Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3564 ggr
gickan87
0

Orkar inte med dem...

Just nu är jag så himla less på mina kaniner.

Jag fixar en komposthage i anslutning till mitt "par" s bur med matta under för att det ska bli skönt för tassarna att slippa betonggolvet. De har nu 3 dagar senare pissat ner mattan totalt. Den luktar så illa så den åker till tippen imorgon. Golvet har blivit missfärgat. Så nu får de gå på betonggolvet i hagen, blir lättare för mig att se om de pissar igen fast nu är ju redan skadan skedd.

Mina två tjejer som får gå lösa i rummet ca 4-5 timmar per dag kissar också på golvet. Helst under hyllor och bord så inte jag ser så det blir ännu mer fläckar på golvet. Och allt bajs som de lämnar! Både hårda kulor och de "limpor" som de borde äta upp. Telpa hoppar även över kompostgallrena in i mitt hölager och kissar uppe på höbalarna så de börjar mögla.

Självklart kliver man på detta så det trampas in i golvet, hur får man bort det??

Känner bara för att sätta mig ner och gråta och skrika just nu. Jag orkar inte längre om de ska fortsätta förstöra lägenheten som jag inte ens äger själv.

Så himla trött

MVH Erika :)

[Becca-]
0

Förstår dig verkligen.
Finns sådana stunder som man inte vill veta av dem. Mina 2 busar går mig på nerverna dem med, ibland. Men man får försöka hitta en lösning på problemen.
I ditt fall kanske kaninerna passar bättre som utekaniner?
Lycka till.

gickan87
0

#1 Ja, men hur det än är så är de iaf världens goaste niner när ilskan går över.

Har också funderat på att göra dem till utekaniner, men nu är det mitt i vintern och försent. Sedan har vi en massa udda människor här omkring så vet inte om jag riktigt vågar ha mina gullungar ute.

[Becca-]
0

#2: Ja, dem är hur goa som hellst resten av tiden! Förstår dig, men det finns alltid en lösning på problemet.

[Emma--]
0

Har dom varit rumsrena tidigare?

Sussii92
0

#0 Har samma problem med några av mina kaniner, blir ibland lite trött på det hela :/ Mina fick detta problem när de kom i tonåren så förhoppningsvis försvinner det mesta när tonåren försvinner :P

gickan87
0

#4 Ja, iaf honan i mitt "par". Fast då bodde hon utan matta utanför buren så kanske är mattan som är boven. Hennes kastrerade kille vet jag inte om han var rumsren när han kom.

De två tjejerna som får springa fritta trodde jag från början var rumsrena innan jag hittade stora högar fulla med indränt hö under hyllan i djurrummet :/

[Emma--]
0

Okej. Först när min hona hamnade i tonåren så slutade hon vara rumsren, men sen blev hon rumsren igen. Sen vissa gånger när hon brunstade så slutade hon vara rumsren igen. 

Nu är det dock ett tag sen det hände.

Men sen finns ju risken att om en börjar pissa utanför så sitter ju lukten där så då fortsätter det. 

Men du får nog vara envis och försöka pröva att göra dom rumsrena då. Och kolla noga varje dag så det inte hamnat något utanför.

gickan87
0

#7 Ja, jag får göra det. De två som bor ihop är båda över 2 år så de är knappast könsmognaden där.

De tv tjejerna är 1 år och den andra är 5 månader så den ena kan det ju vara bus att hon bryter sig in i höhagen också.

Hoppas på bättre tider.

eamy
0

tänkte bara tipsa om "urine off"  ett grymt bra spray medel, tar bort dom flesta fläckarna och så tar det bort lukten det luktar skiit gott :)

köp det om du vill bli av med doften och vissa fläckar.

juste det är ett medel som gör så att kaninerna inte kissar där igen också :) 

värt att pröva det :D

gickan87
0

#9 Ska köpa det nästa gång jag får vägarna förbi en djurbutik. Tack för tipset :)

eamy
0

#10 aa gör det det är jätte bra :)

men nu när jag kollade på flaskan stod det " ej farligt för människor"  och det var överstruket med svart text :S så det står för att det kan vara farligt :O men det är bra :)

teddybaby
0

Mina kaniner bajsar och kissar hejvilt i två delar av lägenheten, det kan man bli gråhårig över… Urin off tar bort fläckarna bra men de kissar där i alla fall. :) sånt e livet!

Lady-X
0

Kastrera dem om de inte ska gå i Avel och om du har råd. Min hona jag hade var helt rumsren mellan brunstperioderna. Under brunst var det ingen ordning alls. Så på henne var det bara hormoner som avgjorde. Min som jag har nu är nykastrerad, men han är redan mer återhållsam på att bajsa överallt. Jag ställde ut en kattoalett i hörnan han kissade en gång så nu går han dit och i buren bara. Bajsar gör han bara i och kring sina toaletter. Innan kastreringen släppte han kulor precis hela tiden, det har som sagt minskat och jag tror det kommer bli bara bättre och bättre. Har kompisar vars tidigare rumsrena honor blivit riktiga lortgrisar när de nått tonåren och sedan varje gång de brunstar. Kastrering kan definitivt göra dem mindre beägna att lorta ner! Ställ ut toaletter där de vanligen sätter sig. Köp "pissoff" och var noga med rengöring vid "olyckor".  Jag gissar att det är svårare att få kaniner rumsrena om man har flera eftersom närheten till andra kaniner gör dem mer benägna att markera revir.  De stressar varandra lite och bajsar en överallt så följer de andra gärna efter tyvärr.

Förstår dig! Det finns stunder man undrar varför man har dem Glad.

Linn30
0

Kan du inte ha en vattentät presening på golvet? och sen ställa flera toalådor lite överallt i rummet? en presenning med tunga saker på i hörnen så den ligger som den ska..