Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 9332 ggr
IdaL
0

Mat till kaninerna?

Hej!

Är intresserad av att veta vad ni ger för mat till kaninerna och hur mycket per dag? Glad Inräknat med hö, pellets och kanske annat?

Berätta gärna vad ni har för ras på kaninerna med Skrattande

Inaarah
0

Min lilla lejonhuvade kanin på snart ett år får dagligen 0,5 dl pellets av märket Stampe, hö (fri tillgång) och ibland blandar jag ut pelletsen med solrosfrön och svart havre för att hon ska få i sig lite mer fett då hon är tunn över ryggen.
Gav ungefär samma mat till mina dvärgvädurar jag hade förr.

Ger henne även lite olika frukter/grönsaker och på sommaren olika blad, grenar, örter och annat som man kan tänkas ha hemma i trädgården. Det finns en väldigt bra artikel om detta här på sajten, ska leta upp och länka denna till dig. Glad

[h-malm]
0

Dvv, hane, 5 år: Lite mindre än 1 dl pellets/dag, hö finns alltid, grönsaker morgon eller kväll.

Dvv, hona, 6 mån: Lite mindre än 1 dl pellets/dag, hö finns alltid, grönsaker morgon eller kväll.

Vädurskorsning, hane, ca 7 mån: 1 dl pellets/dag, hö finns alltid, grönsaker morgon eller kväll.

Mina kaniner får pelletsen Stampe blandat med Rabbit Royal. Hö i stor bal från granngården. Grönsaker/frukt från grönsakshandlare eller affären.

Zvintos
0

Min dvärgvädurshane på 3 år får ca 1 matsked pellets (rabbit royale) varannan dag, mer än så behövs inte.
Fri tillgång på hö och vatten såklart.
Grönsaker varierar lite vad som finns hemma.

Nickel
0

Har 4 dvv som bor tsm, två och två. Varje par ger jag ca 1 dl om dagen som de delar på. Sen har jag 1 dvv som bor själv och han får 1 tsk, 1 lejonhuvad dvv får lite mer än en halv dl per dag och min vädurskorsning får 1 dl. Jag ger rabbfor.  Alla får torkade morötter varje dag. De har fri tillgång på hö och vatten. De får grönsaker några gånger i veckan, beroende på vad vi har hemma.

IdaL
0

Intressant att höra med vad ni ger för mat Glad När höet börjar ta slut lägger ni bara in mer i buren då?

Ger ni all mat på en gång eller delar ni upp det morgon / kväll etc? Flört

Inaarah
0

#5: Ja, det brukar jag göra, fast jag brukar lära mig ganska fort hur mycket de äter så man kan anpassa mängden så det tar slut ungefär lagom tills kvällen då jag ger mat, men ser jag innan dess att det är slut ger jag självklart då. Glad

Och där svarade jag ju nästan på nästa fråga - jag brukar ge all mat/byte av vatten/övriga grönsaker etc kvällstid. Däremot på lov, helger osv brukar jag ge exempelvis något grönt på morgonen eller så.

Nickel
0

Jag lägger in en stor tuss hö varje kväll. Ibland hinner det nästan ta slut tills nästa kväll men ibland är det mycket kvar som blir nertrampat, men lägger nytt över det. Pelletsen och grönsakerna ger jag också då. Så allt på samma gång ;p

[Liiilly]
0

Jag har en lejonhuvad kanin som bor utomhus. Hon har alltid fri tillgång på hö, som jag fyller på varje gång som jag ser att det inte är så mycket kvar.

Morgon: 1/4dl pellets vinter/höst, oftast lite mer nu när det är så kallt. Knappt 1/4 på Våren/sommaren.

Kväll: 3-4 sorters grönsaker. Lite mindre mängd på sommaren, då det finns så mycket i naturen att äta! Ex på grönsaker:Morot, palsternacka, kålrot, rotselleri, dill, persilja, rädisor, fänkål, kålrabbi m.m!

Hon får även ca. en gång i veckan lite färsk eller torkad frukt. Någon gång då och då en liten bit knäckebröd eller havregryn.

