Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 5133 ggr
[Djurlinnea]
0

Rastips?

Hejsan! Ett tag sen man var här inne på KIF ;)

Men nu till det jag vill ha hjälp med ;) I vår (mars, april eller maj) så ska jag köpa in en ny kanin :) Har funderat på Teddyvädur. Men nu när jag tänker efter vill jag ha en korthårig! :) Så jag vill ha lite tips? på kaninraser (och mer än gärna bilder!) på raser och lite info om dom! Och även om ni har några planerade kullar i vår. :) Gärna vilka färger ni har också! Eller har sett :)

Jag vill bara ha tips? nu så jag hinner läsa på om rasen mer innan jag skaffar mej en! :)

Tacksam för snälla svar! :)

kaningodis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rekommenderar varmt den underbara rasen Holländsk Kanin. Snälla, sociala, nyfikna, lugna men ändå aktiva, jämna i temperamentet mm.

Passar för kel, sällskap, hoppning och utställning. Om man vill ha en lite speciell holländare så kan man välja en med en häftig felteckning (går dock då ej ställas).

De finns i många färger, tex. svart, blå, japantecknad gul-svart, gul-blå, viltgrå, järngrå, viltgul mm.

Själv har jag svarta och blåa och kommer förhoppningsvis ha massa ungar till våren.

Kastanjegårdens Kaniner

[Djurlinnea]
0

#1 Ja dom är absolut ursöta! :D

Zvintos
0

Tja, vilken typ av utseende och temperament föredrar du?

Jag rekommenderar ju såklart dvärgvädur, helt enkelt för att det är "min" ras.
Dvärgväduren finns i x antal olika färger och även i rexpäls och satinpäls (dock inte särskilt vanlig än), om man vill ha "krulligt" eller "glänsande".
Jag har fastnat för denna ras och kommer aldrig kunna vara utan någon dvärgvädur, de är helt enkelt för underbara.
Dvärgvädurarna som bott hemma hos mig har varit viltgrå, viltgrå wienertecknad, svart wienertecknad, blå och zobel blå.
Det är som sagt bara en minimal bråkdel av de varianter som dvärgväduren finns i.

[Djurlinnea]
0

#3 Jo dvärgvädurer är väldigt fina och lugna ;)

Vill ha nån ny ras eller ja hitta "Min" ras :)

kaningodis
0

#4 Ett tips? är att besöka en kaninutställning, då lär du få syn på en mängd olika raser.

Kastanjegårdens Kaniner

[Djurlinnea]
0

#5 Okej, tack för tipset! :) Var hittar man utställningar?

kaningodis
0

Funkar inte att länka för mig men kolla på skaf.info-->kommande utställningar-->utställningsbarometer

Dock står nog inte alla utställningar med där än.

Kastanjegårdens Kaniner

[Djurlinnea]
0

#7 Okej, tack! :)

ElinJL
0

Jag kan rekomendera två akniner som är till salu hos mig, den ena är dvärgvädur/hermelin och den andra dvärgvädur!

Dvärgvädurar tycker jag personligen är väldigt fina kaniner och har mycket trevligt temperament! Gillar också deras kroppsform och ja ÄLSKAR rasen! :D

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

[Nalle-]
0

Nämen, överger du teddyväduren? ;)
Nejnej, jag skojjar bara såklart.
Själv tycker jag att dvärgvädurar är himla mysiga, särskilt utställningsvarianterna med sina maffiga huvuden! Fruktansvärt söta, som små nallebjörnar. Dessutom verkar de gå att ha till allt möjligt. Särskilt dvärgvädurar i rexpäls har jag fäst mig vid, de är ju lite livligare än de vanliga dvärgvädurarna (av vad jag hört) och det är ju bra om man vill hålla på med hoppning eller så.

