Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 10751 ggr
[ninnakm]
0

Våt runt nosen - förkyld?

Hej!

I dag när jag var ute och gav kaninerna hö, vatten och såg till dem, märkte jag att Quit var våt runt nosen, fast inte våt utan stelnat våt , det såg hur som helst ut som det hade varit vått, men nu var det hårt. Är han förkyld, eller sjuk på något sett?

Tacksam för svar!Glad

[ninnakm]
0

Ska försöka ta bild ;)

[Kaninlycka]
0

Det låter som att han är snuvig ja. En frisk kanin ska vara helt torr runt nosen.

Ta honom till veterinären, hoppas han kryar på sig!

[ninnakm]
0

#2 Okej, tack så mycket ska genast ringa till vet!

[Kaninlycka]
1

#3 Låter bra.

Kan det vara så att han sitter i drag ute? Hoppas han blir bra snabbt i alla fall. Jobbigt för kaniner om de inte kan andas ordentligt med nosen…

Håller tummarna!

[ninnakm]
0

#4 Var ute och kollade till honom nu, det var en liiiten (med betoning på alla L) strimma gult/creme färgad (som måste vara snor?) ur nosen, han bor ju ute, men om det var drag borde inte de andra kaninerna också få snuva? Är orolig nu om det är något allvarligt?

Nu ska jag bara få tag på en Vet:)

[Kaninlycka]
0

#5 Ush då, förstår att du blir ororlig. Jag har ju precis förlorat min älskade Nova och kan bara rekommendera att åka in med honom så fort som möjligt.

Kaniner är så känsliga av sig så.

[ninnakm]
0

#6 Jag såg det, beklagar verkligen!  Vill absolut inte förlora honom, om det händer kommer jag nog lägga ner min Avel. Hittade en vet som har telefontid kl 13:00, ska testa ringa dem.

Jeppo
0

Om kaninen har vart våt runt nosen en längre tid då? då kan det väll inte vara förskyldning? (suftar inte på ninnakm kanin nu, utan en allmän fråga )

[sstorm]
0

Sära på honom från de andra kaninerna!! De smittar som in sjutton mellan kaniner

gaabriellaaa
0

#2 hur "hård betoning" är det på helt torr? för jag har då aldrig sett en helt torr kanin tror jag .. Obestämd

[sstorm]
0

#10 dom ska vara torra under nosen, finns förkylning där de blir fuktiga under nosen också utan snor

gaabriellaaa
0

#11 ok, men om dem är lite blöta, betyder det att dem är förkylda, eller kan det vara något annat?

[ninnakm]
0

#9 Okej, då får jag sära på dem, vetten sa att vi skulle avvakta, men har det inte blivit bättre ska vi komma in, kan det vara något allvarlikt?

[Kaninlycka]
0

Till er som undrar…

En frisk kanin ska vara helt torr om nosen. Sedan spelar det ingen roll om det är genomskinlig vätska eller gult snor, allt är tecken på sjukdom.

Om kaninen varit våt om nosen en länge tid, så har den förmodligen varit sjuk en längre tid. (Kan också vara irritation/allergi, men oavsett så är ju även det tecken på att kaninen inte mår helt bra).

#13 Personligen tycker jag inte att man ska avvakta alls med en kanin, försök få en tid direkt hos en veterinär som är duktig på kaniner.

[sstorm]
0

#13 Inte allvarligt så han dör nu kanske men troligtvis behöver han antibiotika om han väl har förkylningen

[ninnakm]
0

#15 Vilken tur!

[sstorm]
0

Men du bör tänka på att ha han i karantän minst 1 månad innan du varken tar dit andra kaniner eller låter han/andra åka och träffa andra kaniner med tanke på smittorisken.

[h-malm]
0

Oj det har hänt några gånger att nån av mina kaniener har blivit lite våta runt nosen..särskilt om dom har vart ute mycket när det är kallt. Har bara låtit dom vara i buren 2 dagar typ, sen är dom friska och inte blöta runt nosen längre ")

[ninnakm]
0

#17 Ajdå, då blir kullen rejält försenad, men det är det värt, har ändå inte hittat någon utställning. Hur långt bort måste han sitta i karantän, alltså i från de andra kaninerna. Det bli ju ett litet problem, då jag bara har en 6-fackare och en 3 fackare, då de andra burarna precise tagits bort och de bor kaniner i båda fack burarna.

