Vad tror ni ?
Jag har två hanar och en hona.
En dag hittade jag en av mina hanar (Monty) inne hos honan (jag förstod inte hur han kunde komma dit) Vi hade nät över…
Så jag misstänkte ungar.
En eller två dagar senare hittade jag min andra hane (Alvin) inne hos honan , då såg jag dock hur dom kunde komma ut från sina burar =/
Nu "när ungarna är 10 dagar" börjar jag misstänka att Alvin kan vara pappa till en unge :s (såg ett pogram om det där dom sa att det var möjligt).
Det blev 4 ungar. 3 är långhåringa (som Monty) och en är korthårig (som Alvin).
Jag har hört att Manteltecknade har större chans att få vita ungar än brokade (rätta mig gärna).Monty är brokad "dom tre som jag är säker på att det är hans har mycket lite vitt på sig)
Men den jag tror är Alvins är helvit =o
Den är både mindre, vit och fick hår 3 dagar efter dom andra (några dagar efter i utvecklingen). Alla är lite långhåriga förutom den =o
Vad tror ni ?
Kan det vara Alvin som är pappan till den vita?
Och Monty som är pappan till dem andra?
Bilder finns under :)
Varken manteltecknade eller brokade ger helt vita ungar.
Är det helvita ungar är det ett annat anlag, antingen vit rödögt eller vit blåögt och har inget med manteltecknad eller brokat i sig att göra.
Att det blev 3 långhåriga och 1 korthårig innebär inte att det är två pappor.
Är pappan enkelmanad, det vill säga ett anlag för man, så blir några av ungarna korthåriga och andra får man.
#5 - Men det var mäst för att den är mer outväcklad än dom andra :s Undra bara =) Jooo, Montys mamma var Vit blåögd så det kan ju vara han :D
Tackar..
Att den är mindre behöver inte innebär att den har en annan pappa.
Kan ta min ena hamsterkull som exempel.
Där var en unge hälften så liten som sina syskon och efter i utvecklingen, fick päls senare och växte långsammare.
Men han hade precis samma pappa som alla andra.
Han var bara lite trögare i starten.
Haha, okej =)
Men nu när du säger det så kan det ju vara farmorns färg som slog igenom =)
Vi får se, jag tror ju att det är Monty (som är pappan till dom andra) men tycker bara att det värkade lite konstigt. "Är inte bra på färger" =o
Tack !

Men Karisma är ju korthårig x)
Paulina Borg
Jupp =)
Vi får se vad det blir =)
Men den du kallar vit ser inte vit ut…
Tycker att det ser ut som en zobeljapan.
Japp , det är lite "ljusgrå randig" också så helvit är den inte.
Jag tycker att den ser brokad ut nu :P
Håller med #13 om att jag också tycker den ser japan ut.