Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 8461 ggr
johannabe
0

Kastrering kaninhane

Hej!

Min treåriga kaninhane kastrerades igår vid 14-tiden. Enligt veterinären gick operationen felfritt, inga komplikationer uppstod. Jag hämtade hem honom vid halv 5 och då var han såklart väldigt trött och sov ett par timmar. Sedan började han vingligt röra på sig, drack lite vatten och åt lite hö. Vid 21-tiden vaknade han till på riktigt, hoppade runt i buren och kom fram direkt när man öppnade.

Imorse hade han kissat rätt mycket, men inte bajsat. Nu undrar jag - hur vet jag att han får i sig tillräckligt med mat och att hans mage inte stannat av? Har sett att han går och tar några strån hö ibland, pellets vill han inte ha men morötter och godis går bra. Borde jag oroa mig eller låter detta normalt? Vet inte hur kaniner brukar bete sig efter kastrering…

Tacksam för svar!

[nataschaj]
0

De borde ha kommit pluttar, dock kanske inte magen kommit igång ännu och har han liskom ätit upp dem få som han bajsade ut. (har för mig att kaniner med äter upp viss bajs på natten elr va de bara marsvin?)

Men hur är magen då? sten hård/hård? du kan ju massera lite på magen så dem kommer igång.

annamyr
0

Hur har det gått?

Det man råder till är att kontakta veterinären/djursjukhuset om kaninens mage fortfarande inte kommit igång dvs. att kaninen bajsat, efter kastreringen.

Vänta inte mer än 24 tim efter op.

På djursjukhuset där vi kastrerade vår kanin fanns det vitaminer och fibrer som man kunde köpa för att få igång magen.

Till oss sade dom att det var av yttersta vikt att magen kom igång inom 24 tim efter op och att man helst inte skulle ge kaninen för mycket "annat att äta" än hö (främst hö!), pellets och vatten.

johannabe
0

Tack för era svar!

Magen har hela tiden känts som vanligt, lagomt hård/mjuk. Släppte ut honom så han fick röra på sig lite, och då kom några lösa pluttar. Såg precis att det var några i buren nu också som var mer normala i konsistensen. Detta måste väl innebära att magen är igång igen?

Kontaktade ändå veterinären och de sa att så länge han åtminstone äter någonting så var det bra, mängden var mindre viktig. Dock har han idag varit väldigt trött och mest legat och sovit i buren, nästan tyckt att han sett lite deprimerad ut ibland…men enligt veterinären så är det normalt att han är lite trött och medtagen? Han kanske har fått lite förskjuten dygnsrytm, han var ju vaken nästan hela natten eftersom han var sövd/trött halva dagen igår.

Det konstiga är att när han får gå ut och springa så är han lika pigg som vanligt, men i buren ligger han mest bara stilla och reagerar knappt på en. Blir orolig, har han väldigt ont? :S

[nataschaj]
0

3 så länge de kommer bajs så gör de ingenting! Då är de ju bra får då funkar allt i han.

Att han e slö å de är inte så konstigt, har har ju förlorat sina ägodelar ;)

Han e väl medtagen fortfarande efter kastreringen, men jätte ont har nog inte, öm å de är han, de känns ju att han har sår mellan så han ligger ju stilla för de ev ska göra mindre ont kan ja tro

johannabe
1

#4 Ja han fick röra lite mer på sig nu och då han kände lukten av tjejerna började han bajsa en hel del för att markera, som han alltid brukar göra (kommer det avta?) ;)

Ja sant, får väl bara låta honom vara ifred och vila ordentligt då. Men är det okej att han redan får gå ut och springa lite på golvet då och då när han vill? Vet inte hur mycket han får anstränga sig efter kastreringen, men det verkar ju få igång hans mage så…

[nataschaj]
0

5 ja de kommer å avta, efter 3 v så kommer du se skilldnad och de blir inga bäbisar från honom. När ja kastrera min så satte ja han med honorna (nu bara 1 kvar) efter 2 v och 3 dagar, vilket va en risk, men de blev inga bebisar för det.

Många säger att man ska vänta i 2 månader, men ja tycker de e på tok för länge (min vet tyckte de med!)

Han ska ju inte hoppa och de på minst 1 v, så du få se till så han inte hoppar upp på huset och sitt hylland för de e stor risk att såret kan gå upp.

Men han får ju röra på sig en stund om dagarna!.

johannabe
0

#6 Okej, ja min veterinär sa att efter ungefär tre veckor kan han få vara med tjejerna. Blir spännande att se hur de reagerar, tror dock att han får börja med att träffa den snällare utav dem ;)

Okej, då ska jag försöka undvika att han hoppar! En sista fråga - vad hade du i buren efteråt? Har tidningar just nu, men han verkar inte tycka om det (han är van vid spån)…kan man ha spån eller är risken stor att det fastnar i såret?

[nataschaj]
0

7 jag hade filtar och de, samt tidning dem första dagarna, ca 1 v då, risk för att de fassnar är ganska stor, kolla såret varje dag.

men tästa med handukar och liknande, spån halm m.m ska du hälst undvika dem första veckan.

Ha tidningar i den del han kissar och handukar/filtar/nån matta i rästen av buren. så kommer han å va nöjd.

johannabe
0

#8 Försökte med tidningar och handduk men han är om möjligt ännu vildare nu än han var innan kastreringen…bara någon timme efter att jag lagt in nya tidningar har han strimlat sönder dem totalt ^^ Vill inte att han ska få i sig massa tidningspapper så jag bytte ändå till spån idag, tycker att hans sår ser rätt bra ut och det har ju gått 5 dagar.

Men kan en kanins beteende bli värre efter kastrering? Om jag tyckte att han var svår att hantera innan så är det ingenting mot för det här…hans hanbeteende har förstärkts x100 :P Känns inte så kul om man har utsatt honom för en jobbig kastrering helt i onödan :S

Zvintos
0

#9: Det tar ett tag innan hormonerna lägger sig.
Så att man inte märker någon skillnad direkt är inget ovanligt.
På vilket sätt menar du att hans hanbeteende förstärks?

johannabe
0

#10 Okej, jag får väl vänta några veckor då.

Alltså han har alltid varit lite snuskig, hängt i armar och ben och försökt para sig med allt…men nu kan man inte ens stoppa in händerna i buren utan att han klänger sig fast ;)  Han är ju tre år, så det kanske har blivit ett invant beteende…men sånt borde väl ändå försvinna när hormonerna lägger sig?

Zvintos
0

#11: Det borde försvinna när hormonerna lägger sig, ja.

gurra98
0

Men är det bättre att ha kaninen i en mindre bur med fleccefiltar första veckan?

Ska man vara utan Bodel/hus då?