På vintern Får hon också ibaldn torkad brännäsla och hallonblad och på sommaren gräs, färska grenar, äppleblad, maskrosblad m.m!

[ninnakm]
0

Mina får hö, i från bonde, på morgonen, eftermiddagen och kvällen. Dvs fri till gång. Pellets, örter och grönsaker på kvällen. De får rabbit royal blandat med stampe, varierar i mängden beroende på vilken kanin, rexen får 2 dl, det flästa lejonhuvade ca 1 dl:)

smurfan-93
0

Allt jag ger är beroende på vilket djur det är. Trots att jag bara har hermeliner hemma.

Men för att konktretisera så skriver jag bara ut vad jag ger till just en av mina kaniner.

En hona på sexmånader. Lite kantig. Behöver få upp henne lite i vikt. Ger henne såklart fri tillgång till hö och vatten.

-Men lägger in nytt fräscht hö varenda morgon.

-Vatten byts på morgon och till kvällen.

-0,8dl pellets av märket Edel fås på morgonen blandat med 1ml vetegroddsolja.

-Grönsaker fås till kvällen tillsammans med 5st sojabönor som legat i blöt.

-Sojabönorna ges just till henne för att få bättre kropp då det är mkt protein i sojabönor ;)

Linnslins
0

Jag ger ca 2 msk Lottie till min dvärgvädur när hon är hemma. Hos föräldrarna får hon 2½ för där rör hon på sig mycket mer.

Hon har alltid fri tillgång till hö. Jag brukar ge henne fulla höhäcken varje kväll. Det är ett sånt lock man brukar ha över tallrikarna i micron :P Skulle jag se att hennes hö är slut tidigare så får hon alltid mer.

När hon får hö så får hon också vatten och ren toa.

Grönsaker får hon lite då och då. Och vad det blir varierar beroende på vad som finns hemma.

mjuhm
0

Jag ger min Lejonhuvade lilla tjej på 3 år, 1 matsked pellets av märket Stampe varje dag, eller varannan beroende på.

Fri tillgång till hö såklart, och grönsaker varierar beroende på vad som finns hemma. Grönsaker + olika örter osv ges varje dag.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[Becca-]
0

Har 2 små vädurskorsningar som får 1 dl pellets tillsammans. Dem bor alltså tillsammans.
Har just nu Stampe, men ska byta eftersom mina kaniner inte håller hullet på fodret.
Ska byta till marknadens kanske bästa foder till kaniner, Oxbows pellets. Rekommenderas av vetrinärer världen över.
Har högst fibervärde av alla foder och är baserat på olika sorters hö istället för massa spannmål och annat.
Mina har fri tillgång på "hästhö" alltså inte något silage av något slag utan timotejhö. Höet är grovt vilket är viktigt, och grönt och väldoftande.
Mina kaniner får även 3 olika sorters grönsaker och örter varje dag. Frukt får dem max en gång i veckan i liten mängd p.g.a. att det fräter på tänderna, och är väldigt sött.

[Gretchi]
0

Jag ger mina kaniner 0,8 dl pellets var varje dag Mästers kanin & marsvins pellets, hö fyller jag på efter behov och vatten med såklart :) Dom är Lejonhuvade dvv bägge två.

Sen får dom pinnar, fast det kanske inte räknas som mat, nästan varje dag också, och frukt&grönt några gånger i veckan.

malinroth
0

Jag har två små hermeliner som bor tillsammans. de har fri tillgång till hö, brukar ge ganska mycket på kvällen och det räcker oftast till kvällen efter men annars lägger jag in nytt under dagen. Inez äter fodret Rabbit Royale men Knut äter inget kraftfoder. På kvällen får de en skål grönsaker att dela på, antalet sorter varierar men oftast minst fem iaf. Ikväll kommer de få sallad, gurka, brysselkål, rödbeta, tomat, morot och bladspenat. Som godis/muta/belöning brukar jag ge torkade rönnbär, det är nyttigt och väldigt populärt!

malinroth
0

Jag har två små hermeliner som bor tillsammans. de har fri tillgång till hö, brukar ge ganska mycket på kvällen och det räcker oftast till kvällen efter men annars lägger jag in nytt under dagen. Inez äter fodret Rabbit Royale men Knut äter inget kraftfoder. På kvällen får de en skål grönsaker att dela på, antalet sorter varierar men oftast minst fem iaf. Ikväll kommer de få sallad, gurka, brysselkål, rödbeta, tomat, morot och bladspenat. Som godis/muta/belöning brukar jag ge torkade rönnbär, det är nyttigt och väldigt populärt!

