Bettfelsgaranti?
Vad har ni för policy kring bettfel och garanti?
Själv har jag 100% garanti, du får hela köpesumman eller ny kanin oavsett när bettfelet uppkommer.
Anledningen till att jag frågar är att jag köpte en DvvRex hona i december, 2 månader gammal till Avel.
Vid leverans hade hon korrekt bett men nu en månad senare (3½ månad gammal) har hon tångbett och tänderna börjar bli ojämna och konstiga. Ger det några veckor till men kommer förmodligen bli tvungen att avliva henne.
Uppfödaren betalar bara tillbaka hälften av köpesumman eftersom kaninen såg bra ut när jag köpte den. Personligen tycker jag detta är lite snålt, särskilt eftersom DvvRexarna är så dyra till att börja med.
Har jag fel?
Hur resonerar ni kring detta och hur hade ni gjort i mitt ställe?
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
Min policy- upptäckt tandfel upp till 6 mån ålder ges hela summan alt/ny unge tillbaka. Dock endast med vet intyg att tandfelet ej kan ha uppstått av skada..
Det låter urkorkat i mina öron! Det låter ju som att lämna en garanti för att de vita kaniner man säljer inte är svarta.
Jag har skrivit att min garanti gäller i 6 månader (från köpet alltså), men skulle definitivt betala tillbaka även om någon sa att kaninen fått bettfel senare än så också. Är felet inte förvärvat (man har tappat kaninen eller liknande eller att den står och sliter i en dörr hela dagarna t ex) så ska garantin gälla tycker jag.
#2 om du menar mej så står jag ej för återköp nej om kaninen skadar sina tänder efter 6 mån p g a ex gallergnag el fel kost. Anser då att det ägarens fulla ansvar
Tandskador kan ju uppstå hela kaninen liv men ärftliga tandfel har jag fått lära mej uppstår nästan alltid så länge kaninen växer, upp till ca 6 mån ålder (då den anses vuxen)
Korkat el inte men tycker själv det känns bra o var o en får ju göra det som känns rätt 
#3 håller med 3,
jag har bara garanti upp till 6månader.
då får man hela summan tillbaka eller en ny kanin.
dock så vill jag ha foton och ett skriftligt brev från en veterinär som kan intyga.
oftast så handlar det om fel kost och tar det så lång tid som upp till 1år eller över, så tror jag inte så mycket på att det är kaninens fel utan fel utfodring.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Har uppfödaren i fråga någon bettfelsgaranti?
Oavsett, så tycker jag dock att du ska ha tillbaka hela summan/alternativt ny kanin. Däremot är det ju inget man kan kräva om uppfödaren i fråga inte har någon liknande policy.
Jag har alltid haft policyn att jag betalar tillbaka hela summan eller ny kanin om jag har ungar vid tillfället detta upptäcktes, upp till 6 månader efter köpet om felet inte förvärvats. Jag har dock aldrig haft några ungar där bettfel upptäckts, men skulle definitvt även betalat tillbaka hela summan även om det var över 6 månader sedan köpet ägde rum.
Man har dock inte rätt att kräva någonting om det inte finns kontrakt, så har ni inte kontrakt på det så är det snarare schysst av henne att ge dig någonting överhuvudtaget.
I kontraktet står det bara att kaninen är bettfelskontrollerad.
Känner mig lite dum som inte tänkte på det kryphålet i kontraktet, men man förutsätter ju aldrig att något sånt ska hända, och eftersom de flesta seriösa uppfödare faktiskt har garanti förutsatte jag att det fanns på denna kaninen också.
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
#3, nej inte alls. Jag menar TS uppfödare!
Jag tycker du borde få hela köpesumman tillbaka. Skrev ni kvitto så har du rätt till det.
Jag har skrivit som så i mitt kontrakt att om kaninen skulle dö inom en viss tid (som jag brukar ha på 1mån) så får köparen en ny kaninunge som inte redan är tingad, det kan va antingen ur samma kull eller nästa det spelar ingen roll. Har också skrivit att köparen har rätt att lämna tillbaks kaninen när som helst oavsett anledning men får då ingen ersättning. Jag har då rätt att sälja vidare kaninen, behålla den, eller avliva den om den är svårt sjuk.
Har faktiskt inte skrivit något om bettfel ser jag uatn bara om dödsfall. Men skulle kaninen visa bettfel inom tiden för garantin gäller samma som vid dödsfall, man får en ny kanin om man vill.
Har också skrivit att inga pengar lämnas tillbaka och jag står heller inte för vet-kostnader.
