mask
hejsan
jag fick hem 2nya hanar för ca 3-4veckor sen och jag mistänker att dom har mask.
syns inget i avföringen men dom är jättesmala över ryggen med jättemagar som känns lite hårdare mot vad dom andra kaninerna känns.
vill inte avmaska i onödan så dom blir restistanta(stav?) men dom är aldrig avmaskade så tror inte det e någon fara.
vilket medel rekomenderar ni?
sen undrar jag, ska jag avmaska alla kaninerna?
killarna sitter ute på loggen i bur och har inte träffat tjejerna då dom bor i stallet, men ska jag avmaska tjejerna ändå?
om jag avmaskar dom, ska man bytta strö i buren innan eller efter behandlingen?
tacksam för svar:)
mvh sandra
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Det behöver inte vara mask.
Jag fick liknande symtom på mina kaniner förut och det berodde på fodret.
När jag väl bytte foder så försvann det efter ett tag.
Men om du nu väljer att avmaska, så ska du städa efter båda omgångarna, då behandlingen ju ska upprepas efter 14 dagar.
Jag föredrar Axilur, då det är det medlet som tar flest varianter av mask.
Jag skulle nog avvakta att avmaska honorna så länge de inte visar några symtom-
Flytande axilur skulle jag rekommendera dig. Om du inte misstänker att honorna har mask så tycker jag inte du borde avmaska dem, som du säger är det inte bra att avmaska i onödan då de lättare blir resistenta.
Däremot tycker jag du borde göra avmaskningskur på båda hanarna! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
det kanske var lite otydligt men det e 4hanar men bara 2som vissar symtom :) ska jag även avmaska dom2 som inte vissar något?
sen kom jag på en sak med tjejerna, kan man avmaska när dom är dräktiga?
för jag ska para dom om 1mån ca.
ifall om dom vissar täcken på mask när dom e dräktiga?
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
#3 Om de bor i närheten av varandra och om de klappat, bärt dem, städat med samma spade, tagit i matskålarna så skulle jag avmaska alla.
Med Axilur så ska det gå att avmaska dräktiga honor. Axilur är väldigt bra då det är ett milt medel. Jag har även avmaska små ungar med det.
Kastanjegårdens Kaniner