Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 3617 ggr
[Kaninlycka]
0

Tankar om omplacering

Jag funderade på att ta emot en omplaceringskanin innan jag bestämde mig för att skaffa en till tysk jättescheck.

Satt och kollade runt en del på Blocket och så under några dagar och det kryllar av människor som vill bli av med sina kaniner så fort som möjligt…

Funderar lite på att kanske börja ta emot en omplaceringskanin i taget och på så vis hjälpa till lite med att hitta nya bra hem.

Har skrivit ett långt inlägg om detta på min blogg, ni får hemskt gärna läsa mer där. (Orkar inte skriva allt igen).

Skulle väldigt gärna vilja ha era tankar, råd och tips?. Glad

MajaL
0

Detta är en tråd som verkligen skulle passa inne på djurhem.ifokus. =)

Där kan du läsa om hur du ska bära dig åt också. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Kaninlycka]
0

#1 Det kan stämma, men jag vill ha respons från människor som kanske står inför en omplacering och hur de tänker i den situationen.

Inne på Djuhem finns massor av medlemmar som själva hjälper till och det var inte riktigt vad jag var ute efter med mitt inlägg…

Har läst på en del redan. Glad

Kickan90
0

Det verkar jätte bra, hade själv velat göra sånt här men går ju inte i en liten lägenhet ^^

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

MajaL
0

#1 Okej. Men bestämmer du dig för att dra igång så är du varmt välkommen in. =)

Man behöver söka tillstånd bland annat. Om man omplacerar fler än 6 kaniner/år.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Mari
0

Jag tycker att detta är en jättebra idé! Känner du att du har tid och plats så är detta ett jättebra sätt att hjälpa djuren.

Jag har dock inga planer på att omplacera någon kanin själv men om jag skulle det så skulle jag gärna använda mig av detta sätt, jag skulle gärna ta kaninen till veterinären för en hälsoundersökning innan jag lämnade in den.

Fast jag tror även att det kan vara så att många ryggar undan för att ta sin kanin till veterinären innan man lämnar in den, kanske för att det är dyrt? Jag har ingen aning om vad en hälsoundersökning kan kosta men det kostar väl säkert några hundralappar och säkerligen ännu dyrare om man måste ha något åtgärdat?

Kanske du kan satsa lite extra på detta och försöka få ett samarbete med någon bra veterinär i närheten? Att om du och kaninägaren tar dit kaninen för en hälsoundersökning så får ni några % billigare? Jag vet många veterinärer som har liknande avtal med djurhemsföreningar så de är nog inte helt omöjligt.

Måste även kommentera och säga att jag tycker det är jättebra att du tänker ta ut en adoptionsavgift från de nya ägarna, det tycker jag bevisar att man arbetar seriöst samt att kaninen får högre status, annars är det nog lätt att som du skrev gärna lämnar bort den igen eftersom den ändå var gratis.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Jo jag glömde, här har du en tråd som tar upp hur det ligger till med hur många djur man får omplacera.

Som jag förstår det så räknar man burar, man får placera ut 5st burar, sedan om det bor en eller två kaniner i varje bur så spelar det ingen roll. Det står bra förklarat i tråden annars Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Kaninlycka]
0

Tack för era svar och speciellt till Mari för mer info. Jag blir glad för all respons även från er som vill behålla era kaniner, så klart!

Kristall
0

Tycker det låter som en bra idé, även om du inte kan ta emot många kaniner åt gången ger du ju i alla fall en kanin en chans till ett bra liv :)

Tummen upp för dig!

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Kaninlycka]
0

Verkar dessvärre bli stopp för min del. Tråden kan låsas så det inte blir några missförstånd eller så.

Jag får fortsätta ta hand om mina egna älsklingar på bästa sätt. Jag är så glad för alla er som faktiskt har möjlighet att göra skillnad för djur som kanske inte har det så bra!