerna är inte försökrade! Har aldrig varit med om att en kanin blivit så sjuk så man blivit tvungen att åka in till veterinären, skönt! Och hoppas jag slipper det. Nu får ni inte missförstå mig, självklart åker jag in om det behövs!

Eftersom vi har ca 10 kaniner, så skulle det blimrätt dyrt att försäkra alla, om det kostar 700:- per kanin och år så är det 7000:- per år och risken är väl inte så stor att det händer nåt, har aldrig hittills behövt nån veterinärvård och vi har haft kaniner i säkert 15 år, så det är ju en enkel uträkning att det inte skulle löna sig att försäkra.
jag har mina hästar försäkrade och hade min hund försäkrad när jag hade kvar honom men inte kaninerna o inte katterna.
nu blir det väl ramma skrik men om dom skadar sig lätt så betalar jag det till vetrinären mer än gärna men om det är en svår skada så blir det avlivning.
det e inte för att jag inte gillar mina djur för det gör jag, djuren e mitt liv utan det e för att jag tycker inte djuren ska behöva gå igenom massor operationer o bli nersövda o kanske aldrig vakna upp igen. utan då tycker jag det e bättre att dom får avsluta sitt liv då sen tycker alla olika om det o det förstår jag men tycker det e fel att folk då sitter o säger att man gör fel.
men som sagt om det e något litet så betalar jag gäna för mina älskade kaniner
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

#27 Tycker ungefär likadant, skulle det bli nåt allvarligt med kaniner eller marsvin så skulle jag också avliva.
#27 Inget ramaskri, men jag är lite nyfiken: varför känner du att det är OK att utsätta hästarna och hunden för ev. operationer och behandlingar men inte kaninerna och katterna? På vilket sätt anser du att det ena djurslaget lider mer av det än det andra? (Bortsett från svårigheten att söva kaniner.)
Observera att jag inte är ute efter att dömma eller kritisera, är bara intresserad av hur tankebanorna går. Anser själv att det inte finns några raka och universella lösningar på de här sakerna.
#29 för att jag har varit med om kaniner som har skadat sig o jag upplever att dom har svårare att bli som vanligt igen.
som på tex hästar och hundar är det mera utvecklat allting och vetrinärer vet vad dom ska göra men med kaniner så verkar det inte riktigt seriöst så då tycker JAG att kaninerna istället ska få somna in.
har varit med om många olika skador på kaniner som är helt fel lagade o om jag bara hittar en riktigt bra vetrinär som vet vad den gör då kommer jag ändra mig på den punkten.
sen att mina katter inte är försäkrade är för att dom e innekatter nu så det e inte så stor risk att dom skadar sig men OM dom skulle göra det så skulle jag betala:)
//Sandra Johansson
#30 OK. Tack för svar.
Ja, veterinärer som är dåliga på kaniner är ett problem.
Har haft turen att till slut hitta ett riktigt bra ställe.
Ang. katterna: förstår din tanke, men vill varna lite genom att berätta om en kompis som har 3 innekatter. En av dem har de senaste åren kostat långt över 50 000 i vet.kostnader (innan försäkringen då). 20 000 vid ett och samma tillfälle (akut op en helgnatt då katten lyckats äta upp en leksaksmus och den fastnade i magen). Så även innekatter kan råka illa ut.
Inge kritik alltså, bara ett råd/tips.
#31 oj då kanske det e bäst att försäkra min kattunge.
hon äter på exakt ALLT o speciels leksakerna.
gammelkatten e nog ingen ide då hon e så lugn o tråkig;) hehe
leksakerna tycker hon e tråkiga o kattungen jobbig;)
//Sandra Johansson
#32 Ha ha, klassiker det där med gammal katt-kattunge. "Vad är det där för nåt matte och varför har det sån fart och väsnas så? Kan vi inte lämna tillbaka det?" Typ.
Oj, ursäkta OT!
#33 haha eller hur ;)haha fast ibland så får gammelkatten oxå upp farten o blir leksugen men då tycker jag bara synd om grannen under oss för hon är inte specielt smidig o hon e lite för rund just nu:O så det låter när hon hoppar i golvet hehe
//Sandra Johansson
Ja men det är ju bra, precis det man vill, att ungen ska liva upp gamlingen!
Grannarna överlever…!