Tigerharens policy
Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu, men jag blev ganska upprörd när jag läste på Tigerharens hemsida om deras syn på kaniner. De skrev bl a om en kanin som bott ensam i lägenhet och det var verkligen inte är något de rekommenderar (till skillnad från kaninens uppfödare) och de hade dessutom lagt till att inte Jordbruksverket tyckte det heller.
När de säljer kaninpar (kastrerade par, både honor och hanar och hanar med hanar) så skriver de att de helst vill att de ska gå i flock med ännu fler kaniner och endast ute i hägn.
Jag tycker det är trist att läsa sådant. För det första så trivs verkligen inte alla kaniner tillsammans med andra kaniner, och för det andra så kan en ensam kanin som bor i lägenhet ha ett alldeles underbart liv.
Jag har två innekaniner, frigående hanar som bor var och en för sig. De kommer ut i Hage och/eller sele med koppel så gott som dagligen och de får massor av uppmärksamhet från alla i familjen och har både tunnlar, leksaker och grenar att sysselsätta sig med.
Tycker det är dåligt att så många verkar anse att man måste ha flera kaniner tillsammans och att något annat i stort sett är djurplågeri. Det finns ingen lag som säger att kaniner måste leva med en eller flera artfränder.
Vill gärna höra vad ni andra tycker…?
Jag vet att det finns kaniner som trivs jättebra i par eller grupp, men jag menar att det inte borde verka helt självklart att det alltid måste vara så.
Tänkte bara tillägga att jag inte har något emot att hålla kaniner utomhus heller, men däremot håller jag inte med om att kaniner som bor inomhus per automatik har det sämre.
Jätte bra text! Håller med dig till 100% :D
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com
Håller med dig. Det är ju olika, vissa individer passar ju inte ihop och andra gör det.
Mina syskon trivs ju bra ihop, men har hört flera som inte kunde sätta ihop sina utan slagsmål efter separation med kastrering o.s.v.
Tycker det är extremt konstigt att sätta en "lag" om att alla ska gå i flock oavsett.
Blir med upprörd. Alla kaniner gillar inte andra kaniner. Min ena hona kan jag inte ens ha med hanar. Men supertrevlig mot människor.
Kaniner är ju inte flockdjur så dem behöver ju inte bo med andra kaniner :) En kanin som bor i en lägenhet är lika lycklig som en kanin som bor med en annan kan tror jag :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kaniner är individer, punkt.
Det finns de som inte klarar sig utan sällskap och de som blir fly förbannade om en annan kanin inkräktar på deras revir.