Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 9249 ggr
[Nalle-]
0

Kanin och allergi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är himla intressant det här, hur man som allergiker reagerar på olika djur. Jag vet sedan tidigare att flera av er kaninägare är allergiker eller har allergi i familjen, så jag skulle vilja veta; Hur reagerar ni på olika kaniner?

Själv så har jag aldrig reagerat på korthåriga kaniner. Jag har haft två dvärgvädurar/vädurskorsningar och enda gången jag kände av dom var om jag tex satt instängd med dom i en bil (jag tog med dom till uppfödaren för att klippa klorna, på den tiden kunde jag inte det). Den uppfödaren har flera kaniner utomhus och jag har aldrig känt av dom någonting när jag varit där. Och en annan uppfödare jag känner har hennes kaniner i en lekstuga men inte heller där kände jag av någonting.
Med långhåriga, teddys, är det lite annorlunda. Yuki kände jag av ytterst lite när jag borstade honom när han fällde som värst, i form av att det började klia lite i näsan. Puzzel har jag aldrig känt av. Men jag vet ändå att jag inte tål teddys helt, inte när de är flera på samma ställe och särskilt inte om man är inomhus eller i ett garage.
Kan tillägga att jag alltid haft mina kaniner ute, jag tror inte att jag skulle klara av att ha kanin inomhus.

Är det någon som faktiskt vet varför det är så stor skillnad på vad man reagerar på, när det gäller tex pälstyp? Jag har ingen aning, jag tycker bara det är intressant.

Bifogar en bild på min fina tjej.

Westham
0

Kliar och rinner i näsan när jag borstar mina lejon men inte med korthåren.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

sskaniner
0

jag reagerar på alla mina kaniner korthåriga som långhåriga med att det rinner ur näsa o ögon.

katterna har jag aldrig känt av även fast jag har dom innomhus o den ena sover på min kudde<3

hästarna kände jag av när jag var mindre men nuförtiden känner jag bara av dom när det e fällning.

kaninerna måste jag kappra allergimedicin för att klara av o då har jag dom ändå ute men älskar man djur gör man allt för att vara med dom även om jag vissa på testen att jag e hög allergisk hehe

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Inaarah
0

Min mamma är otroligt allergisk mot katt och häst, det räcker med att jag varit i stallet och tar in min t-shirt som jag haft under både tröja och jacka för att hon ska reagera på det - och då har jag inte t-shirten på mig utan lägger den direkt i tvättkorgen.

Alla våra korthåriga kaniner har hon inte reagerat på, och Chica (lejonhuvad) enbart när jag borstar henne alldeles i närheten eller så, och då bara att det kliar lite i ögonen.

gaabriellaaa
0

#3 ungefär som min pappa. Kanske inte fullt så farligt att han skulle känna av t-shirten, men kan inte äns lägga kläderna i tvättkorgen när jag varit hos hästarna utan måste tvätta dom direkt. Kaninerna känner han dock inte av, eller han är ju inte med dem och så men går jag in från dem början han ju inte direkt typ snora.

Vet  inte om jag är allergisk, men när det är fällningstider blir jag alltid lite förkyld av Sune, har har typ .. längre hår är vanliga kaniner, men inte jättelångt. Bebisen känner jag inte av något av, men han har ju inte haft fällningsperiod heller så jag vet inte, men han är ju korthårig.

[Nalle-]
0

Intressant att höra! Det verkar alltså kunna vara så att de flesta känner av långhåriga kaniner men inte korthåriga. Frågan är ju om det beror på att de långhåriga behöver mer pälsvård, och att det är då man känner av dom, eller om det är någonting med pälsen? Det konstiga är att på katter är det helt tvärt om, där känner jag av korthåriga mer än långhåriga.

Tidigare trodde jag verkligen inte att det var någon skillnad på korthåriga och långhåriga kaniner, alltså på hur mycket man kunde känna av dom. Men jag är glad att jag övertalades att testa på en långhårig kanin innan jag verkligen köpte en. Nu fick jag ju se att jag klarade av långhårigt, men hade jag haft otur så kanske jag inte hade gjort det.

[Becca-]
0

Jag har ingen allregi, och inte någon i min familj heller som har allergi för just kaniner.
Men jag tror att allergin hos pälsallergiker dels beror på pälskvalitèn.
Sedan tror jag att det beror på vad man är allergisk emot. Är det själva pälsen, huden, "bakterierna" i pälsen eller partiklarna i luften.
Om det är pälsen tror jag att korthåriga kaniner kan vara bättre, men vad vet jag?

[Nalle-]
0

Och är det huden eller kvalster så borde kanske långhårigt vara bättre egentligen, eftersom att det då ligger mer päls över? Men långhårigt borde då också vara bättre om man är allergisk mot pälsen, eftersom att korthårig päls flyger runt mer än långhårig? Det är klurigt det där! Frågade inne på allergi iFokus tidigare också, men jag fick inget riktigt svar där. Det här med allergi verkar vara lite luddigt, särskilt när det pratas om päls.

På hund är det i alla fall väldigt olika. Jag tål inte riktigt "hundiga" hundar som schäfer, hundar med väldigt kort päls som boxer och collie och sheltie har jag också reagerat på. De flesta andra hundar verkar gå bra, en vän till mig har en leonberger som jag bara har reagerat på när hon varit i värsta fällningsperioden. Och vovvar som inte fäller tål jag helt, ett undantag kan vara valpar.

[Nalle-]
0

Putt!