Frågor...
Hej!
jag ska para min kaninhona nu i februari och jag har läst jätte mkt saker för att lära mig så mkt så möjligt nu innan.
Tänkte om jag kunde släppa i hop dom i en stor rasthage? (de är honans rast Hage men de har ju snöat och allt sen hon var där sist )tror ni att man kan släppa i hop dom dära?
Om ni vet något specielt som ni tycker är bra att veta när man ska para son kanin så kan ni vell skriva lite? :)
Tack på förhand! :)
Med "dom dära" menar du kaninerna som ska paras då?
Vänliga Hälsningar Lina
Nej där dom ska paras.
Bättre att sätta in honan till hanen..inte tvärtom
MVH John
Har du möjlighet, så flytta på hagen först, sedan kan du sätta in båda där i.
Då blir det ny mark för båda.
Jag parade alltid mina kaniner i Hage, men då efter att den flyttats till neutral mark.
Förlåt att jag missuppfattade. :)
Iallafall, som John säger, sätt in honan till hanen, inte tvärt om. Honor är generellt sätt mer revirskyddande.
Iallafall, du har väl honan inne om du ska ta en kull på vintern?
Vänliga Hälsningar Lina
Jag parar alltid mina kaniner i sel, vill kunna sära på dem om de börjar bråka.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Jag parar alltid mina kaniner i ett rum inomhus, ibland har dom haft sele på sig om jag varit osäker (precis som #6) ifall de bråkar.
Men en rasthage skulle också funka.
Tror ni de skulle fungera att para dom i garaget eller i Lekstugan istället för i hagen eller vad tror ni fungerar bäst? Jag vet inte om jag tror att dom skulle kunna bråka ska jag ha sele på dom eller?
#9 Är din hona brunstig borde dom inte börja bråka
// Hanna
Okej, hon är brunstig så då behöver jag alltså inte oroa att dom kan börja bråka.
www.hertsonskaningard.webs.com
~Elsa~Ävert~Bozz~
Nä det borde dom inte, men var bredvid hela tiden ifall något skulle hända:)
// Hanna
Okej, tack :)
Hur länge ska dom ha boet i buren? eller måste dom ha de under hela tiden?
#15: Jag har det under hela tiden, då bolådan är väldigt omtyckt att vara i och på.
Det är svårt att få honorna brunstiga nu på vintern. Många uppfödare har tipsat om att ge persilja till sina honor, då de blir mer brunstiga under vinterhalvåret. Dessutom är det viktigt att de får mkt ljus då de också blir mer brunstiga.
Men när det gäller själva parningen som många över mig skrivit så är det viktigt att släppa in hanen i buren först. Låt han vara där själv ett tag så han hinner släppa av sin doft runt omkring. Sedan tar man honan och låter de lukta på varandra via gallret. Man kan nästan se på en gång om honan är brunstig eller inte. Åker hennes svanstipp upp så är hon brunstig. Då är det bara att släppa in henne till hanen. Gör den inte det, då är det bara att vänta till den dagen då hon blir brunstig..
Vetegroddsolja är också väldigt bra att ge till sina kaniner då honor blir mer brunstiga, finns att köpa nästan överallt , men billigast är nog här:
Hur mkt persilja ska man ge honan per dag?
Det beror på vad det är för kanin. Brukar ta ungefär en halvfull hand och ge. Och det är till hermeliner!!
okej :)
hej, Jag parade min hona i dag och nu har jag en fråga. Jag har hört att hanen "rasar i hop/ Lägger sig" efter parningen, kan de ha lyckats även om han inte gjorde de?
Det är det som ska hända. Men alla hanar gör det inte.
MVH John
MVH John

Det brukar oftast vara så att dem lyckats ifall hanen rasar bakåt. Om hanen inte har gjort det brukar det vara ett tecken på att honan ej varit brunstig då hon täpper igen "med andra ord" , men det kan ju vara så att de lyckats iallafall.
Men för att vara extra säker så skulle jag pröva para dom flera gånger , fast då väntar man självklart till dagen efter.
Lycka till :)
#25 Okej, Jag tänkte vänta tills på söndag och para dom igen.
#24 De är blandras kaniner/hoppkaniner som är föräldrarna. om du kollar under kullplaneringar"elsa <3 charlie kan du läsa mer eller på www.hertsonskaningard.webs.com