Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3551 ggr
zatanica
0

Flera kaniner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en liten fundering som någon kanske har svar på.

Jag har en kastrerad hane (lejonhuvad) han blir 2 år om någon månad och är super snäll och go. Han bor idag med sin flickvänn som är en dvv. Hon blir ett år i sommar och är också snäll o söt men har såklart lite tonnårs fasoner för sig ibland. De bor ute i en bur på 160*70*70.

Buren står i en Hage som är på 18 kvm och två meter i tak höjd. Nedgrävt nät och nät tak. Allt för att inga hungriga djur ska komma åt dem i första taget.

Nu till frågan tror ni att det skulle gå att introdusera ännu en kanin till dem. Är så sugen på en hermelin sedan min gick bort olyckligt när han skulle kastreras :(

Skulle då bygga en bur till att ha i hagen, men under dagen skulle de få vara ute i hagen tillsammans. De jag har nu skulle få fortsätta dela bur som de är vana och den nya få en egen bur.

Tror ni att det skulle gå att göra så här? Det är ju ändå en relativt stor yta de har att röra sig på och de får inte dela buralla tre utom den nya får en egen.

Nu är de ute större delen av dagen i hagen och endast i buren när det är mörkt eller när vi är borta längre tid.

Skulle det gå at introdusera en ny kanin till dem eller är det inte ens lönt att tänka på?

Om ni tror att det går vilket kön ska man då välja? Skulle en hane gå? Han skulle ju då behöva kastreras villket jag ar dålig erfarenhet av :(

Ja säg gärna vad ni tror och tycker. Alla åsikter är välkomna.

Bild på Fluff och del av hagen

Tregly
0

Om man ser på bilden så tycker jag det ser ut som om det är gott om plats till en till kanin :)

en okastrerad hane bör man inte släppa ihop med någon annan hane av min erfarenhet.. Min hankanin blev pappa och fick 2 ungar som båda var hanar. När de blev könsmogna började de slå mot pappan mellan nätet och morra så fort han kom för nära, så jag fick ju dela allihopa. Och då var ändå pappan kastrerad efter att han hade parat. 

Honor går ju ibland att ha ihop. Men även de kan ju börja bråka. Jag har för mej att om man har en könsmogen hona redan, så ska man köpa en som inte är könsmogen, för då är det mindre chans för att de börjar bråka. För då vet den nya redan från början att den andra "bestämmer" eller vad man ska säga.

Det idealiska hade ju varit att du hade köpt en hane som redan var kastrerad. :) Förstår att du inte vill låta en kanin gå igenom en operation efter det :/  De kan ju ha svårt att klara av narkosen. Eftersom det var nödvändigt för mej för att det inte skulle bli mer ungar så var det ju tvunget. Och det gick ju bra. Men som sagt så vet man ju inte.

Du kan inte hitta en kaninhona från en uppfödare som du vill ha, en som är ärlig och bra och sedan få prova om kaninerna funkar ihop? :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Emelie
0

Jag skulle egentligen inte sätta in ännu en kanin till dem då de redan har det bra som de har det. Kaniner bor ju inte med varandra i naturen, och det är därför inget som är naturligt för dem att göra.

De kaninerna du har nu har redan sin "rangordning" och för du in en till kanin till dem så är det lätt hänt att du förstör ordningen i den redan befintliga hierarkin. Om du nu mot förmodan ändå vill testa så bör det vara med en hona. Två hanar fungerar sällan med varandra även om båda av de är kastrerade, och det kan sluta med blodiga slagsmål om du har riktig otur.

Det skulle vara intressant och nyttigt om Kaninlycka här på KIF skulle vilja komma in och berätta om sin händelse. Jag tror det är lättare att få lite annat perspektiv på saken då, och man inser att kaniner egentligen inte är gjorda för att bo ihop med varandra! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

zatanica
0

#1 ja det var ju en bra ide att hitta en uppfödare och förklara hur det ligger till och se om de kommer bra överens.

När jag har letat information så har jag nog komit fram till att störst chans att det ska fungera troligen är att köpa en hon unge, för som du säger då vet ungen redan hur rangordningen ligger till.

Så du tror att två kastrerade hanar och hona skulle funka?

#2 vad jag har förstått så bor kaniner i det vilda i stora kolonier, de delar gångar hålor mm. De kan umgås och vara med varandra, samtidigt som de har sitt "eget space" dit de kan gå när de vill vara ifred. Så rent teoretiskt så borde det ju gå att ha fler kaniner sålänge de ar sin egen del och tillräckligt med utrymme.

Men man vill ju inte chansa, man vill ju att de ska ha det så bra som det går och så naturligt som det nu går i fångenskap.