[BonnieL]
0

Jag har 3 lejonhuvade dvärgvädurar och 1 lejonhuvad kanin.
Alla har såklart fri tillgång till hö och vatten, höet brukar jag fylla på eftermiddagen när jag kommer hem från skolan.

Alla äter Mästers Kanin & Marsvins foder -riktigt bra! 2 av dem får ca 0.5 dl, 1 får ca 1 dl och 1 har fri tillgång.

Ger grönsaker ungefär varannan dag, samt knäckebröd/bröd som godis ibland. :)

smurfan-93
0

#13 Vad har du hört nånstans att frukt och grönt fräter på tänderna?

Det är jag nästan 100% säker på att det inte gör Obestämd

Det är viktigt att man ger sin kanin frukt/grönsaker varje dag.

Fiber finns i frukter och grönsaker tillexempel som gör att kaninens tarmar får jobba. Vilket är bra för kaninens matsmältning!!

Alla grundläggande vitaminer behövs för att uppehålla hormonerna,nervsystemet,immunförsvaret och ämnesomsättningen hos kaninen!!

mjuhm
0

#18 Ska man verkligen ge frukt varje dag?

Jag menar, det är ju sött å så, kan inte kaninerna bli överviktiga eller bara snabbt gå upp i vikt? Obestämd Jag vet ingenting om det där, ger sällan min kanin frukt då vi nästan alltid ha bananer eller apelsin/mandarin hemma. ( Hört att bananer är alldeles för sött och att apelsiner och mandariner är för surt för deras magar ).

Qepta
0

Båda mina äter Stampe.

Morgon: Nytt vatten + påfyllning med hö.

Efter skolan: Byta vatten till Chili som bor ute.
+ kanske någon grönsak eller nått att tugga på.

Kväll: Nytt vatten till båda, påfyllning med hö, Chili får 0,40dl pellets (ungefär) Joshi får 0,50dl pellets (?) Beror på ibland hur mycket hö han rört osv.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

smurfan-93
0

#19 Om du inte brukar ge dina/din kaniner/kanin frukt eller grönsaker varje dag är det viktigt att du börjar ge den det ,fast då i små mängder vilket du sedan ökar succesivt så att kaninens mage hinner vänja sig.

Nej! Frukt och grönt går dom inte upp i vikt av. Det är fodret de kan gå upp i vikt av!!

Det är viktigt att du ger din kaniner grönt. Den behöver det. Morötter är en bra grönsak. Men det finns annat och ge också.

Enligt forskare bör man ge sin kanin 3 olika sorts grönsaker per dag för att tillgodose kaninens behov av vitaminer och mineraler.

Själv ger jag mina kaniner 2 olika sorters grönsaker/dag.

mjuhm
0

#21 Okej tack, då ska jag börja ge henne det:)

Jag ger 3 sorters varierande grönsaker och örter varje dag=)

IdaL
0

Kul att höra vad alla ger! Skrattande Vad är det för örter ni ger? Säger någon ört till mig ser jag nämligen ett kryddkar framför mig hehe Cool

smurfan-93
0

#19 Angående banan ,mandarin och apelsin:

Banan kan man ge till sin kanin fast dock som godis då det inte är bra i för stor mängd.

Mandarin och apelsin är citrusfrukter vilket är giftigt för kaninen!

