Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 630 ggr
Gasoline
0

Kaninungar

Min syrra har nyss fått kaninungar. Jag funderar lite på hur gamla dom ska bli innan man kan börja hålla på med dom. Någon som vet och någonsom vill ge några tips/råd? Skulle bifogat bilder på ungarna men min syrra har alla på sin dator som ej har internet just nu.

Henni-Chan
0

Ja så fort ungarna börjat att se solen och komma ut kanske du försiktigt kan börja pyssla med dem, men akta honan! Hon kan vara agressiv då hon har små!

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Tina-A
0

Vi har en artikel om det som du kan läsa om du vill, http://www.kanin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=2695770e-3740-41ab-9c45-ddac2bff21d5, det finns många tips? men det kommer du få i den här tråden också :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Gasoline
0

#1 Hon brukar ta ut honan när hon ska kolla så att dom lever, men nu har mamman gjort ett hål så man inte behöver lyfta på något. När är när man ser solen? I artikeln som Tina_A gav mig stod det att man kunde börja hålla på med dom när dom va 2-3 v gammla, dvs då de kröp ur boet. Men hennes ungar är knappt en vecka gammal och kryper ut ur boet.. :S

#2 Tack för artikeln =)

KajsaM
0

Då som kommer ut ur huset så börja håll på med dom :) Är dom 1v. och har krypit ut?

myriis
0

#3: Vanligtvis stoppar mamman in ungarna då, men annars är det bäst ni gör det. Dem kan frysa ihjäl.

Tina-A
0

#3: Om dom kryper ut ur boet efter bara 1 vecka så lägg tillbaka dom! Dom har inte fått nog med päls och det finns risk att de fryser ihjäl.. Det kan också vara så att mamman burit ut dom ur boet, eller att dom "sugit sig fast" i mamman när dom diar och av misstag släpats ut.. In med dom igen skulle jag säga. Fort!

Gasoline
0

Ungarna bor i massor med hö och buren står vid ett element så det ska bli varmt och skönt. Syrran sa att ungen hade krypis efter… Jag såg det tyvärr inte själv

myriis
0

#7: Dem ska ändå ligga i boet. Dem kan frysa ihjäl iaf. Det ska vara riktigt varmt om en unge ska klara sig utanför boet.

KajsaM
0

Tur att dom bor inne :)

Tina-A
0

Japp, dom kan frysa ihjäl även om dom är inomhus.. Det är riktigt varmt inne i boet :) Speciellt när alla ligger så tätt intill varandra. Så det är viktigt att dom gör det tills dom har fått tillräckligt med päls för att kunna lämna boet! I samband med det brukar dom också öppna ögonen så de flesta ser lite när dom kryper ut

Gasoline
0

Klart vi lägger in dom i boret, tar dom med hö för att dom inte ska lukta männsika, vill ju inte ha dom ihjälbitna.,