övervikt
hur ser man på en kanin om den är överviktig?!
om man känner på skalman så känner man hans ryggkotor lite grand. men inte revbenen!! men om man känner på magen så tycker jag den är för stor.
han är ju inte tjock på benen och sånt.. bli kaniner baara tjocka runt magen?
han väger ca 2,2 kg. vilket är MAX vikt hos renrasiga dvv..
tycker ni jag ska minska på pelletsen. jag ger nu. ca lite mer än en halv deciliter om dagen.
Medarbetare på Hundar.ifokus

Bara du känner ryggraden så är han i bra hull. Max hos dvv är 1.9 kg. Jag ger lite mindre en 1/2 dl/ dag men veterineären har bett mig dra ner ännu mer på pelletsen så jag ska ge 3-4 msk/dag..
aha okej.. men då kan jag ju minska på pelletsen ännu mer.. för innan gav jag en hel dl!! :P TACK frida_L
Medarbetare på Hundar.ifokus

Vsg, jo, min veterinär tkr egentligen att jag bara ska gen 1-2 msk/ dag och supermkt hö. Men 3-4 msk är ju lagom till att börja med..
Om du känner ryggraden litegrann, men inte att för "tydligt" så är han nog i bra vikt ;)
Förut gav jag min dvärgvädur nääästan 1 dl pellets också, sen började jag med att bara ge henne en halv å nu får hon 3 matskedar :D

Hampus källar man perfekt. Inte föör tydlig men man känner dom :)
Om du känner ryggraden men han är ganska tjok om magen så kan du maska av honom (alla kaniner har mask, de får det av hö) då brukar det lägga lite mer hull över ryggen.
Bara för att han är renrasig behöver han inte vara en standard-enlig dvärgvädur. Finns renrasiga dvärgvädurar som är för små, eller för stora, enligt standarden.
Just dvärgvädurar tycker jag personligen kan vara lite mer runda i kropp (även magen) än andra raser. De är ju väldigt kompakta och inte särskilt slanka, så då kan man tycka de är tjocka ibland.