Här är en bra artikel på IF om ätbara frukter/grönsaker/växter:

http://kanin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=769d1939-5a31-4e8c-a74b-fe690ae5aef2&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup

LinneaJohaanson
0

Jag ger mina dvärgvädurar lite mer än en dl pellets per dag. 
Han edel pellets.
Min rex får 3 dl pellets varje dag inklusive lite havre.
Sen får dom hö och vatten.
Det kan hände att dom får grönsaker när vi ätit tacos eller när jag väldigt sällan får orken!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

mjuhm
0

#24 tack :)

Satt och funderade på Knorr soppa..? Skulle jag kunna ge kaninen lite knorr soppa, eller är det kanske farligt?

sskaniner
0

mina kaniner får följande hur mycket hö och vatten dom vill sen får vissa av dom som har svårt att få upp hullet lite kraftfoder:)

höt kommer från en bonde.
kraftfodder brukar jag ha stampe men det var slut så denna gång blev det något annat(kommer ej ihåg namn) men det nya jag köpte fungera väldigt bra så funderar på att behålla det.
sen så blandar jag i lite havre, havrekross och kornkross beror på vad som finns i stallet:)
grönsaker o frukt får dom ca 1gång i veckan.

mina får all mat o vatten på kvällen då jag inte har dom hemma:(

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

hjartelyckanskaniner
0

Mina kaniner får 1/2-1 morot/dag, 1/2 rödbeta, lika stor selleripinne som rödbetan och lite gurka, tomat och sallad om vi har över efter maten. Sen får även kaninerna 0,5dl RR/dag. Jag håller på att trappa ner med maten till kaninerna (veterinären har klagat:P). Men jag har inte trappat ner för fort så att det blir någon chock för de. Sen får kaninerna även massor med hö och vatten.

Mina kaniner har bra hull på detta. Någon enstaka kan väga lite för mycket, men inte som så att de rullar fram. Men det är efter att jag gett 1dl pellets:) men nu börjar de se granna ut i hullet och har bättre kondition än på länge. Sven flåsar inte efter att ha sprungit runder i hagen. Nu kan han springa hur mycket som helst utan att börja flåsa.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[nataschaj]
0

Geisha och Fantasi får fri till gång hä och vatten och ibland grönsaker/frukt beroende på va ja har hemma, morötter brukar alltid (nästan) finnas hemma.

Dem får ingen pellets alls. Men ska snart börja och ge dem de igen om ca 3-4 månader.

Men Fantasi ska jag börja ge ganska så snart Men Geisha får vänta.

mjuhm
0

Nån som har provat ge sin kanin/sina kaniner Knorr soppa förr?

[nataschaj]
0

30 innehåller inte de pasta å köttfärssås?? men pasta ska dem ju inte ha väl?

hjartelyckanskaniner
0

#31 för att få runda kroppar på kaninerna så kan man ge kokt påtatis, ris och pasta:) fick det tipset av en uppfödare. Och mina har fått bra kroppar av det:)

Mvh Emma

smurfan-93
0

#32 Det stämmer bra det :) Det är för att det är mkt protein i det! Ger mina blötade soja bönor och har också märkt skillnad!

[nataschaj]
0

jaha de visste ja inte!.

hjartelyckanskaniner
0

Såklart ska det stå potatis:P dumma mobil som skrev fel bokstav..

Men får de inte gaser i magen av bönor?

Mvh Emma

smurfan-93
0

#35 Nej bara om de är råa. Ger inte mina kaniner råa sojabönor.

Brukar lägga mina sojabönor i blöt under ett dygn då försvinner alla skadliga ämnen.

Sedan ger jag och har märkt storskillnad på kroppen. Speciellt på mina ungdjur Glad

smurfan-93
0

#35 Nej bara om de är råa. Ger inte mina kaniner råa sojabönor.

Brukar lägga mina sojabönor i blöt under ett dygn då försvinner alla skadliga ämnen.

Sedan ger jag och har märkt storskillnad på kroppen. Speciellt på mina ungdjur Glad

[Luppa]
0

Knorr soppa? MOAWHAHAHA, trollvarning? Flört
OM du nu skulle mena allvar; GLÖM DET. Alldeles för mycket salt, och kaniner ska inte äta kött. Tvivlar iofs på att det är särskilt mkt kött i pulversoppa…

[ninnakm]
0

#23 (bara för det är det slut med namn på örter) dill, bladpersilja, roccula mm. Jag brukar torka under sommaren, blad, örter, ja sånt som finns i naturen, så att de fortfarande kan få mycket vitaminer, även på vinter!:)

Inaarah
0

#23: Jag puttade upp en artikel med detta igår, så den borde ligga högt under artiklar. Glad
Men de jag nu på rak arm kommer på är citronmeliss, mynta, basilika, salvia, oregano och timjan.