[sstorm]
0

#19 jag hade vår dvv på baksidan när hon hade snuva, ca 100m bort.

Skulle inte du komma på vårt KM?

[ninnakm]
0

#20 Hittade ingen info om det? Okej, då får vi lösa det på något sätt, ska man vara noga med att byta jacka, kläder osv. när man går imellan kaninerna?

[sstorm]
0

#20 meeen linnea då, kolla på vår hemsida kanske? ;) Ja du bör byta kläder

[ninnakm]
0

#22 Hehe, tredde det stod på skaf?:P

[ninnakm]
0

Men nu kommer jag inte kunna ställa honom där ju:/

[sstorm]
0

#23 Inte KM (:

[ninnakm]
0

Nu sitter Quit i karantän i karporten, har fått tid hos vet. kl 09:15 i morgon. Till er som haft snuviga kaniner, som varit tvungna att ge antibiotika: Hur gav ni dem det? Han sa till mig att man kunde blanda i det i driksvattnet, men att det var svårt att ge dem det. Jag är tveksam på att han kommer dricka det.

[Kaninlycka]
0

#26 Bäst är att ge med spruta i munnen. Kan vara lite trixigt att få till det i början, men efter ett tag brukar det gå ganska lätt. Det brukar vara någon sockersliskig smak på medicinen som kaniner gillar.

Skulle det komma utanför kan du försöka stryka av det på framtassarna tex, då kommer han slicka i sig det när han tvättar sig.

Hälla i dricksvattnet låter inte bra.

[ninnakm]
0

#27 Okej, det låter bättre.

[sstorm]
0

Spruta i munnen är de som gäller, man tar det vid sidan där de inte har tänder

[ninnakm]
0

Okej, som med hästar alltså.

[Kaninlycka]
0

#30 Precis. Glad

[ninnakm]
0

#31 bra, då får vi se hur det går idag!:)

[ninnakm]
0

Nu har vi vrit hos veterinären. Han sa att det var så lite, så jag fick (något som jag just nu glömt bort namnet på) som jag ska blanda i dricksvattnet, detbehövdes knappt, men det ska han få i 5 dagar.

[Kaninlycka]
0

#33 Hoppas han kryar på sig nu då! Glad

[ninnakm]
0

Ja det hoppas jag och han med, tack för stödet och alla bra svar, det har hjälpt mycket!Glad

gaabriellaaa
0

#33 undrar bara, hur mycket kostade det? Tungan ute

[ninnakm]
0

#36 150 kostade allt:)

gaabriellaaa
0

#37 oj inte mycket det Skrattande tror du det blivit dyrare om hans förkylning varit värre?

[Becca-]
0

Var in till veterinären med min lilla Charlie när han var snuvig.
Vi kom fram till att han inte behövde behandlas eftersom han varit blöt under nosen hela vintern, och att det inte var någon fara eftersom det var såpass lite.
På sommaren är han helt torr, men så fort det blir kallt eller blåsigt så blir han fuktig under nosen. Och han har skydd ifrån vind och kyla i buren.

Så om kaninen är blöt under nosen en längre tid under vintern eller sommaren kan den kanske vara allergisk emot något eller liknande?

[ninnakm]
0

Jag vet faktiskt inte..han sa att om halsen är svullen så finns det inte så mycket att göra, det är ju det som är det farliga. Sen är den veterinären 80 år och varit veterinär åt våra hästar ända sedan han blev vet och är väldigt snäll mot oss. Den bästa och billigaste veterinären i närheten av mig i allafall! Jag betalade 500-600 för en kastrering av min hane, medan hos en annan vet tog 1200 i närheten;)

#39 jo, jag hade en kanin som var så förut, Quit dock fick det helt plötsligt i går, det rann snor osv.

[Kaninlycka]
0

Jag tycker det låter väldigt konstigt med veterinärer som säger att det är okej för en kanin att vara snuvig hela vintrarna. Kaniner andas ju bara med nosen.

[Becca-]
0

Tyckte jag oxå. Men nu var det så att Charlie inte har värst mycket blött runt nosen. Men veterinären sa att jag skulle hålla koll på det, så att det inte blir värre.