Det är vad som står i mitt kontrakt =)
Nej, jag ger garanti att kaninen har korrekt bett när den lämnar mig. Anledningen är att jag känner uppfödare som har garanti i 6 månader om det då inte är skada. De har även garanti på att om den dör inom 6mån får de pengarna tillbax eller ny kanin. Vissa av dessa uppfödare obducerar kaninerna själva som kommer in när de krävern ny kanin/pengar tillbax och det är hemskt vad som skett med vissa…
En hade krossad bröstkorg, att man tex. stängt en dörr på kaninen. Andra hade tjocka lager av fettvävnad runt levern, fel kost och det syntes inte utanpå kaninen. Detta är ju inte bara bettfel då jag pratar om utan också livsgaranti på djuren.
Har ingen garanti vad gäller bettfel. Dock en punkt som säger att jag måte kontaktas om bettfel uppstår. Detta för att i hoppvärlden "smyger" många med att bettfel förekommit i en kull. Därav vill jag säkert veta om någon av mina ungar skulle få det.
Kanske ett smart drag o sätta garanti. Men känns svårt också, då som några nämnt bettfel kan uppkomma till följd av skada och frågan är om man säkert kan veta om det är ärfligt, eller om det som sagt uppstått pga. detta.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Tycker att en garanti endast är nödvändigt om det är ärftligt! Och då ska man få tillbaka hela summan anser jag, särskilt om det står att kaninen är bettfelskontrollerad.
Om bettfelet uppstår när kaninen är flera månader gammal eller typ 1 år beror det ju ofta på fel foder, en skada eller typ gallerbitande och det är ju knappast uppfödarens fel?
Att jag lämnar bettfelsgaranti är i första hand för att jag ska få veta om mina avelsdjur lämnad felaktiga bett. Jag är i så fall snabb att ta dem ur Avel. Tycker inte att det finns något som motiverar att ha en kanin som ger bettfel i Avel. Ofta är det faktiskt flera ungar i samma kull som blir drabbade.
Tack vare att jag är väldigt noga med mina avelsdjur och känner mina linjer väl så har jag, så vitt jag vet, sluppit bettfel i ett antal år. Och detta trots att jag föder upp ca 100 ungar om året. 2008 fick jag två efter samma hane. En av de trevligaste kaniner jag har haft och med en mycket intressant färg och härstamning. Han är numer kastrerad (så klart)! Förra året fick jag inte mindre än tre ungar i samma kull som fortfarande hade tångbett vid 8 veckors ålder. De var efter djur som jag hade köpt in för att få fram havannafärgade dvärgvädurslöwen. Så just de djuren var en återvändsgränd…
Med detta vill jag ha sagt att även om man lämnar ny kanin eller hela köpesumman tillbaka så behöver det inte bli dyrt om man själv bara lägger manken till och gör allt för att minmera risken för bettfel. Men det är ju, som alltid, för nya uppfödare som det är svårast förstås…
Om kaninen dör inom 6 månader får ägaren pengarna tillbaka/ny kanin EFTER jag fått veterinärsintyg om att kaninen obduserats.
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

15# Obducering kostar betydligt mer än kostanden för en kanin så hur har du tänkt där? Står du för kostanden av obduceringen med?
Jag går igenom kaninen tillsammans med min köpare och både köpare och säljare skriver på kontraktet om att kaninen jag överlämnar motsvarar vad vi båda skrivit under i kontraktet. Dvs korrekt bett, rätt kön, bra hull, felfria ögon och öron.
Jag anser att det är den enda garantin man kan ge vad gällande bettet, då man faktiskt aldrig kan vara 100% säker på att det är genetiskt eller ej. Då man rent av faktiskt inte vet till 100% att bettfel är ett anlag, flera anlag, eller ens ett anlag i sig. I framtiden finns det förhoppningsvis mer forskning gällande detta, och kanske till och med ett gentest så man enkelt kan utesluta bärare från sin Avel. Men så länge inte forskningen kommit så långt, anser jag själv att man bara kan garantera det skicket kaninen överlämnas i.
Det utesluter dock inte att jag skulle kunnat betala tillbaka pengarna för kaninen, och kanske rent av köpt tillbaka min unge och försökt ge den det bästa livet möjliga trots bettfelet (om det var möjligt). Men är inget stor fan av detta smutskastandet av uppfödare på forum som det faktiskt lätt blir i sådana här diskutioner. Alla undrar vem det kan tänkas vara, går in på hemsidor och letar rätt på kaninen det kan tänkas vara, och sprider sedan skitsnacket vidare. Istället för att man diskuterar detta med säljaren i fråga. Och antingen inser man att uppfödaren har gjort fel och köper inte från säljaren igen, eller att man själv som köpare gjort ett misstag och skulle ha tänkt till en extra gång :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

#17 : Instämmer till 100% !