MajaL
0

Ger mina hö (fri tillgång,, vatten (fri tillgång), gren (i princip fri tillgång) och pellets (anpassad mängd efter var kanin).

Samt lite frukt / grönt och annat.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Kaninlycka]
0

Jag har två jättescheckar, 5 månader gamla.

Mina jättekaniner får ungefär 4 dl Carrier, fri tillgång till hö och frächt vatten såklart och tillägg av örter och grönsaker som tex persilja, rucola, dill, basilika, broccoli, morötter, gröna bönor mm.

De käkar också massvis med grenar varje dag.

[Becca-]
0

Frukt ska man inte ge kaninern varje dag.
Alla vetrinärer jag har frågat säger att max en matsked frukt i veckan. Det för att det blir allt för mycket kolhydrater, och söttma som till och med kan göra så att tänderna börjar fräta.

#18, alltså är det inte bra att ge frukt varje dag. Dock grönsaker och örter!

mjuhm
0

38# Hehe. Men vi har en Knorr soppa med ärtor,

skulle det funka?

[Becca-]
0

#44 Som du kanske redan vet så är kaniner växtätare. Och att mata kaniner med människomat är inte bra. Så nej, ingen soppa eller något annat i den stilen!
Att inte människor kan fatta att kaniner är växtätare och inget annat! Alltså behöver man inte fråga dumma frågor om kaniner kan äta köttsoppa eller nötter! Det förstår man ju nästan själv att man inte kan göra, eller hur.

[Luppa]
0

#44 *ler*

Mina Lejonhuvade kaniner får:
Fri tillgång till hö (fyller på morgon och kväll, efter behov)
1 msk - 0,75 dl Mästers (hona med kull får betydligt mer så klart, uppdelat på 2 ggr)

grönsaker efter det som finns, ibland kan de få lite korn oxå, som godis

På sommaren äter de i stort sett bara gräs, men hö finns ändå alltid i buren. Samma tillgång på kraftfoder.

IdaL
0

Ni som bara ger kaninerna (i stort sätt) gräs, har ni kaninerna ute då dygnet runt? Flört

#45 Du behöver inte var otrevlig i tonen, forumet blir mycket trevligare om vi kan hålla en trevlig ton, eller hur? Glad #44 frågade ju bara…

smurfan-93
0

#43 Det beror helt på vad det är för frukter. Och hur van sin kanin är att få frukt överhuvudtaget.

Ätbar frukt dvs frukt som kanin får äta fräter ej på tänderna! Fattar inte riktigt vad du har fått det ifrån.

Däremot finns det vissa frukter som fräter på tänderna men då inte p.g.a fruktsockret utan dess syra i frukten.

Om det nu är så att man är orolig över att sin kanin drabbas av fettma då väljer man ju bort de frukter som innehåller mest kolhydrater.

Bär är till exempel nyttigt då det innehåller minst kolhydrater.

"Jag skrev ju det. Att man bör ge sin kanin 3sorters grönsaker per/dag." Sedan kan man välja om man vill ge sin frukt/grönsaker/växter/örter. Det nyttigaste är ju självklart grönsaker då med dessa bra näringsvärden såsom broccoli tex.

Tycker inte att man ska skriva att alla frukter kan fräta på kaninens tänder då det verkligen inte gör det. Vissa gör , men dom är oätliga för kaninen.

Tarja
0

Mina teddyvädurar får bara någon matsked RR varannan dag ungefär, sedan har de fri tillgång till hö, vatten samt fruktträdsgrenar. Glad Och grönsaker/örter någon/några gånger i veckan.

[Becca-]
0

#47 Menade inte att det skulle uppfattas som otrevlig ton i mitt inlägg, ber om ursäkt om det uppfattades så.

