försäkring?
hejsan! :)
nu tycker mina föräldrar att dom har lagt ner väldigt mycket pengar på min kanin och vill inte betala mer snart..
så jag undrar om ni skulle rekomendera försäkring?
och i sånnafall vilken försäkring? och hur mycket kommer det kosta ungefär på ett år?
väldigt tacksam för hjälp :)
Agria Favorit kostar 27:- i månaden
Men du kan självklart inte försäkra en kanin som redan är skadad, det har du ingen nytta av
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
Har fått höra att många tycker Agria är dåligt och många har dragit sig ur försäkringarna så de har gått med i andra bolag istället. :)
Vad är det för skador som dina föräldrar fått lov att betala så mkt för? För det finns ju självrisker och det är inte mycket till ersättning man får ibland.

#1 ja jag funderade på den .. men den lät lite ja lite sådär :S
#2 ja jag tycker inte dom lyter så bra :S har du något tips? på något annat?:)
det är inga alvarliga skador nyss var det en förkylning på 700 :- innan var det tänderna för 300 :- en kastrering för 600 :- sen har det varit lite mer sånt :/ men det kankse man inte får så mycket bidrag för?
sen ska ju nu min nyaste kanin (har 2 kaniner) bli hoppkanin så kankse bra att försökra henne ifallatt hon lyckas skada sig och man måste betala flera tusen?? eller? :)
#3 Kastrering får du ju ingenting för iaf. förkylning vet jag inte, men tvivlar på att man får ut särskilt mkt. Min svärmors ena häst har försäkring i AGRIA och fick kolik, kostade 4000 elr något, hon fick betala i princip allt själv :P jätte hög självrisk.
Jag anser iaf. att det INTE är värt det. Hellrelägga undan en slant själv i en sparbössa ifall något skulle hända.
Du kan ju söka runt på google. Det jag hittar är att förutom Agria, så har Sveland har smådjurförsäkringar också.
600 kronor i självrisk har Sveland, medan Agria har 700 kronor. Förutom detta betalar man 20% av beloppet.
"Försäkringen hos Agria har dock en självriskperiod på 125 dagar och hos Sveland är den bara 90 dagar."
Jag anser att det inte är värt det, som sagt. Ta ett exempel, med 1500 kronor i veterinärsavgift, p.g.a en skada ex. Det hade kostat dig 860 kronor MED försäkring + allt det du betalat till försäkringsbolaget i premie (dvs det du betalar varje månad).
Nej du går antagligen i back på det.

#4 nej kastrering vet jag att dom inte hjälper till med, men det kostar ju så otroligt mycket att åka till veterinären om kaninen är förkyld 700 lixom då måste dom ju betala lite grann? eller? :S
ja inom hästvärlden har jag hört att agria inte är bra :)
ja jag lägger undan 200:- i månaden ifall mina föräldrar bara säger nej nu betalar vi inge mer så då har jag ju pengar… men ja min kompis kanin bröt tassen och fick betala runt 10 000 för det (tror jag det var) och om dom hade försökrat så hade som inte behövt betala så mycket, och mina ninisar betyder rätt mycket för mig så tror nästan jag vill försäkra :) men jag vill hitta ett bra ställe att försökra på först :)
#6 Vid mindre skador/sjukdomar, så som ögoninfektion eller förkylning soom går på 450-700kr beroende på veterinär står du ju för hela summan eftersom självrisken ligger på 600-700kr. Om jag förstått det rätt :)
Sen om kaninen skulle bryta något ja då kanske du tjänar på en försäkring, om det ens går att rädda, om en kanin bryter ett ben är det ofta avlivning som gäller.
Tycker agria är bra.
Min kompis har sin kanin försäkrad där. O en dag så bröt den ena tassen, fick betala 5000 men det betala försäkringgen. Om jag minns rätt.. Har även min hund försäkrad där:)

#7 aa juste :O
nej jag skulle aldrig avliva min kanin för bara en bruten tass, det är såå många kaniner som har klarat sig igenom det och mår hur bra som hellst :)
men jag får nog leta lite då :)
#8 nja dom betalade nog inte allt :S men en heldel tror jag :)
Jag hoppas att du hittar en bra försäkring om det är de du vill ha. Men ta inte agria, vet en som jobbar på djursjukhuset jag har också även varit med där och hjälpt till på nätterna, agria säger ganska många gånger att hästägarna inte får något för det ena och det andra samt att det har varit en massa andra problem.
så jag rekomenderar att kolla på andra försäkringar utom agria då dom har haft flest klagomål på sina försäkringar, dels är det dyrt att försäkra (okej inte en kanin då) och sen att det slutar ganska mycket med att du får betala allt ur egen ficka.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Jag har Agria.
Tror man hör mer om Agria (både bra och dåligt) pga av att är ett så stort försäkringsbolag.
Har man kan så får man vara beredd att betala, men vid större ingrepp så hjälper en försäkring helt klart till. 
#9 Nej inte "bara" vid en bruten tass kanske, men när hela benet/ex. låret är brutet då brukar det ibland inte kunna gå att "laga" :P
Istället för att försäkra kaninen o betala en viss summa varje månad, så lägg undan pengar istället :) Jag o min pojkvän lägger undan ca 250kr i månaden till kaninerna ifall något skulle hända. Sen händer de inget så har man iaf pengar.

