Ras på kanin?
I september kom katten hemsläpandes på en liten kaninunge. Lyckades lirka ur den ur munnen på katten och eftersom jag trodde att det var någons tamkanin som katten kanske plockat ur en bur behöll jag den och försökte hitta någon ägare. Han kan inte varit mer än 4 veckor och det var inte många som trodde att han skulle överleva. Men efter flaskmatning och pånga dagar med att ha honom i magfickan på tröjan blev överlevde han i alla fall, och har så gjort sedan dess. Hittade dock ingen ägare, så han bor numera permanent hos mig.
Nu har han i varje fall vuxit till sig lite, så jag tänkte bara höra om där kanske är någon som har lite koll på vad det kan vara för kanin? Har själv noll koll på raser. Vädur och hermelin har jag haft tidigare, men utöver det är det inte mycket jag känner till gällande raser:P
Han är rätt liten, inte mycket större än en hermelin och är nu alltså runt 5 månader, plus/minus någon vecka. Slank och långbent med långa öron och relativt långt ansikte. Otroligt aktiv och pigg.
Bor i södra halland, så vi har vildkaniner häromkring. Har inte uteslutit att det kan röra sig om någon korsning, men tänkte ändå höra om det var någon här som hade lite koll på kaniner som hade någon idé.
Han ser ut som ngn harkorsning eller ngt liknande :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Harkorsning (dvärghare + något mer t.ex), han ser ut att ha väldigt långa öron så en korsning med något mer långörat.
Om du skulle undra över färgen så är han Viltgrå Wienertecknad =).
Med tanke på den lilla storleken han verkar ha så dvärghare + något mer, dvärgharar har inte långa öron, kan mycket möjligt vara dvärgvädur han är korsad med med tanke på öronlängden.
Men absolut dvärghare + något mer! =)
Han ser mycket fin ut må jag säga!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Håller med #3 om att det ser ut som en harkorsning.
För att förtydliga så gäller det alltså inte vanlig hare, då dessa inte kan få ungar med kanin.
Utan en korsning med antingen dvärghare eller belgisk hare, som båda är kaninraser.
Intressant! Så då är de flesta än så länge inne på Dvärgharekorsning. Tittade lite på bilder på dem och får nog hålla med om att det skulle kunna stämma. Lite kul att veta vad det är man har i buren om man säger så!;)
5# Nej det har jag faktiskt koll på!:) Har läst lite genetik (inte genom kanin, utan som ett allmänt ämne, och visste redan innan att hare och kanin skiljer sig för mycket för att kunna få avkommor tillsammans. Så lite koll har jag i varje fall. Bra med förtydligande dock, då det inte är så många som ej är insatt i kanin (alternativt genetik) för att veta det.
4# Viltgrå Wienertecknad alltså? Tack! Har inte så bra koll på färger osv heller, men det var kul att ha ett namn på färgen iaf!:)
#7 Precis! =)
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Gud vad vacker han är!, ur snygg juh!, snyggaste ja sett hitils höhö…
men håller med dem andra, dvärg hare plus nåt mer.

Jag tycker som er ovan , ser verkligen ut som en blandning mellan belgisk hare och dvärghare!

Jag tycker att det ser ut som en vildkaninkorsning.
11# Det som gjort att jag ändå är lite ute och susar på om det skulle vara vildkaninkorsning är att han inte är som någon typisk tamkamin i temperamentet. Rätt överenergisk, mycket grävinstinkt och rädd vaksam och reagerar på mycket. Jättesnäll och inte aggressiv och tycker om att "pussas" osv, men jag tycker inte att han är såsom jag upplevt många tyiska tamkaniner att vara. Speciellt inte med tanke på att jag handmatat honom och hanterat honom såpass mycket som jag gjort.
Hurdanna brukar hararna vara till temperamentet? Har aldrig haft kontakt med dvärgharar eller belgiska harar nämligen, så jag vet ju inte riktigt hur dom är. Har bara hermeliner och vädurer samt ett par blandningar att referera till. Är hararna generellt sett med "temperament" så att det ändå kan stämma in på min om han är harkorsning. Givetvis är det ju alltid från individ till individ, men det finns ju ofta vissa drag som är mer vanliga från ras till ras.
#12: Dvärgharar och belgiska harar är väl kända för att ha lite mer temperament.
Med det inte sagt att de är elaka, men helt klart lite egna och mer bestämda.
Jag har dock ingen erfarenhet utav dessa raser själv, utan detta är vad jag läst från de som själva äger.
#0-2, Oh vad fin han är!! :) Han är troligen precis som alla andra sagt en harkorsning med dvärghare i :) Han var helt underbar i utseendet hade också velat ha en sån liten sötnos ;)
Hjälp, är förälskad. Så otroligt vacker kanin!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
12# Ah, okej! Ja det låter ju utan tvekan mer som lilla Gunnar - mycket vilja och energi!
För övrigt tackar Gunnar för alla fina kommentarer om att han var söt;)
Lite allmän fråga när jag ändå är igång. Det var ju år och dar sen jag hade kaninhane. Själv är jag ju mer hemma innom häsvärlden där det är praxis att kastreara de flesa hingstar om det inte är så att dom har något värde för aveln. Hur ser det ut med kaniner? Finns det någon mening med att kastrera hane, och vad resutlerar detta i både temperamentsmässigt och fysiskt?
#16: Det kastreras inom kaninvärlden, men inte på samma sätt.
Oftast kastreras hanarna om de ex är lite för haniga och skvätter, eller om man planerar att ha de i par.
Anledningen till att det inte kastreras fler icke avelshanar, är väl antagligen för att många veterinärer ännu inte vill.
De är helt enkelt inte tillräckligt kunniga på den biten och avstår hellre.
Kaniner kan vara lite knepiga att söva om man inte har kunskap, då de är känsliga för narkos.
16#
Jaha, okej. Jag kunde ana att det var något mindre. Hästar sövs ju heller sällan utan skärs med bedövning, så det blir väl snäppet "allvarligare" med hel narkos.
Jag hade ju gärna serr herr Gunnar tagga ner lite, och med mitt "häst-tänk" lät kastrering i det läget rätt bra. ;) Men får man väldigt lite utdelning i positiva grejer för ganska mycket risker så känns det ju inte helt värt det direkt. Han skvätter inte något avsevärt så det är väl inga jätteproblem.