Min erfarenhet är inte att folk utnyttjar denna garanti fast de inte har rätt till det. Tvärtom blir de positivt överraskade för att jag har den. Jag skulle aldrig kräva obduktion. Tycker det är rent ut sagt löjligt faktiskt! Har kaninen bettfel så har den. Då får de pengar tillbaka (inom ett halvår, eller i alla fall om de har hört av sig inom ett halvår). Jag har aldrig betalat ut några pengar, men däremot lämnat ut två gratiskaniner då den första fått bettfel. Jag tycker det är fantastiskt att de vill ha även sin andra kanin av mig fast det var fel på den första. Är glad och tacksam för det!
#17 Det är nog någonstans så som jag själv också gör ungefär. Jag kan känna att det beror lite på hur långt efter köpet det uppkommit.
I TS fall hade jag faktiskt övervägt hela köpesumman tillbaka. Enligt SKAF (tror jag, vet inte säkert, bara ett svagt minne) så ska man återta kaninen/betala allt tillbaka. Men jag vet inte alls säkert. Där av att jag skrev #9. Men har letat efter vart jag kan ha hört det och hittar det inte.
#20 Det finns inga regler från SKAFS sida vad gällande detta. Det vore mer eller mindre absurt då det som sagt ej finns något att egentligen sätta gränser på :) Allt är upp till var och en :)
#21 Ja jag inser det, fattar inte vart jag fått det ifrån. =/
Personligen så tycker jag att de är otroligt dålig stil att inte betala tillbaka alla pengar för kaninen om den får skador som är genetiska som gör att man kanske får ta bort kaninen. Och det oavsett om kaninen sålts för 50 kr eller 900 kr. En uppfödare som gör så skulle jag absolut inte rekommendera till andra. Om jag betalar fullt pris så räknar jag med att få en frisk kanin fri från genetiska defekter (så långt det går att se).
Ljustadalens kaningård
#23 Japp, men inte om det har gått ett år efter att kaninen såldes. Då skulle uppfödaren kunna ha orsakat det själv då bettfel inte alltid är genetiskt.
#23+#24 Jag ser inte problemet i att betala tillbaka pengarna om kaninen har en genetisk defekt. Det är från min sin på saken självklart att man gör.
Men i detta fall anser jag att problemet ligger i att bevisa att det faktiskt ÄR genetisk. Hade man kunna påvisa det hade det inte varit någon diskussion alls om saken.
Jag har själv en uppfödarvän vars lillassyster tappade en 7 veckors unge. Efter detta hade ungen på en gång snett bett, vilket på bara några dagar försämrades kraftigt och de avlivade kaninungen då den inte kunde äta normalt. En köpare till mig köpte en kanin som var väldigt glad i sin ägare, vilket ledde till att han var gång hon kom till buren bet och ryckte frenetiskt i gallret för att komma till henne. En dag när hon kom ut satt han fast med tänderna uppspärrade i gallret så de fick klippa och bända bort honom. När de fick loss honom upptäckte de på en gång att tänderna var både avbrutna och hade helt bytt läge i käken. Efter detta fick han kraftigt bettfel som de först i flera år klippte hos veterinären, men nu opererat.
Det jag menar är att oavsett ålder kan skador ske. Det enda som jag själv egentligen tycker visar på att det är genetiskt är om FLER än en kanin fåt fel bett.
Någonstans måste man sätta gränser för vad som är logiskt eller ej. Vad man vet säkert och vad som kan vara rena gissningar. Eftersom du inte kan bevisa att det är genetiskt och på så sätt uppfödarens "fel" anser jag inte heller att du kan kräva något. Varför har man annars inte garanti för att en kanin man säljer till Avel är fertil? Jo eftersom man inte kan vara säker på att kaninen är ofertil pga något genetiskt eller påverkats av miljö, hälsotillstånd, foder etc :)
#25 Ja det är knepigt. Känner också att det ska kunna påvisas vara genetiskt. Knepigt, knepigt.
Brukar också visa bettt och hela kaninen innan den säljs. Någonstans kanske det är den ända garantin man kan få kring bettet.
#25, det är sant som du skriver, men jag tänker helt tvärtom. Så länge det inte går att bevisa att felet är förvärvat får man pengarna tillbaka av mig! Jag ser faktiskt inte problemet, det är ju knappast så att det står familj efter familj på min trappa och kräver pengar. Tvärtom faktiskt, här är ett utdrag ur ett mail som jag fick så sent som idag (kaninen blir två år till sommaren):
"Du behöver inte på något sätt ersätta oss för hans tandskada. Han ger oss varje dag valuta för vad han kostat. Men Du är så välkommen hit att träffa honom. Vi bor på xxxxx."
Jag får väl åka dit och tvinga på dem en massa hö och kaninmat istället
.
#27 Jag tänker precis som du!
Ljustadalens kaningård