#48 Som jag sa så har jag litat fullt ut på vad dem vetrinärerna har sagt. Självklart fräter inte alla frukter på tänderna, men vissa gör det. Och man får inte tro att en liten bit frukt fräter, utan det är mängden som avgör.
Men, men alla gör som man tycker. Huvudsaken är ju hur ens kanin mår.

mjuhm
0

45# Okejokej.. förlåt..?

[Kaninlycka]
0

#50 Du har rätt i att man inte ska ge en massa frukt. Mycket bättre att ge grönt, som tex örter och gröna grönsaker.

Det är sockret i frukt och grönsaker som man vill undvika.

[Luppa]
0

#47 Nej jag slår med lie morgon och kväll, och lägger in i burarna.

[Becca-]
0

#51 Det sista var till alla lixom. Inte bara till dig, men jag ber om ursäkt ifall inlägget hade en otrevlig ton.

LinneaJohaanson
0

Frukt fräter på tänder. På allas tänder.
Min lillebror har ätit för mycket äpplen och fått hål i tänderna.
Tand principen finns på alla..det där med emaljen och sådant.
Så frukter kanske inte är så bra som man tror, ge hellre örter och grenar med mera. Man kan ju ge morötter och andra sallader men frukt brukar jag hålla mig från att ge så ofta.

Paulinaborg
0

Jag ger mina pelletsen Edel.

Hoppkorsning, hona, 7? månader - 0,5 dl

Lejonhuvad, hane, 1 år - 0,5 dl

Lejonhuvad, hona, 2 år - 2 msk

Dvärgvädur, hona, 2 år - 2 msk

Dom 2 åriga honorna går på bantning, därför får de så lite mat ;) Jag delar upp maten så dom får både morgon och kväll. Alla kaninerna hoppar också :P

Hö har dom självklart fri tillgång till! och så brukar dom få någon grönsaksbit ;) Speciellt morot :)

mjuhm
0

#54 Okejokej:) Lugnt.

Jeppo
0

Dvärgvädur.

1 dl Rabbfor på efter middagen. morgon nytt vatten + hö. dom har alltid hö i sina burar :)

Hollänsk kanin.

2 dl pellest rabbfor. morgon nytt vatten + hö. dom har alltid hö i sina burar :)

Lejonhuvad kanin

1dl rabbfor. morgon nytt vatten + hö. dom har alltid hö i sina burar :)

mjuhm
0

#58 Inga grönsaker eller örter?

LinneaJohaanson
0

Det får inte mina heller!

mjuhm
0

#60 Måste de inte ha grönsaker?:o..

Men jag vet inte, min kanin får då iallafall grönsaker och örter varje dag :)

LinneaJohaanson
0

Det är väl klart att dom inte måste?
Hur tror du alla stora uppfödare på 300 djur gör?
Kaniner ska klara sig på endast hö och vatten.
Mina får även pellets i lite större mängder. Det mår dom bra av.
Dom behöver inte äta grönsaker varje dag.
Dom får gräs på somrarna. Dom är väldigt nöjda ändå!

smurfan-93
0

#62 Tror ingen uppfödare som föder upp till utställning/kel eller Avel har 300 djur. Isåfall så föder de nog upp till slakt.

Skulle inte tro då att sådana uppfödare är speciellt måna om kaninernas hälsa.

Kaniner behöver i regel växter/grönt varje dag.

I det vilda äter kaninerna växter/grönt. De behöver tamkaninerna med.

Kaninens mage fungerar som bäst när den har mkt cellulosa att arbeta med vilket fås av växter och grönt.

smurfan-93
0

#55 Det behövs nog en väldigt stor mängd för att frukt ska fräta på tänderna. Visst fräter socker på tänderna. Men dock behövs det en ganska stor mängd av det just för att ddet är fruktsocker det har att göra med och att man inte ger sina kaniner likadana mängder av frukt så som vi människor äter.

LinneaJohaanson
0

Jo du, det finns det visst det. Och det finns absolut dom som är måna om sina kaniner.
Jag anser att det inte är livsviktigt att kaninen äter äpplen och morötter varje dag. Mina kan få det som belöning eller om det blir över från våran mat. Annars klarar dom sig bra på pellets, hö och vatten.
Så det är ju tur att man inte gör som alla andra säger, i mitt fall kommer jag inte börja ge dom frukt och grönt varje dag.