Jag har Agria. 27 kr i månaden är kanppast en stor summa, och jag har sparpengar ifall det skulle behövas också. Om min kanin blir skadad skulle jag aldrig acceptera att det är pengar som styr dess välmående.

Jag har Agria. 27 kr i månaden är kanppast en stor summa, och jag har sparpengar ifall det skulle behövas också. Om min kanin blir skadad skulle jag aldrig acceptera att det är pengar som styr dess välmående.
Jag har också agria, 27 kr i månaden :P Det märks knappt på mitt studiebidrag, det är ungefär så mycket en varm choklad kostar på expresso house en gång i månaden och mina kaniner är värda långt mycket mer än så, visst du har en hög själv risk och ibland får du betala allt vid mindre skador men jag tänker inte ta risken om det skulle hända något allvarligt med mina älsklingar så hjälper en försäkring väldigt mycket, dessutom kan man spara pengar utanför också och om man vill betala av allt direkt på försäkringen kostar det bara ca: 320 kr/år för en kanin :) Klart värt det enligt mig, 2/3 av mina kaniner är försäkrade, den tredje har precis kommit hit så ska snart också försäkras :)

#11 jaa inom häst världen har jag hört att agria inte är speciellt bra :S nej agria är nog inget försäkringsbolag jag vill vara med i :S
#13 jag skulle nog endå försökt rädda min kanin :)
#14 ja jag lägger undan 200 kr i månaden för 2 kaniner :) men jag är bara 14 så 200 är rätt mycket i min värld om man säger så :P men sparar pengar det gör jag :)
#15 gillar inte agria :S
#17 men gillar inte agria :S men en försökring vill jag nog ha på mina ninisar :)
Någon som har tips? på något annat försäkringsbolag än Agria? :)
Jag är ombud för Agria, så undrar du något så svarar jag gärna. Försäkra kan jag också göra
. Det är bara Agria och Sveland som försäkrar smådjur.
Tänker inte gå in i någon diskussion om de olika bolagen, men kan säga att det inte är speciellt ovanligt att man får ut tusentals kronor på sin smådjursförsäkring. Jag hade en kund vars kanin blev hundbiten. Det kostade 7000:- på djursjukhuset, försäkringen betalade nästan 5 000:-! Man har möjlighet att få ut upp till 10 000:- om året.

Har alltid haft Agria till alla mina djur har aldrig varit missnöjd men om man inte läser igenom deras avtals om man ska göra med alal som man teknar något visst kan man bli arg men då ska amn bli det på sig själv som inte har tagit reda på fakta om vad SOM iNTE ingår i försäkringen och ALLA försäkringar har det.
Agria visst hör man mycket skit men som sagt det e oftast ägare som inte tagit tillräkligt bra försäkringar finns ju snål varianten med hundar och då tyvärr ingår inte allt tar amn och betalar mer så ingår det mesta jag har värsting på ALLA mina djur betalar helre för mycket än snålar ingen kan betala hur mycket som hells på 10 djurs om ajg har om amn har oturen attt alla blir sjuka dom akn ju faktiskt få något smittsamt som alla drabbas av samtidigt har man verkligen då hur mycket som helst i buffert ( och ändå har ajg en buffert till mina djur på 90.000 kr ) men skulle adrig låta dom vara oförsäkrade.
Har amn dessutom ett agria ombud kan man ringa när som (kan ajg iallafall) hon finns alltid där när jag behöver hjälp.

#19 ÅH! :D då kan jag Pm a dig sen med lite frågor?:)
#20 ja jag läser alltid igenom avtalen innan jag gör något :P
oj 90.000 :O det var mycket :)
ja jag är lite osäker på om jag verkligen ska försäkra nu? eller om jag ska fortsätta som jag gör och spara pengar?

#21 om ett djur blir sjuk på helgen så kan amn inte direktreglera och då vill jag har pengar för att kunna få hem dom så snabbt som möjligt. Och sen har jag ju då en oförsäkrad tik och i mars förra året så fick hon en liten vårta i ögat som var ofarlig emn tryckte på hornhinna så hon riskerade att bli blind kostade mig 8.500 kr inte avlivar amn för det utan snällt betalar.
#21 Gör det! Och som #20 säger så finns vi ombud till hands om inte dygnet runt så í alla fall nästan
.

#22 jaa det är nog det som är bra med försäkring tycker jag men … jag är välfigt osäker nu :)
#23 :)
De summor som du, trådstartaren, pratar om är små i sammanhanget. Det kostar att ha husdjur, det måste dina föräldrar förstå.
Jag tycker Agria är bra på smådjursförsäkring (Favorit). Har haft stor nytta av dem. Men som sagt, allt upp till 700 betalar man själv och sedan 20% ovanpå det, men när något stort händer och det rusar iväg till flera tusenlappar (och det gör det lätt) då är det skönt att ha försäkringen.
Att spara varje månad istället som flera tipsar om är säkert bra på sitt sätt men tänk på att om kaninen blir sjuk eller skadad innan du hunnit spara ihop några större summor, ja då hjälper det ju inte ändå.
Självklart kan en försäkring bli en minusaffär i slutändan, särskilt om kaninen håller sig frisk hela livet. Men jag ser det som att jag i så fall betalat en liten summa varje år för sinnesfrid.

#25 åh tack för lite bättre förklaring :D ja det känns bättre med försäkring :) men jag är osäker nu :S :D