Dålig hörsel ärftligt?
Jag har märkt att Agda ibland inte reagerar på ljud. Hon är vit blåögd och jag har hört att de kan ha nedsatt hörsel? Jag har tänkt ta en kull på henne snart, tror ni att det kan vara ärftligt och att man inte borde ta en kull på henne? Hon lider ju inte av det, men jag vill ändå inte riskera att ungarna ska göra det. Agda är verkligen urmysig och tror även hennes ungar skulle bli det, men nu känner jag mig väldigt kluven..
Jag hade tänkt att hon skulle få kullen i slutet på mars/början på april. Hon fyller 1 år den 17 februari. Hon blir ju inte mycket över året, men tycker ni det vore för sent att para henne? Vill gärna ha alla tips? och råd jag kan få! Hade också tänkt mejla några olika veterinärer för råd. Tack för alla svar!
Jag har inte hört att vita blåögda skulle ha någon form av nedsatt hörsel alls.
Däremot har de benägenhet att drabbas av epilepsi.
Just att de ibland inte reagerar på ljud har nog mer att göra med att hon är dvärgvädur.
Deras hängande öron gör att de inte uppfattar minsta ljud lika lätt.
Vissa ljud vänjer de sig såpass med att de till slut knappt reagerar på det.
#1 Okej, men jag har också hört med epilepsi. Fast någon gång har någon sagt/skrivit att vit b.ö ofta har nedsatt hörsel, men det kanske inte stämmer alls… Vad vet jag.
Men hon beter sig ibland superkonstigt, får spratt och blir rädd för att hon inte verkar höra när man kommer. Alla i min familj har lagt märke till detta. Hon blir jätterädd för ingenting, och man kan stå vid hennes bur när hon stensover och klappa händer och ropa och hon regaerar inte. Det känns som det är något som inte stämmer.. Men blind är hon iallafall inte har vi konstaterat.
#2: Det kan helt enkelt vara så att hon blivit mer disträ, mer i sin "egen lilla värld" och därför inte märker när man kommer.
#3 Ja, när hon sover verkar hon jätteavslappnad. Det kan ju vara därför, att hon lixom "halvsover" när man går förbi och sen vaknar hon till och blir rädd. En ren instinkt ^^
Men vad tror du om hennes ålder? Det borde väl inte vara för sent att få en kull då eftersom hon bara är lite över året och har hyfsad kondition?
Precis så hade vi en vitblåögd hane som var.
Man fick prata väldigt högt eller sjunga sitt allra vackraste på en högre nivå när man kom till kaninstallet om man inte ville skrämma livet ur stackaren!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Varför inte ta henne till veterinären då?
Jag har också hört att många vit blåögda har nedsatt hörsel, och jag har en hona som låter väldigt lik din.
Jag skulle nog avla på den, men inte med en vit blåögd hane.
Åldern är inga problem, men bästa tiden på året att para är egentligen i slutet av februari, då får du ungar som är leveransklara lagom till sommarlovet.
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!