Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 2236 ggr
Jenniebreen
0

Några frågor :)

Har lite frågor som jag har funderat på som kanske någon av er kan svara på Glad

• När är det bäst att ställa ut kaninen till stambokföring? (ålder)

• Måste alla i stamtavlan vara stambokförda?

• Hur gör man för att stambokföra kaniner?

**Varför ställer man ut i B-klass?
**Tänkte mer på att man inte kan stambokföra dom, är det bara för att se hur bra poäng dom får för sedan stambokföra om dom får bra eller vad är meningen? Obestämd

**Tack på förhand!
**Har precis börjat ställa ut och skriva stamtavla så det är därför som jag undrar .

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

kaningodis
0

Ett tips? är att kika lite på Skafs hemsida.

* Du kan endast stambokföra kaniner på A-kort (vuxenbedömning) och du får ställa ut dem i A-klass från 6 månader och uppåt.

*Det får finnas minst 2 luckor och de får ej finnas på samma sida, dock så får inte både maman och pappan vara luckor. Mitt tips? är att försöka ha fullstammade djur (speciellt i början så att man slipper tänka på det som nybörjare).

* Du skickar in stamtavlan + det A-kort som du vill stambokföra din kanin på till ditt läns stambokförare. (Mer info finns på skaf).

* Anledningen till att man stället i B-klass kan vara att det är roligt att se hur ens ungdjur ligger till. Har man ett riktigt fint djur som är för ung för A-klass så kan det ju vara roligt att ställa ut den ändå.

Kastanjegårdens Kaniner

Jenniebreen
0

#1 Tack så mycket för all info, Men jag hittar ingenting på skafs hemsida gällande vart man skickar in för stambokföring.

Jag har nämligen parat två av mina kaniner och hanen har fått 94 på B kort och det var därför jag köpte honom och nu blev han nollad för hakpåse och mamman har jack i öronen så nu kan jag ju inte sätta stamtavla på ungarna.. :(

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

kaningodis
0

Om du går in på "Förbundsinformation" och Sedan "Länsföreningar" s hittar du kontaktinfo till stambokförare.

Kastanjegårdens Kaniner

Jenniebreen
0

Tack ska kika :)