Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2978 ggr
zezagena
0

Höbalar =D

Ett tag sen jag köpte hö bal, köpt säckar på djuraffären och senast foderbudet (som ju kör hem gratis om du beställer för minst 299 kr)

Denna gången letade jag upp en bonde i området o fick höbalar hemkörda Skrattandebeställde flera st. Glömt hur mkt hö det faktisk är i en bal äv om det förstås kan variera, dessa var nog minst på 12-15 kg o kommer räcka ett bra tag men-

Hur förvaras eg hö på bästa sätt för att undvika mögel?

Torrt och kallt el torrt o varmare?

Har en bal i ett tomt burfack (ute) o resten i bod som aldrig blir frysgrader i o hyfsat torrt

Bättre förvara det inomhus i klädkammarn..?

Kristall
0

I stallet där min sköthäst står förvaras höet ute, med skydd från vind och snö men inte uppvärmt eller nåt, och det funkar bra. Själv förvarar jag höet i vår källare (ouppvärmd och inte fuktig eller något som källare brukar kunna vara).

Huvudsaken är att det är torrt, och hellre lite svalare än för varmt.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

flocken
0

undrar detsamma. Gick ut i boden där våra balar förvaras & en hel bal var full av mögel. Tackar…. Så nu har jag bara en liten skvätt kvar av en annan bal…

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

zezagena
0

#2 antar att du oxå har dina i plastsäck som jag..?

#1 får bli bodhuset då som svalare.. tack

flocken
0

#3 nix. utan den som möglade låg med luft omkring sig helt. Typ på handtaget på gräsklipparen. haha. Den som låg i en platsbalja på jord golvet var fin. För denna boden är inte tät. ca 15 cm glipa mellan vägg & golv nere. Nu röjde jag undan på bänken så det sista fick ligga där

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
0

Man ska inte ha det i t.ex svarta sopsäckar för då blir för instängd, sedan ska det inte komma dit fukt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kassy
0

Jag har mina balar i ett förråd utan värme, men helt fuktfritt Flört

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com