Och jag har varit med om kaniner som fått dåliga tänder pga. frukt.

JossanH
0

Mina föräldrar har hand om en vädursblandning (tror jag) som borde vara ca 4,5 år.. Han har haft mycket problem med magen och får nu:
Morgon- En skiva morot och en jätteliten torkad munsbit.. Vet inte ens vad det är ;)
Kväll- Ca en halv dl pellets.

Har alltid fri tillgång till vatten och hö.
Ibland får han ju även kvistar att gnaga på men fruktträden i trädgården börjar bli lite väl avskalade nu :S
På sommaren går han på grönbete i trädgården.

Vi har fått rådet av en veterinär att undvika grönsaker och frukt och bara ge i väldigt små mängder. Vi drog samtidigt ned på pelletsen då han fick mer innan. Han mår verkligen mycket bättre nu än tidigare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ceesia
0

Mina franska vädurar (9 och 7 månader gamla) får 2dl Rabbit Royale var dagligen, uppdelat i två mål. Fri tillgång på hö och vatten såklart. Frukt och grönsaker får dom nu som då, beroende på vad som finns hemma. :)

teddybaby
0

Mina bunnies har tillgång till obegränsat med hö samt vatten. Jag byter vattnet 1 gång åt Baby som dricker på flaska, och 2 ggr åt Kakan som dricker ur skål. Höt fylls väl på ungefär 2-3 ggr/dag. På morgonen får dem också 0,5 dl RabbitRoyal pellets. På kvällen, när de är ute och skuttar så brukar jag kalla på dem så att de rusar fram till köket och där får de sedan grönsaker. Broccoli, morot, sallat, lite gurka ibland, potatis, knäckebröd osv! Lite exempel på vad som kan ges, jag ger 2-3 olika sorter per dag. Jag är ganska dålig på örter, känner att jag behöver bli bättre på det :)

smurfan-93
0

#65 Visst finns det uppfödare som har 100styckna kaniner och lite över. Men aldrig 300. Kan du bevisa att det finns det så kan jag ändra mig kring det.

Men finns ingen chans att en enstaka uppfödare har chans att vara mån om sina kaniner om den har 300kaniner. Kan inte tänka mig det. Isåfall är det en riktig stor familj som driver den kaningården.

Och den uppfödaren kan ju inte bo i en liten håla direkt. Det måste vara en stor gård med andra ord xD. För att få plats med 300 burar. 100 burar är en sak. Men 200burar till är en annan sak :P

Du gör precis så som du anser. Har inte sagt att du behöver göra som nån annan säger. Jag berättar bara vad jag vet. Vet självklart att en kanin kan klara sig på HÖ ch vatten tillochmed. Men själv så ger jag mina kaniner växter och grönt varje dag för att låta kaninens mage jobba. En kanin som tillexmpel aldrig får växter och grönt kan få diarre eller bli förstoppad om man låter den äta gräs på sommaren just för att kaninens mage knappt har fått jobba innan dess.

Och som jag skrivit i ett inlägg längre upp så finns många grundläggande vitaminer i grönsaker/växter/frukt som kaninen behöver. Visst tillverkar kaninen mkt vitaminer via sin kropp. Men dessvärre inte alla grundläggande vitaminer.

mjuhm
0

#65 De mår bra av att få örter å grönsaker. Örter du hittar ute i naturen är hälsosamt ju och kan vara bra mot t.ex. diarré. Min kanin får alltid grönt varje dag. Iband blir det brännässlor som är torkade från i sommras, som renar kroppen på skadliga ämnen, och även morötter, Rucola sallad, gurka, knäckebröd osvosv. Har läst på nästan varenda hemsida att det är viktigt för en kanin att få i sig grönt.

LinneaJohaanson
0

Mina kaniner har aldrig blivit dåliga i magen av att äta gräs på sommaren bara för att jag inte ger grönsaker varje dag.
Ja nu är det såhär att jag känner någon som har så mycket men vet att det finns.