Avmaska kanin?
Bör man avmaska sin kanin? Isf hur ofta och vilket preparat är bäst? 
Man bör enbart avmaska om man misstänker mask.
Att avmaska regelbundet gör att risken för resistent mask ökar.
När jag har blivit tvungen att avmaska, har jag använt flytande Axilur (för katt och hund).
Jag brukar avmaska när jag tror eller vet att det behövs.
Jag använder då axilur flytande!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Jag vill endast avmaska i förebyggande syfte.
Axilur flytande- är det 0,6 ml/Kg kroppsvikt? Om jag förstått det rätt..
Ska man upprepa behandlingen, isf hur ofta?
#3 Då bör du ej avmaska.
Jag har gett 0,5 ml/kg i 5 dagar sedan upprepning 14 dagar från första behandlingsdagen.
Efter varje behndling så städar, rengör jag buren och skålarna noggrant. (Samt andra saker som kaninen varit i kontakt med.)
Kastanjegårdens Kaniner
#3: Man bör inte avmaska i förebyggande syfte, av samma anledning som man inte ska använda antibiotika i förebyggande syfte.
Det leder bara till problem senare i form av resistens.
#3 Man kan inte avmaska i förebyggande syfte. Man ska endast avmaska om man misstänker mask
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Självklart KAN man avmaska i förebyggande syfte. Helt logiskt tcker jag att avmaska nya kaniner! Varför vänta tills hela besättningen har fått det? När kaninen visar symptom på maska är det ofta för sent.. avmaskar man då så ruttnar masken i magen och kaninen dör..
Manavmaskar hund och katt i förebyggande syfte, varför ska man inte vara lika rädd om sin kanin?

jag föder upp hundar och jag avmaskar inte i förebyggande syfte utan när det behövs och mina hundar har ALDRIG haft mask.
Till slut blir våra maskar resistenta mot avmasknings medlet.
Har då aldrig hört att ett djur dött pga att maskarna dör i djuret det kommer ju ut med avförnigen.
Håller med #8.
säger med som #8
Men finns det något säkert sätt att se om kaninen har mask då? Jag har utekaniner och det är svårt att kolla på deras avföring direkt efter de bajsat.
Antar att det är bla spänd mage, men det kan ju vara utav andra anledningar.
Aut viam inveniam aut faciam
#11 Den magrar och mask i avföringen och i buren
#12 Magrar liksom över rygg, men magen spänd? Försvinner inte maskarna relativt snabbt när de är i buren?
#7 "När kaninen visar symptom på maska är det ofta för sent.. avmaskar man då så ruttnar masken i magen och kaninen dör.."
Varför har du fått för dig det?
Jag har endast avmaskat då jag sett tydliga symptom och ingen av mina kaniner har dött pga av det.
Jag avmaskar mina katter vid symptom så jag gör det inte i förebyggande syfte.
#11 Finns ju "Kolla masken" men vet inte om det ger rätt resultat. Finns att köpa på bla granngården (ganska dyrt tror jag).
Symptom kan vara: mager, mycket vass ryggrad, uppsvälld mage. De går ner i vikt trots att de äter som bara den. De är ständigt hungriga och hoppar på maten (inte som en vanlig hungrig kanin utan de mer "anfaller" maten). Det är i all fall symptom som jag märkt och dessa har försvunit när jag avmaskat.
Kastanjegårdens Kaniner
#14 Okej, tack! Måste nog avmaska tror jag.