Då kan vi ju summera så här långt att om det skulle införas en kanin till så ska det vara en hon unge.

Pratade med uppfödaren till min hona när jag skaffade henne, han hade då en hona som hade gått iopp med denna tjejen och han undrade om jag var intreserad av även henne då han fick veta hur hon skulle bo.

Jag tackade nej då för att jag var osäker på hur fler kaniner skulle gå ihopp. Då det mesta man läser är att en kastrerad hane och hona bor ihopp.

Är det kanske några här som har flera kaniner ihopp. Inte i samma bur då utom lösspringande i exempelvis huset eller Hage ute?

[ninnakm]
0

Hej!

Förra våren/början av sommaren hade jag som du en kastrerad hane, 2 år och en hona dock 6 mån. Dem funkade jätte bra tillsammans. Vi bestämde oss för att skaffa en tredje kanin, en lejonhuvad hona (i från Emelie, Dancehall ovan) Jag visste redan att det inte skulle bli något problem med hanen, han har gått med många honor tidigare och alltid funkat lika bra, det hängde på om honorna skulle acceptera varandra. Vilket de gjorde. De har även gått med en fjärde kanin, nu har jag dock valt att sära på alla, så att endast en hona går med hanen. Dels för att jag inte har en så pass stor bur/hage som du har och som jag skulle vilja ha dem i och för att två av honorna inte kommer överäns längre.

Jag tror att det är väldigt individuellt vilka kaniner som går i hop. Två hanar är inte att rekommendera, har varit med om flera hanbråk och det är inte kul när den ena hanen har ett halft öra. Så jag tycker alltid att man ska ha en plan B, för det kan ju som sagt vara å att de inte alls vill gå i hop, eller så går det jätte bra.

Lycka till!:)

kaningodis
0

#3 Jag har haft honor tillsammans och det har gått riktigt bra!

Jag har tex nu 3 honor som går i en ja vad ska man säga, det ser ut som en lekstuga. På dagarna så har de även tillgång till en Hage utanför.

När jag satte ihop dessa 3 honor så trodde jag att den ena honan skulla mörda de andra. Hon flög på dem och ja de andra 2 gömde sig och hölls sig undan. Idag så är de bästisar. En dag hade de lyckas rymma och när jag hittade dem så sprang de runt i samlad trupp :P

Yta, gömställen och tid är viktigt, det har i alla fall funkat för mig. Sen så är ju alla kaniner olika och alla föredrar inte sällskap. Jag ser att vissa av mina kaniner uppskattar sällskap, har 2 st honor som bor tillsammans och de är så söta tillsammans, de vill gärna vila tätt intill varandra =)

Kastanjegårdens Kaniner

zatanica
0

#4 tack för lyckönskningarna, jo visst beror det helt på individerna. Om det blir aktuellt så får ju som sagt nya kaninen en egen bur. Om det inte skulle funka så går det ju att dela av hagen så kan de bara nosa på varandra genom nätet.

Kanske är en bra ide att göra så från början så att de får lära känna varandra genom nätet först. Ser det ut att gå bra så kan de ju gå ihopp i hagen.

Om inte annat så finns det plats över för att bygga ut hagen.

Men vore ju trevligt om de skulle kunna springa runt i samma Hage och hålla sams.

De två jag har nu ligger vissa dagar och myser i sin granris koja tillsamans. Andra dagar är de i varsin del av hagen. Så för två finns det ju gott om plats att vara själv om de vill.

Får se hur det blir, någon som kanske vet om en bra uppfödare av hermeliner i södermanland eller östergötland som man kan prata med?

zatanica
0

Lite ot men vi hade en honkatt och en gammelkatt. När gammelkatten gick bort så betedde hon sig som att hon saknade sällskap. Så vi skaffade då en ny katt. Men efter ett tag så började hon bete sig jätte konstigt och var inte alls sig själv. en vän till oss hade altid gillat vår hon katt och funderade på att skaffa katt.

Så han fick då låna henne för att se hur det var att ha katt och för att se om hon blev sitt gammla vanliga jag igen.

Det slutade med att hon bor kvar där än idag 3 år senare för de trivdes så bra ihopp. hon är defenitivt en enmans katt och vill inte gärna ha konkurens. Så där ser man hur det kan gå när man bara vill väl :)

MEn ser ju ut som att det finns endel som har bra erfarenhet av flera kaniner ihop. Så länge de har gott om utrymme och ställen att gömma sig på där de kan få vara ifred.

Min hane har nog inga problem alls att gå ihop med flera honor för han är så super go. Han har även gått med olika kaniner och marsvin innan han hittade hit.