Belgiska Jättar!
Nu vill jag ha alla möjliga tips?, råd och fakta om Belgiska Jättar! Jag har länge funderat på att skaffa en, men jag vill först veta mera om dom!
~ Om man utgår ifrån att man har mycket tid för kaninen, är det i alla fall bäst att ha två? Eller går det bra med en?
~ Hur är det med foder? Har hört att dom lätt går ner i vikt, ska dom då ha mkt nötter i fodret? Eller hur gör ni för att hålla dom i gott hull?
~ Vill också veta lite om "bur konstruktioner", vad har ni för bur? Både inomhus och utomhus, har ni byggt själv eller köpt? :) Vet att dom ska ha minst 0,9 kvm så det är ju ganska stort ^^ Vill gärna ha tips? på hur man bäst bygger en stor bur ^^
Även "rasthagar" hur har ni löst det? Gräver dom mycket? Ska det vara nätbotten? (Kanske bifoga bilder?)
Materialet? Dom har ju ganska starka tänder antar jag ;)
~ Skicka gärna länkar till uppfödare/fakta sidor osv!
Kom nu med massor av tips?, råd och fakta :)
/Photoniq - www.alexandra.foo.se
Det går bra att ha endast en kanin. Ge inte nötter till kaninen, det blir den bara fet av. Har jätten svårt att hålla hullet sedan så kan du ge den pasta, potatis, lite havre, havregrynsgröt osv.
Jag har en utomhusbur till min jätte, den är ca 290x120cm. Hon gräver inte mycket i hagen, men det kan nog vara bra att ha nätgolv i hagen ändå. Isf råder jag dig att skaffa minkgaller, det är väldigt starkt.
Tack för ditt svar :) *Suger åt mig som en svamp* xD

Hejsan Photoniq!
Så kul att du ska skaffa belgisk jätte. Själv har jag i nuläget 4 st, två kullar på gång och dessutom 3 nya jättar på väg hit. Jag tycker att belgisk jätte är en underbar ras!
Mina burar har jag byggt själv. De är ungefär 1,3 kvm stora per styck. Sedan har jag inhägnat kaningården så kaninerna brukar få turas om att springa lösa på dagarna. Ett bra tips? när det gäller burar till jättar är att använda kompostnät som t ex dörr. Det kan de inte bita sig igenom. Sätter in en bild där det syns lite hur jag menar.
En rätt enkel BJ-bur kan man bygga ungefär såhär: Regla med 45*45-regelvirke och vinkeljärn en stor "låda", ca 150 cm lång och 80 cm bred och 70 cm hög. Spika sedan invändigt på ett golv av t ex trossbotten, en slags ganska billig platta som tål fukt. Väggar spikar du sen på baksida och sidorna, och då passar råspont bäst, det är billigt också. Framtill spikar du på råspont så långt att en dörr av kompostnät får plats där en öppning återstår. Tak gör du lätt av en vanlig takplåt som du skruvar fast med särskild skruv, eller så spikar du på spåntat virke och täcker med takpapp. Sist skaffar du fram 4 eller 6 gamla SJ-pallar, ställer dem 2 eller 3 på varandra och sen buren därpå så att den kommer upp ifrån marken. Svårt att förklara så att det blir begripligt.
För att mina jättar ska hålla vikten bra ger jag 4 dl blandning av pellets/krossad havre/solrosfrö per kanin och dag. Därutöver kokt potatis, morötter, äpplen osv. Hö och vatten förstås, och gräs på sommaren.
Lycka till och hör av dig om du är intresserad av en kaninunge!
#3 - En fråga bara, när du ger solrosfrön, ger du med eller utan skal?

Hej!
Jag ger med skal, köper såna där påsar man ger till fåglarna. Sedan när man gräver ner kaningödsel i trädgårdslanden växer det upp MASSOR med solrosor, men det gör inget för de unga skotten är lätta att rensa bort och kaninerna älskar dem!
Det blir alltså mat av solrosfröna 2 ggr, fiffigt va?
Slänger in en bild på min "lilla" BJ Järnsaxa, som kommer ifrån Iram. Mer underbar liten tös finns inte (förutom Zvinto då, men INGEN slår honom). Hon är jättesnäll, kommer alltid fram när man pratar med henne och ska alltid pussas. =)
#6 Okej ^^ Jaa det är mycket fiffigt ;) Själv så älskar jag solrosor med, tycker att dom är jättevackra ^^
#7-#8 Väldigt gulliga Jättar! ^^
/ -Photoniq- \
*Putt* 
**Nån som vill visa sin Jätte? Skicka in bilder här då ;D

**

Väldigt fina Jättar du har Iram! :)
*Putt* :)