Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4226 ggr
[Djurlinnea]
0

Snö

Jo jag kom och tänka på att snö är ju fruset vatten. Så kan man ge snöklimpar, som inte har något "farligt" på sig?

Och så ger man ju vatten och mat som vanlig också ;) Men då gör det ju inte så mycke ifall vattnet fryser om man har en snöklimp. Då kan ju kaninen äta av det när det vill lixom. :)  Och när jag har Betty ute äter hon ju massor av snö och så..;)

Så är det dåligt att ge snöklumpar till kaninerna? ;)

Kassy
0

Finns ju bakterier i snöklumparna, men det kan dom likagärna få i sig i rasthage ;)

Men man ska nog inte ge snöklumpar istället för att byta vatten oftare, för vatten kan dom ju drika sig otörstiga på utan lika mycket bakterier o smuts

Men "farligt" att ge dom snöklumpar är det inte, det är väl ungefär som för oss människor ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Fridaaaa
0

Snö är inte bra att dem äter, inte bra för magen om dem äter mycket:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jossan84
0

Det är inte farligt med snö. Vilda kaniner och harar äter snö på vintern. Det dåliga är väl att de kan få i sig föroreningar, men det kan de få från allt som växer i naturen. Bakterier finns det inte mycket i snö, mycket mer i det vi ger dem att äta, hö tex :)

Sen måste de förstås äta väldigt mycket snö för att få i sig tillräckligt med vatten, eftersom snö innehåller mycket luft.

[Djurlinnea]
0

Ja okej ;) Tack för bra svar! :)

[Ellahpella]
0

Du kan ju göra egen is/snö av friskt frächt vatten om din kanin nu uppskattar det så mycket :)

[Ellahpella]
0

Du kan ju göra egen is/snö av friskt frächt vatten om din kanin nu uppskattar det så mycket :)

[Djurlinnea]
0

#6 okej smart! :D