blödde ur nosen
hej :) när jag fick hem min kanin från ett ställe så ser jag att det är blod runt nosen på han,det är också slem på ena näshålan. Han har vääldigt god aptit och när han kom in i buren så börjde han äta hö och örter som jag la in till han. Han har också kiss (som jag tror det är) på baktassarna.
men jag undrar vad det blodet kan vara?
har tyvärr ingen bild för har torkat bort blodet.
putt :)
Jadu, svårt att säga exakt vart blodet kom ifrån eller varför.
Jag skulle hålla koll så att det inte kommer igen.
Är du helt säker på att det verkligen var blod?
ja det var blod helt säker. Han mår hur bra som helst idag och har lagt filtar över buren så det inte blåser in om han har fått en förkylning.
finns det något man kan göra eller ska man bara vänta och se om det blir bättre ?
han kanske bara hade skärt sig på nåt?
Han kanske har stått i drag och fått torra slemhinnor i näsan, så det spruckit och blödit
Som #5 säger, slämmhinnorna i näsan blivit torra, kan det börja blöda;)
ja jag hoppas det bara är torra slemhinnor! :)
det tror jag också att det är :)
Han hade ett sår på nosen också men det oroade jag mig inte så mycket för men nu har det börjat bli komma var ur det och nosen är svullen. Såg det idag och det kom inte så mycket men ungifär en droppe.
har en bild på nosen nu och den är väl ganska röd?
Man ser huden ganska mycket för att sårskorpan tog med sig päls :/
Ser ut som att han fått ett sår som blivit infekterad. Om jag var du så skulle jag försöka göra rent det med typ koksaltlösning och blir det inte bättre uppsöka veterinär. Besväras han av det, kliar sig osv?
#11 Han kliar sig inte och man får trycka och känna på det. Ska nog testa med koksaltlösning :)
nu har det blivit värre och lite rödare. om man klämmer på den (inte så hårt) så kommer det ut vit sörja. De ser ut som när en finne blir klämd. Något annat tips? om vad man ska göra ?
#13 Veterinär! Innan infektionen sprider sig, kan behövas antibiotika bland annat.
somsagt så om det blev värre så måste du åka till veterinären. en infektion som inte behandlas kan i värsta fall bli väldigt allvarlig. det kan även "brytas ner" av kroppens eget immunförsvar, men eftersom det blivit värre trots att du tvättat det så skulle jag åka till veterinär
har besällt en tid nu på måndag. fanns inga tider nästan :/