Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 3111 ggr
Sputniq
0

Har min kanin ont?

Jag har en kanin som är lite drygt 9 ½ år. De senaste dagarna har han fått krampanfall. Vi ringde vetrinären som rekomenderade oss ett läkemedel mot en parasit som kan ge upphov till dessa anfall. Förutom att han har haft krampanfall och har vita ögon (sen låångt tidigare, vilket också är pga av parasiten, sa vetrinären) så mår han helt normalt. Han äter bra, dricker bra och beter sig annars som vanligt.

I med hans ganska höga ålder så sitter han i princip mest i sin bur, vilket han gör nu också. Han har dock inga problem med att hoppa till matskålen eller vattenflaskan. Han är också lika kelvänlig som vanligt :)

Problemet är att han bajsar eller kissar ganska mycket mindre än normalt. Är detta något man borde ora sig för? Observera som jag skrev innan att han äter och dricker normalt, så det är konstigt att det inte kommer ut. Kan detta vara något som gör ont på kaninen?

Jag tänkte att det kan röra sig om förstoppning? Men i med att han faktiskt kissar och bajsar en del så känns det änd inte som det vore fallet? Detta kanske bara är en period då han inte gör ifrån sig så mycket? Vissa perioder är det ju så trots allt.

[Kaninlycka]
0

Sitter han alltid i bur eller får han komma ut och skutta? Det är jättebra för magen om kaninen rör mer på sig. Glad

Sputniq
0

På sommaren får han vara ute mycket, i princip dagligen, i koppel. Nu på vintern är det svårare, speciellt när han ser ganska dåligt. Men kan ta ut honom när han tillfrisknat och inte tar medicinen längre. Men du har ingen aning om det är något man borde oroa sig för?

[Kaninlycka]
0

Jag vet inte, men låter som att det kan vara åldersrelaterat eftersom han inte är purung längre.

Om han får en välbalanserad kost i övrigt med mycket fibrer så tror jag att rörelse skulle vara det bästa. Sätta ihop en kompostgallerhage ute kanske? Annars går det fint att gå i sele även på vintern. Kortare stunder om han är innekanin annars.

Sputniq
0

Jag får se hur det går. Vissa perioder så äter han mindre, vissa perioder nästan enbart hö, så jag hoppas att detta bara är en period, eller relaterat till parasiten, vilken medicinen ska hjälpa mot. Om det inte blir bättre får jag ringa vetrinären och fråga om råd, och i värsta fall får dom ta och kolla in honom :)