Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4913 ggr
pigelina
0

Blind och döv?

Jag och min mamma börjar misstänka att min dvärgvädur är halt blind och döv, Hon brukar alltid vara intresserad och komma fram när jag kommer och hoppas det är mat, och altid börjat äta maten innan jag änns lagt i det i skålen. Numera kan hon kolla åt ett annat håll när jag kommer med mat och hör inte när jag lägger i den i skålen, visar jag henne inte var skålen står hittar hon inte maten mm, hon blir även rädd när jag kommer förbi hennes bur eftersom hon inte hört mig, det har altid räkt med att säja hej eller något till henne innan jag kommit fram till buren för hon inte ska bli skrämd, men nu hör? hon inte mig häller.

Finns det något sätt att kolla om hon värkligen är blind och döv, och hur kan jag underlätta saker för henne isåfall?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

pigelina
0

putt, ingen som kan ge tips? på hur man kan göra det lättare för henne på något sätt?

// Hanna

Kimji
0

Hur gammal är hon?

Att hon helt plötsligt skulle ha blivit blind och döv samtidigt låter ju ganska osannolikt. Många kaniner är ju väldigt introverta och något kan ju ha hänt som gör att hon beter sig annorlunda än tidigare. Men är du väldigt orolig så kontakta veterinär, det finns ju många sjukdomar som påverkar syn och hörsel och ingen kanin blir ju döv och blind utan anledning, såvida hon inte är extremt gammal.

Att testa hörseln är ju relativt enkelt. Gör något högt som borde skrämma henne tex skramla med skruvar i en metallburk eller liknande.

Man borde kunna testa synen på liknande sett med något som i en kanins ögon är stort och läskigt. Ta det försiktigt bara så du inte skrämmer ihjäl henne.

Zvintos
0

Det behöver inte vara så att hon är döv, men kanske lite nedsatt hörsel?
Eller så har hon bara blivit lite mer "disträ".
Just dvärgvädurar kan ha lite sämre hörsel i och med att deras öron hänger.

Jag har märkt att mina dvärgvädurar jag haft, har kunnat vara lite disträ och inte hört att jag kommer trots att jag alltid brukade prata med dem.

pigelina
0

#3 helt döv är hon inte, men hon hör inte när jag kommer, inte häller var jag häller pelletsen i skålen, men hon ser skuggor eller något tror jag iallafall för hon förstår att jag är där efter ett tag och slutar vara stirrig och hoppa runt i hela buren,

#2 Tror hon fyller 3 år iår, hon är en omplaceringskanin, som dom tidigare ägarna köpt från en djuraffär så vet inte exakt ålder.

// Hanna

LitenPyssling
0

Om ni vill kolla hörseln så kan man vissla eller göra lite vassare ljud, detta reagerar de flesta på om de inte är vana med ljudet, alltså ljud de inte är vana med vilket brukar vara lite vassare ljud som en vissling.

Vill ni kolla synen så testa att röra fingrarna runt ögat, eller ta något annat och rör i olika hastigheter, de flesta reagerar på rörelser mot ögat men man får jobba fram en reaktion - kommer en reaktion så ser hon, i alla fall lite.
Vissa kaniner reagerar dock inte alls men de är inte blinda för det.
Finns många sätt att kolla.

En kanin har synfält över hela sidorna, lite bakåt och lite framåt dock helt blind exakt rakt fram.
Om du går emot henne ifrån sidan (bäst syn där) och sedan tar tag i henne, om hon inte reagerar inna för dig som att vända huvudet t.ex., om hon hoppar till då och blir skrämd är hon mest troligen blind eller duktigt nedsatt syn.

Gör olika tester så ser du nog om hon är bild/döv eller har nedsatt hörsel/syn.
Om hon reagerar, bedöm hur snabbt hennes reaktioner kommer, kommer de fort - Bra hörsel/syn
Kommer de segt - nedsatt hörsel/syn
Kommer inga - döv/blind eller rejält nedsatt.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

pigelina
0

Tack, ska gå ut senare och prova lite olika tester på henne :)

// Hanna

[Becca-]
0

Min grannes kanin är en dvärgvädur som är ca 4 år.
Dem har testat och hållt på med alla möjliga saker, och kommit fram till att han blivit så "van" vid ljud att han inte bryr sig längre. Självklart kommer han direkt fram till buren om man kommer med mat o.s.v.
Men han tittar inte och lyfter inte en fena när man spikar eller bankar.
Han är en liten personlighet!
Men jag kom på tanken att det är just dvärgvädur det handlar om, kan det då vara något med dem hängande öronen som gör att dem hör sämre? Fick bara en tanke.. Obestämd

Zvintos
0

#7: Japp, nog tror jag helt klart öronen kan påverka hörseln på vädursraserna.
Testa själv att kupa händerna precis framför öronen och se.
Det påverkar hörseln lite, även om man hör ändå.

[Becca-]
0

#8 Ja, menade främst att det kanske kan påverka att dvärgvädurarna kan bli döva lättare p.g.a öronen? Tror du det?

Zvintos
0

#9: Njae, att de skulla ha lättare att bli helt döva tror jag inte.
För det är ju inte innerörat som påverkas, vad jag vet, utan bara ytterörat.

[Becca-]
0

#10 Jo, sant. Men kanske att det påverkades av att öronen hänger ner. Alltså att det påverkar det där "inne" i örat. Kanske var en konstig tanke?