D- vitamin tillskott?
Ger ni kaninen tillskott på D-vitamin? Hur ofta ger ni om ni gör det?
Nej ger jag inte, för det behövs inte. Ger man rätt & bra utfodring så behövs inte det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ger aldrig det heller. Har superbra mat och han får redan mycket näring i det han äter. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

2# Ok! Vad ger du för foder? Ger du inga tillskott?
Mina får pellets,bra hö, grenar att gnaga på och vissa grönsaker ibland som t.ex morot. klarar sig en kanin superbra på :)
Kaniner behöver inga tillskott om de inte är sjuka och i dålig form.
Det är till och med dåligt att överdosera icke lösliga vitaminer och mineraler. Jag ger de pellets, Stampe, sedan grönfoder av olika slag + vatten och hö och grenar. Inget mer behövs.

Jag ger inte heller mina kaniner något tillskott på D vitamin. Jag ger pellets som ska ha alla mineraler och vitaminer i sig. Utöver detta hö och grönsaker/frukt.
Min pelletsblandning som dem äter kommer från skullebo kaningård.
Ett tips? är att du läser några utlänska studier. Finns mycket forskning bakom detta i usa. De är långt mycket längre än vi i sverige på djurhälsa.

#8 Sverige är faktiskt ett av de länder i världen som är bäst på djurhälsa. I alla fall när det kommer till produktionsdjur som kor och grisar. Andra länder ger ofta antabiotika och olika berikningar i fodret för att öka produktion och effektivitet, men Sverige har som policy att inte ersätta dålig skötsel och foder med tillsatser och genvägar :) Många länder följer efter oss. USA importerar SRB (Svensk röd boskap) för att få genetiskt bättre hälsa på sina mjölkkor.
Inga tillsatser behövs sålänga foder och skötsel är bra. Pellets är dessutom redan berikat med vitaminer.

9# Jag tycker inte att Sverige på något sätt är ett föredömme i Djurskötsel. Möjligtvis produktionsdjur som inte behöver ha en lång levnadstid eller livskvalitet som sällskapsdjuren! I Sverige rekomenderas avlivning många gånger före behandling med antibiotika.. vilket jag anser är fel.
#9 Vad jag hört är USa ledande. Jag är inte så imponerad över Sveriges veterinärers kunskap om smådjur, i synnerhet kaniner. Där är faktiskt USA kunnigare på många håll.
#10 Håller med dig.
#11 Sveriges veterinärer är inte bra på marsvin och andra smådjur heller. Dem är bättre på kaniner än marsvin har jag märkt (har både kaniner och marsvin) men det är ändå dålig kundskap på alla smådjur (utom hund & katt).
Jag ger inte heller några tillskott, ser egentligen pellets som ett tillskott utöver hö, grenar, örter och grönsaker.