Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 5090 ggr
eliana
0

Hur stor skillnad?

Hur stor skillnad är det ekonomiskt att ha 2 kaniner jämfört med 1?

Till våren ska jag förmodligen bygga utebur till min rex och tänkte att man kanske skulle bygga en till när man ändå är i farten.

För jag är så oerhört sugen på antingen en lejonhuvad kanin eller en BJ. Förstår såklart att en BJ kostar mer än en lejonhuvad i tex foder.

Rexen jag har nu har kostat mig ca 2500 sedan september men då är 2000 kr kostnaden för en ny bur, hö ca 350 och så lite småsaker. Spån hade jag tur att få en halv plastbal gratis av en vän vars marsvin dött men det kommer såklart kosta framöver. Har dock hittat en jättebra sort som visserligen är rätt dyr i inköps pris men väldigt dryg sedan.

Hö köper jag nu på granngården men är inte nöjd med kvalitén och jag har kontakt med mycket hästfolk och en del bönder så det bör inte vara alltför svårt att hitta någon att köpa bättre hö(och halm) av till ett riktigt bra pris.

Kostnaden för inköp av kanin och bygge av bur blir såklart ganska stor men det är ju en engångskostnad.

Vad säger ni som först haft en kanin och sedan köpt fler, har ni märkt av att det blir väldigt mycket dyrare? Vad är det isåfall som kostat? Mat? Strö?

Att umgås med djur är att vila sin själ

Nickel
0

Det blir ju dubbelt så dyrt :P Men om du hittar en bonde du kan köpa hö-balar av så kanske det ändå skulle bli billigare. Tycker inte det är så dyrt med kaniner egentligen, det är mer om någon blir sjuk som det är dyrt. Men på 1 och 2 tyckte inte jag var så stor skillnad. :)

Fridaaaa
0

Har 4 st kaniner plus andra djur, är arbetslös men det går lätt runt ändå:) Köper mitt hö ifrån bonde, och pellets i stor säck :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

eliana
0

Ja vetrinärkostnader blir ju snabbt dyrt…Var stammis på klinik med en av hästarna och usch vilka summor, aldrig under 2000 kr… Jag tycker det är superbilligt att gå till vet. nu med hunden och kaninen haha. Har t.o.m stått och envisats i recpetionen att det omöjligt kan kosta såhär lite och att det måste blivit fel nånstansFörvånad

Nej kaninen är inte alls dyr, det är därför jag vågar fundera på om det kanske skulle bli ytterligare en. Eller ja, en till blir det så småningom men först var tanken att vänta tills jag hade jobb för en längre tid. Men som det ser ut nu så kommer det ta flera år innan jag har jobb och hm…Den som väntar på nåt gott väntar ALLTID för länge!Flört Däremot kommer jag förmodligen läsa på komvux 1-2 år och få studiebidrag+ev ta studielån…

#2: du är ju arbetslös som jag, och jag vet fler som är arbetslösa som har lägenhet, bil och djur. Men jag förstår inte hur det funkar. Jag får mina 3000 kr/mån, knappast nåt man har råd med eget boende på… Det funkar tack vare att jag bor gratis hos förälder som också betalar min mat och mina räkningar…

Andra måste ha hittat nån brunn att ösa pengar ur?

Fridaaaa
0

#3 Jag får med mina 3000kr i månaden :) Jag har bil men står ej som ägare, men betalar skatt & försäkring :) Men det går om man snålar och tänker sparsamt, t.ex veckohandla, inte köpa onödiga saker mm :)

eliana
0

Hmm vad händer med mina pengar då…När jag jobbat heltid går ju en del till krogbesök och sånt då jag älskar att gå ut. Men det har jag ju inte råd med nu längre, varken med eller utan djur…

Ändå rinner slantarna iväg fort som attan trots att det i stort sett bara är djuren jag betalar för själv. Iofs äter hunden snordyr specialmat, allt annat kräks hon av…

Sitter och ringer på ett jobb nu, förhoppningsvis får jag det så slipper jag vända på slantarna sen och behöver inte längre fundera på en kanin till eller inteSkrattande För det är hemskt vad det kan klia i fingrarna när jag ser söta små lejon och härliga jättar!

Fridaaaa
0

#5 Jag går sällan ut osv utan det mesta går till mat till djuren,mat till mig & bensin :)
Har med sökt jobb, hoppas jag får det:)

MarHai
0

Varför betalar dina föräldrar allt? Betalar du ingen hyra?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[h-malm]
0

Jag betalar visserligen inte mat, hö och spån och det..men tycker att det inte gick år mycket mer när jag skaffade mig min andra kanin. Dock tyckte jag hö, spån och halm och det gick åt dubbelt så fort när jag fick min tredje :P

eliana
0

#7:

Eftersom jag har en inkomst på 3000 vilket ändå inte räcker till hyra, räkningar, djuren, nöjen(de få gånger jag hittar på nåt) och mat. Skulle jag betala hyra oh räkningar själv skulle jag ändå få låna av min mamma till allt det andra vilket blir ungefär lika mycket.

Inget jag valt själv eller ens trivs med men så är det ändå.

Denna kommentar har tagits bort.