Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 6280 ggr
Angeln--89
0

Weinertecknat?

Hejsan!
Jag har en kaninpojke han är helt blå, inga vita strån.
På hans mammas sida är där svart och blått, hon har stamtavla.

Hans pappa: Alfons, weinertecknad: svart men några få vita strån, brunögd
ee:Kobodas Dampe, stålgrå
eee: Stjärnornas Gunnar, vit, blåögd
eeu: Humlans Belle, Madagaskar

eu: Loveangels Love, blå
eue: Lovaangels Coolboy, blå
euu:Cosmos Sky, blå

Hur långt måste det gå för att där inte ska vara weinertecknat i hans linjer?

Westham
0

Om du menar att avla bort det?
Det går (enl vissa) att avla på helt rena syskon för att minska chansen för få wiener.
Men ändå så ligger ju en chans att det ploppar upp i kommande generationer. Även om man har renavlat. Överlåter resten till genetikexperterna här :)

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Kristall
0

Wienerteckningen kan, likt andra anlag, ligga dolt i princip i hur många generationer som helst. Man kan testpara osv men ändå inte vara 100% säker på att anlaget inte finns där, tyvärr.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Angeln--89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men hur vet jag om min pojke är weinertecknad?
Kan han vara bara vanlig blå men med weineranlag?

LinneaJohaanson
0

Han är inte synligt wienertecknad utan troligen bärare men behöver inte vara det heller. Det måste man avla vidare för att veta!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Kickan90
0

#3 ja de kan vara bärare utav wiener.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Westham
0

Du kan ju leta om han om han har nån vitklo?

MVH John

MajaL
0

Wineranlaget kan man som en ovan nämnt, provpara mot. Det är dock ett antal parningar som ska genomföras för att man ska kunna utesluta. Ca 10 om jag inte minns fel.

En winertecknad kanin bär ju anlaget men visst kan det ligga dolt. Men det behöver inte ligga dolt heller. Utan det brukar bli ungefär lika måna som bär det vidare, som inte bär det vidare i en kull. Det kan också kallas att en 1/3 blir fria, 1/3 bär vidare anlaget dolt och 1/3 blir winertecknade.

#3 Du kan provpara honom mot ett antal honor som är vit+blåögda och se vad det ger för utslag.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Angeln--89
0

Om det visar sig att han inte bär på det, så ska där inte bli några vita blåögda ungar?

Om han paras med 10 honor och där inte blir någon vit blåögd så räknas han som ej weinerbärare?

Zvintos
0

#8: Precis.
Om han paras med en vit blåögd och är wienerbärare, så märker man det genom att det kommer vit blåögd.

Jag har dock för mig att det krävs mer än 10 parningar, utan en sisådär 1000 avkommor.
Men det kanske var något annat det gällde, minns inte helt.

[Luppa]
0

#6 Precis. Wienerteckning kan visa sig som en vit klo, en grupp med vita hår eller liknande.
Det kan även bäras dolt i ganska många generationer.

Trådstartaren: Om du tänker ha honom till blå Avel för utställning, så rekommenderar jag faktiskt att du köper en annan hane i stället.
Wieneranlag är ett helvete att bli av med rent ut sagt.
Det behöver inte alls finnas någon wienertecknad i stamtavlan för att det ska födas wienertecknade ungar.
Det bästa man kan göra om man vill hålla på med utställningsavel, är att undvika wieneranlag så långt det är möjligt.

Emelie
0

Jag vill bara tillägga att det även finns ett anlag för bara vitklo, ett anlag som alltså inte har med wienerteckningen att göra. Det är kanske lite överkurs, men man skall inte ta för givet att kaninen bär wienertecknad bara för att den fått en vitklo heller.

Detta är i och för sig inte bevisat vad jag vet, men det är så man tror iallafall.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Luppa]
0

#11 exakt, det är inte bevisat ;)

Westis
0

Varför vill man inte ha wienertecknat?

Westham
0

För att det inte är godkänt i kaninstandarden, eftersom den inte går att kontrollera, kan se ut hur som helst.
Men det blir jättefina djur för kel,hopp :) tyvärr inte för utställningsdjur

MVH John

Westis
0

Aha! Där ser man! Ja, de brukar se jättefina ut.

Zvintos
0

#14: *lägger till* eller för vit blåögd Avel. ^^