Hjälp fort
min kompis kaniner har börjat tappat päls, sår överallt och de är nå klet i ögonen och vid såren.
ögonen ser konstiga ut.
vad är det för nåttt? jag vet själv inte o vänder mig till er. :/

ring veterinär! det låter inte bra ! :)
nae de gör ju inte det.. :/
Finns ingen veterinär här omkring vad jag vet. :o
Det låter som ett ganska typiskt fall av ring-veterinären-i-stället-för-att-fråga-på-ett-forum-där-du-troligtvis-får-20-olika-och-felaktiga-svar, tycker jag.
Min första tanke är kaninpest. Vart bor ni?
Hon bor i ånge :/
#5 Ja men då bör det ju inte vara kaninpest i alla fall ;)
får ja verkligen hoppas att de inte är. :)
Trodde först att det var kaninerna som slagits, men min kompis säger att det inte verkar som så. ( jag vet inte, har inte sett. hon ringde nyss med panik o bad mig fråga.. )
Om hon har kaniner ihop som eventuellt slåss så säg till henne att sära på dom genast.
Har de tappat päls och fått en massa sår pga slagsmål sinsemellan så har det gått alldeles för långt.
åk till veterinär
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

men säg till henne att bara ringa en veterinär så hon får reda på vad det är , det låter rätt allvarligt
jo ska ringa henne nu!
blir en kanin akut sjuk är det är självklarhet att ringa en veterinär
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hoppas de löser sig!.
Be henne fixa saltkoklösning och tvätta såren! inifrån å ut, alltså från såret ut mot pälsen om du förstår vad ja menar.
Samt att hon särar på dem.
Kolla om de finns nån djur ambulans om inte ni kan åka, eller nån vetrinär diskrit (äh va heter de nu då?)
Se till att bruen e ren med.

Det skulle kunna vara skabb :O
#14 Någon djurambulans finns inte i Ånge ;)
Skulle tippa på att det är Östersund eller Sundsvall som gäller, 10 mil oavsett. Distriktsveterinärerna brukar inte vara något att lita på när det gäller kanin.
Men som sagt: Kaniner som slåss så de är såriga, måste skiljas omedelbart! Kan ju vara så enkelt, att de slåss. Den kaninen med "konstiga" ögon, kanske har fått en bettskada som gör att ögat rinner onormalt mycket?
Oavsett, så är det ett fall för veterinär.
16 jaha vad dumt! Då hoppas jag att TS kompis lyckas åka in till vertinären men att hon i alla fall ringer och råd frågar.
hon ska ringa, tack iallafall för de små råden. jag vet att veterinär är en självklarhet =)