Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3717 ggr
simban
0

Några frågor

Funderar på att skaffa en fodervärdskanin över sommaren ,..                                                                   Så därför har jag några frågor:

1.Ungefär hur mycket kostar det  i månaden att ha kanin?

2.Kan en kanin vara ute hela sommaren?

3.Behöver man åka till veterinären för att klippa klorna på den eller kan man göra det själv?

4.Vilken är den lättaste nybörjar-rasen?

Tacksam för svarGlad

Kristall
0

1. Det är ganska individuellt, för mig är det nästan gratis just nu. Men köper man spån/torv i storpack (på t.ex. Granngården) och hö av en bonde eller ett stall så blir det ganska små månadskostnader om man bara har en kanin. På sommaren brukar kaniner inte behöva pellets, och istället för grönsaker finns näringsrikt gräs, kvistar med blad, olika vilda växter osv.

Dock bör man ha i åtanke att vad som helst kan hända och ett veterinärbesök kan bli aktuellt, vilket kan bli ganska dyrt. Men det har du säkert tänkt på redan :)

2. Ja, en kanin kan vara ute året om, bara den har en bur eller en upphöjd bodel (om den bor i en hage) som ger kaninen skydd för väder och drag.

3. Man kan göra det själv, det är inte så svårt. Allt man behöver är en klosax för katter/smådjur och någon som visar hur man gör :)

4. Det är ganska individuellt, finns kaniner av alla raser som är snälla och lätthanterade samt de som är skygga eller mer krävande. Det viktigaste är att (om du skaffar från en uppfödare) välja en kanin vars föräldrar har trevligt temperament, som är hanterad från första början och vars uppfödare satsar på just temperamentet.

Däremot skulle jag inte rekommendera någon extremt långhårig ras (angora eller s.k. teddy/överpälsat lejon) som första kanin, just pga att dessa är mer krävande rent skötselmässigt.

Lycka till med din eventuella kanin, och grattis, kaniner är underbara djur!

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

simban
0

Tack såmycket för ditt svar!!

[Becca-]
0

Tycker att Kristall har nämnt det viktigaste. Och jag tycker det är en god ide att prova att ha en foderkanin över sommaren ifall man tröttnar.
Sök lite på internet, över uppfödare som lånar ut kaniner på foder. Du kan börja göra det nu, för att ha god tid på dig att läsa på och skaffa allt man behöver.
Så som godkänd bur, d.v.s minst 100x50x50 cm i innermått. På sommaren kan det även vara bra att koppla ihop buren med 8-12 kompostgaller (mer eller mindre går även det bra). På så sätt får kaninen springa som den vill och vara ute på gräset.
I hagen kan man ha tunnlar, grenar och stubbar ifrån skogen.  

Du kan även börja söka runt för att hitta en bonde som säljer hö, var noga med att fråga om det verkligen inte är ensilage eller hösilage, då det inte ska vara "bra". 

Bra nybörjarras är Hermelin som är liten, har stor personlighet och är mycket nyfiken och glad kanin. Gör gärna glädjeskutt i hagen.
Även korsningar med Hermelin/Dvärgvädur brukar vara väldigt lugna och trevliga kaniner. Lycka till!

simban
0

Tack Såmycket Rebecca!! Jättebra svar:):)

[ninnakm]
0

Dem ovan har redan gett väldigt bra svar tycker jag, men jag svarar ändå.

Det kostar inte alls särskilt mycket för mig, har i o försig ett stall med hästar i, så spån och halm får jag gratis, köper hö utav en bonde i närheten, det kostar inte alls mycket, 1 kr/kg tror jag. Men jag ger även mina kaniner lite hösilage, så de får en varierat kost, vilket jag tycker är viktigt. Pellets, örter, grönsaker får de som middag, då jag tycker dem ska få det goda sist, men det gör man ju som man själv vill!

På sommaren bor mina kaniner i princip i rasthagarna, de är ute så fort solen går upp, tills sent på kvällen, hagarna är på minst 23 kompostgaller. Jag rekommenderar lejonhuvad kanin! En underbar ras, trevlig och oftast livlig i hagen, men ur mysig i famnen (beror förstås på individ till individ precis som med alla raser) Dvärgvädurar och holländare passar även tycker jag. Kan rekommendera solställets kaniner, där hyr de ut sommarkaniner, har själv en jätte social kanin därifrån. Hon hjälper även till med att klippa klor, skötselråd osv.

Lycka till!:)

[Becca-]
0

Sedan såg jag att ElinJL (heter hon så?) har 2 gosiga hanar som söker fodervärd!

simban
0

okej tack alla!:)