8# Väldigt märkligt att du inte avmaskar dina valpar eftersom de flesta uppfödare gör det! Mask vid tidig ålder kan ge hunden allergier som vuxen och göra den sjuk på många olika sätt.
Har du kontakt med alla dina valpköpare så dom inte haft problem med mask eller allergier?
Jag skulle aldrig köpa en valp av dig..
När maskarna blir för många så blir det för trångt och dom kan inte ta sig uta på naturlig väg.. dom ruttnar innuti kaninen och den kommer troligtvis dö..
Skrämmande att djurvänner vågar ta den här risken.. för att vi någon gång om ca 50 år kommer få resistenta maskar! Vad gör vi då? Vi byter helt enkelt preparat! Hela den här "RESISTENS HYSTERIN" är fruktansvärt uppförstorad! Enbart för att det kommer bli några papper extra för våra veterinärer att läsa..
Jag kommer inte skriva mer i den här tråden! Jag kommer fortsätta avmaska kaninerna precis som jag gör med hundarna och katterna! Jag sätter mina djurs hälsa framför veterinärernas övertid!
*punkt*
#16 Man ska avmaska tiken under hennes dräktighet, sedan avmaska valparna vid ca 6-8 veckors ålder.
Man kan inte byta preparat hur många gånger som helst, aldrig haft mask på mina kaniner, och jag har haft kanin sedan jag föddes. Och har aldrig avmaskat heller
#16 Heheh, lite roligt att du frågar om man ska avmaska sin kanin, när du är så säker på din sak. Varför fråga då?
Vart har du fått dina idèer ifrån? Vetrinärer som har sagt eller?
Och hur som hellst så ska man inte avmaska sin kanin för ofta, men du gör som du vill…

Jag håller på att läsa till veterinär och har flertalet djur hemma, Både kaniner, hundar, katter och en häst. Varför det är så viktigt att inte avmaska i förebyggande syfte är för att maskarna kan bli resistenta med onödigt med maskmedel. Många uppfödare till hundar och katter och även kaniner har börjat att sluta avmaska och sett mindre mask än innan. (tog upp hund & mask för att ni hade nämt det ovan) Unga djurs magar är ofta känsliga för avmaskningsmedel och blir inte speciellt bra om djuret inte har mask.
Ta träckprov, "kolla masken" och utgå efter det är det allra bästa. Sen kan man ju se symtom på annat sätt såklart också men jag skulle rekomendera att vara säker på om det är mask eller inte.
Och man bör ju inte ha i detta fallet kaniner tillsammans om en kanin är ny för det handlar ju inte bara om mask utan om andra sjukdomar m.m man bör alltid ha en bur avskild där kaninen kan gå dom första dagarna då man upptäcker om det skulle vara någon sjukdom.
Om man avmaskar utan att djuret har mask kan även buken skadas och systemet i magen rubbas. Skulle rekomendera att lägga ut någon hundralapp och få reda på om kaninen har mask eller inte eller avmaska om man märker symtom. Sen behöver man inte oroa sig för att masken skulle ruttna i magen och kaninen dö när man faktiskt ska vara en uppmärksam djurägare och man märker detta oftast i ett tidigt stadium. 
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
#19 Av ren nyfikenhet, läser du verkligen till veterinär just nu?
Kastanjegårdens Kaniner

#20 Jag läser djurvård egentligen inriktning häst, och det är min väg mot veterinär skulle man kunna säga. Tar även extra kurser och har APU på veterinärklinik 
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
#21 Okej, undade då det stod på din sida att du var 18 år så jag tänkte; oj, så ung och redan veterinärstudent ;)
Sorry för OT.
Kastanjegårdens Kaniner

16# var står det att jag inte avmaskar mina valpar????????
Jag skriver att jag inte avmaskar I FÖREBYGGANDE SYFTE
Min tik avmaskas 2 gånger under dräktighet en sen blir valparna avmaskde 3 gånger innan dom flyttar har aldrig haft maska på någon av mina hundar efter som jag e noga just vid valpning och så.
HAr inte haft någon kull på 3 år och inte avmaskat på 3 år ska ha en nu om 2 månader och då kommer givetvis alla att avmaskas men inte fan gör ajg det i mellan om jag inte hittar mask
BTW har aldrig hört från NÅGON av mina 40 valpköpare att deras hundar har haft mask inte heller har dom ajg pratat med avmaskat i onödan så läs vad jag skrivit innan du HUGGER jag vet hur amn gör vid valpar och så men det var ju inte det som det var en disskusion om utan att avmska i FÖREBYGGANDE SYFTE