Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3275 ggr
ciss
1

Torkade bananchips

Ibland käkar mina marsvin bananchips, dock inte speciellt ofta då de inte gillar det speciellt mycket. En av mina kompisar ger sina kaniner bananchips som godis någon/några gånger i veckan  &  kaninerna gillar det.

De är knapriga  &  frasiga, kan tänka mig att kaniner gillar det. Men är det bra? Då menar jag inte nyttigt och så vidare, eller är det giftigt på något sätt?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

KajsaM
0

Inte är dom giftiga. Man kan säker ge dom det som godis :)

twinnie
0

är inte så insatt i sånt där. ger bara min kanin färsk frukt. tycker det räcker gott & väl ^^

ciss
0

1# Hon har gjort det i något år och hennes kaniner är inte sjuka på något sätt. Verkar vara rätt okej godis, kanske lite fett? Men kaninerna älskar det! :)

2# Just nu gör jag också det. :)

www.frihetenskaniner.se

myriis
0

Mina kaniner har fått lite en gång =) Dem var inte så förtjusta i det ^^ Men farligt är det inte. Du kan ta egna bananer och torka om du vill ;)

twinnie
0

#3 Torkad frukt finns ju ofta i gnagarblandning. Det tar inte ett år, men är det för fett kan kaninernas hälsa vara dålig om sisådär 3-4 år. Hade en kompis som gav sin kanin gnagarblandning. Kaninen blev inte större alls på 1 år. Men efter 2-3 smällde det till och den gick upp flera kilo i vikt. Dog 2 år senare i någon hjärtsjukdom. Tyvärr är det oftast det som kaninerna tycker om allra mest, som är onyttigast. Precis som för människor!

Säger inte att torkad frukt är samma som gnagarblandning och hon gav ju sin kanin varje dag ca. 1 dl. Men, men. Jag skulle inte våga riskera något ;P

twinnie
0

Sen besprutas väl även de mesta av den frukt som torkas?

Tina-A
0

Mina kaniner får torkade bananer ibland som godis och dom gillar det :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Taci
0

#7 , samma här .. när jag hade marsvin gav jag dom även det ibland.. dom tog ingen skada, dog av hög ålder och utan sjukdomar :) Min kanin älskar såna :)

twinnie
0

#8 Marsvin och kaniner har väl olika ämnesomsättning? Man kan inte jämföra marsvin & kaniner på så vis ..

[Quellii]
0

Torkade bananchips brukar vara fulla med socker :P Alltså jag trodde att det bara var bananerna som torkats, men det var både sirap och socker! :O Nu vet jag ju inte om det är samma hos alla tillverkare :P

twinnie
0

#10 Ja, visst är det massor med tillsatser? Det bästa är väl att torka själv som Myriis föreslog.

[Quellii]
0

Jepps, jag blev ganska chockad när jag såg det, så man kan ju titta iaf om det innehåller tillsatser. Är det "naturella" bananchips så borde det vara helt okej :)

Matilda_91
0

Jag har torkat bananer själv i ugnen som jag ger som godis åt mina kaniner :)

twinnie
0

#13 Pyssligt ;D Skulle aldrig klara av det. Synd om min kanin. Brända bananbitar får han ^^,

Keso
0

Mina får färska bananer som godis ibland, de verkligen älskar det.

KajsaM
0

Haha då jag torkade bananer så gick det åt fanders ;)

Bobbi
0

Mina kaniner gillar att äta torkade bananer som godis då och då

myriis
0

Jag ger mina kaniner vanliga bananer någon timme innan dem ska hoppa. Det ska tydligen ge en "energikick" :P

Keligast
0

skall nog torka i ungen ikväll =)

Tina-A
0

Hur länge ska bananerna vara i ungen om man torkar själv?

Frida-L
0

#20 Tills dom har torkat skulle jag tr ;) Men jag tror man ska ha dom inne på låg värme…

ciss
0

Oooh, måste försöka senare! :)

www.frihetenskaniner.se

KajsaM
0

#20 Fråga Matilda :)

ciss
0

Okej, Matilda. Hur gör man? :)

www.frihetenskaniner.se

Matilda_91
0

Hihi :D

Man har max 50 grader i ugnen och värmer bananskivorna länge, i flera timmar men inte så att de blir svarta. Om de börjar krympa ihop kan man ta ut dem och låta dem torka på en torr, varm plats nån timme :)

Tina-A
0

#25: Vart lär du dig allting? Föräldrar som är kockar? till kaniner? :P

Matilda_91
0

Jadu.. bra fråga, exprimenterar kanske? (a)

Haha nej men jag tycker faktiskt det är väldigt kul att hålla på i köket både med matlagning och bakning. Och så gillar jag att göra godiset eller maten "själv" till mina kaniner och till de andra djuren, som t.ex torka rönnbär, torka frukt i ugnen, hänga upp brännäsllor, göra eget hundgodis o.s.v

Zvintos
0

Jag köper torkade bananer (utan något alls på, är BARA banan) på djurmagasinet i borlänge. Brukar ge dem någon gång ibland, är inte ofta jag köper sådant. Men de var inte direkt förtjusta i det, var mkt godare med färsk banan. Flört Men vidare farligt? Beror väl som sagt på vad de haft på dem torkade bananerna. Vanliga torkade bananer (utan något på) borde ju vara lika onyttigt som vanlig färsk banan. Räcka ut tungan

Firestorm
0

#6: men det är väll skalet som besprutas då? Räcka ut tungan

Har aldrig gett mina kaniner bananchips…

Jojsan
0

jag har köpt torkade bananer på djuraffär och gett kaniner (då är det bara banan i) de ÄLSKAR det!  men de rör inte ens vanlig färsk banan xD :P

ciss
0

28# De som finns i våran djuraffär är väldigt sockrade i alla fall. :)

www.frihetenskaniner.se