Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3724 ggr
stampepluttis
0

ungar

det var som jag trodde när min hane smet in till honan, kaninungar..

jättesöta! men vågar inte riktigt kolla eftersom man inte får ta i dom. hade en handske på mig när jag skulle kolla om de nåt i huset under pälsen..

men måste kolla så alla lever.. kan jag göra det med handsken också? honan blir jätte stressad och det vill jag ju inte. men kan inte ha döda ungar i huset…

några tips? på hur jag kan göra?

Zvintos
0

Om honan blir stressad, så sätt ut henne i Hage eller liknande när du kollar boet.
Jag har aldrig använt handske överhuvudtaget.
Om det är så att det är du som matar henne och sköter allt annat, så känner hon igen din lukt och är van med den.
Men man kan, om man vill, gnugga in händerna i bottenmaterialet.
Men det viktigaste är nog faktiskt att man tar ur honan ur buren om hon blir stressad, så hon slipper se att man plockar med ungarna/kollar boet.

stampepluttis
0

Jadå hon har regelbundet mat vatten och hö och kel. 
Men hon är inte sig själv just nu, och det kan man förstå klart man inte vill att någon rör ungarna.. men får försöka med och ta ut henne och kolla ungarna såg bara att det var några som rörde sig och vill ju inte att det ligger nån död där bland dom.

tack för tipset, aldrig vart med om det här själv så är lite ovant.

stampepluttis
0

Hon fick fyra ungar, och alla lever Skrattande

Kickan90
0

#3 lämnar ett avtryck då jag är sååå nyfiken på de små korvarna ^^ du får försöka ta en bild sen ;)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

stampepluttis
0

aa :D hur länge ligger dom i boet? alltså när börjar dom ta sig runt själv och utforska buren? :D

pigelina
0

#5 När dom är två-tre veckor ungifär:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

stampepluttis
0

Okej :D längtar!

EvelinaS-L
0

Hoppas allt går bra med dom nu Skrattande

_Kram Evelina
_

Kickan90
0

#7 förstår de :D

var är det för ras/korsning? =)

Medarbetare på

stampepluttis
0

Hanen är lejonhuvad och ljus och Honan är en vanlig vädurskanin mörk.

Kanske blir rätt coola färger på dom! :D

[Wera]
0

Jag har aldrig någonsin behövt använda handske, jag har bara klappar honan lite och tagit i lite spån som ligger i buren + kanske någon skitkula (de första dagarna) sen hanterat ungarna. När de blivit äldre har jag bara tagit i ungarna utan att först se till att jag "luktar som honan". :) Men eftersom jag hanterar mina kaniner dagligen och sköter dom så litar dom på mig/elr ja är van vid mig så då är det ganska lugnt och inte lika noga.

#10 Vad är det för färger då? Mörk och ljus är ju bara toner.

stampepluttis
0

okej :)

han e ljusbrun typ,

och hon är brunsvart

[Wera]
0

#12 Viltgrå (som typ harar?) och kanske viltgul alt. madagaskar. Skulle man kanske kunna gissa på… ;)

stampepluttis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

viltgul passar nog in bäst skulle jag tro. bifogar bild :D

Zvintos
0

#14: Den ser faktiskt japantecknad ut där.
Du har ingen tydligare bild? =)

stampepluttis
0

Jag har på andra datan, kan lägga upp imorn! :)

men tänkte på en till sak.. när jag gör rent buren t ex ska ja låta hennes hus vara eftersom hon har byggt boet där i med pälsen och allting, vill ju gärna inte förstöra för henne. och hon har ju ändå sin kisshörna på andra sidan buren.

[Wera]
0

#16 Jag låter bli bolådan tills ungarna har börjat gå utanför boet och inte är lika ofta i boet längre, då städar jag den :) För den brukar kunna vara rätt så nerkissad o så :)

#14 Svart/gul japantecknad tycker jag han ser ut att vara annars, just på den bilden.

stampepluttis
0

Okej :d aa dom små kissar ju också så det kan jag tro, :D men då tar ja hennes kisshörna iaf och det runt huset, så blir det nog bra! :D

stampepluttis
0

första bilden.. dom e större nu.. och fått lite olika färger.. kul och se hur dom växer alla fyra lever fortf! :))  men var en dålig idé och ta kort me mobilen.. ingen bra bild får leta fram digital kameran! :)

stampepluttis
0

nu har dom öppnat ögonen!

stampepluttis
0

den enda svartisen!

stampepluttis
0

en tröttis!

stampepluttis
0

allihopa….

Kickan90
0

Vilka dunbollar, nu får Quia ta och bli dräktig snart ^^

Medarbetare på

stampepluttis
0

haha :D söta är dom små :D 
vill att dom ska börja lämna bolådan och så snart ! :D hah