Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3675 ggr
gickan87
0

Bits vid utfodring

Två av mina fyra kaniner bits när jag ger dem mat. Båda är honor 1-2 år gamla.

När de får pellets på morgonen så hinner jag inte sätta in skålarna i burarna innan de nafsar/biter i händerna/fingrarna. På kvällen när de släpps in (går lösa inne i rummet) så biter de på armarna och i fingrarna, eller ja där de kommer åt innan de hinner in i sina burar för att få grönsaker.

När de får hö bits de aldrig.

Fler med detta problem? vad gör man åt det?

MVH Erika :)

[westerlind]
0

Du kanske kan prova att ge dem mat utanför buren? :)

[Becca-]
0

Ta på dig säkra vantar och sätt dig vid öppningen av buren, och sitt kvar tills dem inte biter eller bryr sig om dig längre.
Sedan ger du dem maten, då lär dem sig att man inte får någon mat om man beter sig så.
Om dem biter, ryck inte bort handen eller något annat. Sitt kvar. Om kaninen verkligen attackerar sig tryck då på huvudet med hela handen neråt och håll kvar ett tag.
Kan låta våldsamt men det är ett sätt att domninera (stavning?) kaninen.
Lycka till!

Nickel
0

Hade en kanin som anföll mig elr min hand så fort jag kom i i hagen eller buren. Började mata henne genom gallret med en pelletsbit i taget samtidigt som jag pratade med henne elr i telefon elr ngt. Det tog ju ganska lång tid, men efter ett tag blev hon jättesnäll. Men hon var ju inte bara aggresiv när jag skulle mata henne utan alltid…

gickan87
0

Kanske skrev lite otydligt. De är inte aggresiva av sig utan bara så uppspelta att få maten så de tar fel på hand/skål. De är även väldigt blöta runt munnarna när dem gör såhär. Så de är antagligen väldigt sugna på maten.

[Becca-]
0

#4 Men fortfarande kan du köra med det att dem måste lugna ner sig innan dem får maten.

gickan87
0

#5 Ja ska testa det :)