Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4434 ggr
PandaFish
0

Katsrerat varandra?

När jag skulle släppa ut Demo och Varg idag gjorde jag den hemska upptäckten att Demo har försökt kastrera Varg. Båda två är hanar(kullbröder) och dom har aldrig bråkat och jag har haft dem ihop eftersom att jag har ont om plats.

Dom måste alltså ha bråkat inatt eller nu på förmiddagen. Jag har särat på dem nu men Varg har blivit ganska så illa skadad. Hans ena pungkula hänger utanför och det blöder och det märks på honom när han går att han har ont. Vi har försökt men inte fåt tag på någon tid idag utan det blir tidigast på måndag :(

Någon som har erfarenhet utav detta? Vad ska jag göra? Jag antar att veterinären kommer vilja kastrera honom och jag känner att söva en 4 månader gammal kanin är det någon bra ide? Jag vill verkligen inte ta bort honom men om det är min sista utväg så har jag ju verkligen inget val :(

Och nej, ni behöver verkligen inte kommetntera att det var dumt att ha två hanar i samma bur osv.

Jag vill bara ha svar på vad jag ska göra med min lilla Prins :(

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

Zvintos
0

Tyvärr är det inte helt ovanligt att detta sker när man har två okastrerade hanar ihop, vilket du antagligen är medveten om.
Det du kan göra i nuläget är att se till att såret hålls så rent som möjligt, dvs att det inte kommer in en massa smuts i.
Troligen kommer han vilja kastrera ja.
Det är ju lika bra om ena kulan ändå hänger utanför.
Att söva en 4 månader är inte hela världen, beroende på hur veterinären ger narkosen.
Är han van att utföra ingreppet, brukar också narkosen vara mer anpassad.

PandaFish
0

Tack för snabbt svar :)

Zvintos
0

#2: Det bästa vore väl dock egentligen att åka in akut i och med att den ena verkar ganska illa skadad.

[Emma--]
0

Håller med Ninni. Det låter inte som något som ska behöva vänta till måndag :/

PandaFish
0

Jo, jag har ringt runt till alla kliniker i Örebro men det var ingen som kunde ta emot vilket jag känner är väldigt dåligt då som ni säger det är väldigt akut :( Strömsholm finns ju men ja, det är väldigt långt

[Emma--]
0

Om det är vad som krävs för att få kaninen till veterinär så är det vad som måste göras. 

Låter hemskt att ingen kunde ta emot er idag för det låter akut. Finns det verkligen ingen jourveterinär i närheten?

Zvintos
0

#6: Nej, Örebro län har inga jourveterinärer alls…
Idiotiskt nog.
Det är på väg att startas upp någon klinik som kommer ha jouröppet, men vet inte om de har öppnat ännu.

[Emma--]
0

#7 Oj då är det ju verkligen en risk om något händer under helger och kvällar. :/ Blev en aning förvånad att det inte redan finns.

MajaL
0

Det där har jag varit med om en gång. Vi avlivade hanen direkt på plats. Han hade märkbart mycket ont och det var en komplicerad behandling att vänta om det ens varit möjligt.

Vi kunde ju kontaktat veterinär (har dock långt till veterinären, även med bil) men avgjorde att kaninens lidande var värre än att jag skulle bli utan honom.

Det var en mycket obehaglig upplevelse och jag har aldrig haft kaniner ihop sedan dess i mogen ålder. Endast systrar under kortare perioder.

Hade en hane en gång som hade ett sår på ena kulan efter att ha busat i hagen och kommit emot en gren lite oturligt. Honom gick utmärkt att behandla. Dock var det till att behandla med uttorkande sårrengöring. Annat gick inte att ta på (det skulle ju torka ut samtidigt som det skulle hållas rent). Men det var ett litet sår, kulan hade inte hamnat utanför.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Johanna3
0

Jag har också varit med om liknande..

OM pungkulan i sig är skadad så är det fruktansvärda smärtor din kanin upplever och jag hade valt avlivning genast..

MEN om det bara är pungpåsen som är skadad och pungkulan är fin och hel så skulle jag spola allt så mycket och noggrant som möjligt med koksalt och sedan använda vanlig kirurgtejp (eller vilken tejp som helst faktiskt om det krisar) och tejpa ihop påsen yta mot yta med! Det funkade för mig och pungpåsen växte ihop av sig själv innan vi fick veterinärtiden.. Det finns en risk att man inte får bort ev. bakterier även om man sköljer med koksalt.. men min kanin fick inga infektioner iaf!

zezagena
0

Jag har oxå varit med om detta, ena hanen oskadad den andre rejält tilltygad testikel..

Han åt o drack o verkade ej ha så ont men man vet ju hur kaniner är, de håller masken in till döden Rynkar på näsan

Snälla åk genest in med honom till akut-veterinär, trol akut-kastrering men han måste få vård o smärtlindring stackarn!

Lycka till