bolåda samma som hus?
hej jag o en kommpis börja småtjafsa lite igår:)
är bolåda samma som hus?
en av oss tror att det e ett hus bara o en av oss tror att det e ett hus fast som har en botten eller hur jag ska förklara hehe
tacksam för svar:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
En del har botten, men det är inget måste. Det går utmärkt att använda ett vanligt hus som bolåda (om det har lämpliga mått). Med botten i blir de ofta äckliga (blöta) när ungarna blir lite större. Därför har en del nät i botten, så kan man ha spån under och få med sig boet upp när man städar
.
Tja, det som skiljer är väl mest användningsområdet.
En bolåda är ju till för honan att föda sin kull i, medans ett hus är mer "övrigt".
Sen hur man väljer att designa bolådan är upp till en själv.
Man kan göra det som ett vanligt hus, med avtagbart tak, botten eller annat.
1# Tack för tipset Ingela! Nät i botten borde funka bättre ju! Får ändra lite i min ritning…
TS Jag skulle inte vilja ha bolåda utan botten, är rädd att honan flyttar på lådan och klämmer ungarnas ben under:S Men det kanske bara är något jag har fått för mig..
/Carolina - Shabby Chic kaninuppfödning
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
det är till ungar vi pratade om :) men om man har ett hus som sitter fast i botten så e det lagligt som bolåda?
//Sandra Johansson
#4: Det är fullt lagligt även om det inte är någon botten.
Det enda lagen säger om bolåda är hur stor den ska vara, det står ingenting om krav på ex botten.
Jag har ett lager kalk i botten, ett lager torv sedan halm. Jag har botten och tak på mina reden. Samt tre väggar. 
vad bra:) håller ju på o planerar inför mina nya burar o då e det hus som sitter fast i golvet i burarna o hon sa att det inte var lagligt utan man var tvungen att ha dubbla golv:O men då gör jag som jag tänkt:) o husen kommer bli mycket större än minsta måtten:)
//Sandra Johansson
Glöm inte skkyddsplanka längst fram, annars kan det kvitta om man har rede eller inte. =)
vad menas med skyddsplanka?:)
//Sandra Johansson
En skyddsplanka är (nog) en liten planka som sitter längst ner på ingången på huset/bolådan. Till för så att inte kaninerna ska kunna ramla ut ur boet när dom är små!
okej det ska jag säga till morfar att han ska bygga:) hur hög ska den vara ca?
//Sandra Johansson
#11: Det beror på storlek på kaninen.
Under artiklar så har vi en om hur man bygger en bolåda.
Där står även vad lagen säger om vilka mått som gäller.
vilken storlek ska det vara om kaninena väger under 3kilo?
//Sandra Johansson
Minsta mått kanin under 3kg;
L35xB28xH20
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
ja det vet jag redan o huset kommer bli större än det där men det var skyddsplankan jag ville ha höjd på:)
//Sandra Johansson
#15: Det väljer man helt och hållet själv.
Har man hög skyddsplanka får man höja själva bolådan lite, så att det blir tillräckligt stort hål så honan kommer in också.