Chieko
0

Korthårig ger ju bara ett svar: rexkanin! eller rexpälsad av någon mindre typ, se massa bilder på rexkanin.ifokus!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Ellahpella]
0

Jag får ungar villken minut som helst nu :)

U: Blandras Hoppkanin , Viltgul

E: Renrasig Rex , Castor Manteltecknad

Båda är super trevliga =)

Isf Lev.k 8-10 Mars ;)

eliana
0

En RexSkrattande Köpte min första förra våren och jag är helt såld!

Han heter pasande nog Marodör och är pigg, framåt, nyfiken, orädd, lättlärd och social. Och vacker.

Inte så mycket för att sitta i knä och gosa men blir gärna klappad och kliad ändå.

Springer lös här hemma och hoppar gärna upp i soffan och sitter en stund innan han måste ner och kolla vad de andra gör. Katten Anton är kvarterets skräck som jagar bort hankatter som är dubbelt så stora som han själv men min Marodör är han livrädd för. Marodören stjäl även ben från min stora hund utan bry sig det minsta om att hon morrar(hon skulle aldrig göra mer än så)och lämnar man ett äpple på bordet så är det borta på en minut.

Så han är väl lite ouppfostrad men vi jobbar på det där att man inte får stjälaOskyldig

Han lärde sig väldigt fort att det finns gott i kylskåpet så öppnar man det kommer han springande direkt.

Jag kommer nog alltid ha en Rex i mitt liv i fortsättningen!

Att umgås med djur är att vila sin själ

LillensMamma
0

#13 He he Skrattande

Våran Asta (också rex!) är likadan! Stjäl mackor från min treåriga son, gnager hål i gardinerna, välter ut blomkrukorna och äter upp böcker, pussel osv! Bäst trivs hon i leksakslådan! Den hoppar hon upp i och sen kastar hon ut sak efter sak! Hon tycker om att kasta ner saker från bordet också!!!

Jaghade någon form av vädur när jag var liten, den var lugn och gosig, Asta är vild och fylld av energi, blir gärna klappad men inte buren, hon är tålig med barn men väldigt reserverad mot främllingar.

Hon är absolut en riktig personlighet! Dock så vill jag hävda att jag tror att alla kaniner blir/är persosnliga om man umgås mycket med dem!! Sen är det väl såklart att alla raser har olika egenskaper, vissa lugnare vissa är livligare… En livlig kanin kanske inte gosar lika länge/gärna som en lugn kanin… Sen finns det såklart undantag  som alltid!

Jag är absolut ingen expert! Läser lever och lär dagligen!Skrattande

Chieko
0

Min rex är både busig och kelig! Äter gärna mina mackor eller min gröt ur handen, jag kan inte ha fruktskålar eller blommor inom räckhåll heller… Men hon kan ligga i flera timmar och bli klappad på, nafsar och pussar när man slutar ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Ellahpella]
0

Haha, min Rex också ;)

Thihi, att dom kan ha sånna perssonligheter :D

Det är underbart! =)

[Djurlinnea]
0

#10 haha ;o överger dom underbara teddysarna ;o nämen (:

Till alla som skrivit om rexar:

Dom låter helt underbara! :D Synd bara att jag inte kan ha nån kanin inne…;o mamma tycker att det luktar för mycke…

Men det funkar endel gånger om man tjatar! :)

Läste lite mer om Holländare igår och ojojoj vad kär jag blev i dom! :D Men rexar har jag alltid ser så personliga och snälla ut! Och jag har hört massor om att dom är väääldigt snälla och så! :) Men nu har jag fått lite tips? på underbara raser! Tack! :)

Om jag säger såhär så är jag inte så förtjust i vanlig dvv men dvv rex ser ju så himla mysiga ut! :D

pepsigumman
0

Dvärgvädur ! Dom är ursöta och har så lugnt temperament :)

Min hane är hur go som helst! Har haft han i 3 dagar o släpper inte en ur sikte! Så fort man kommer nära honom så springer han fram o ska bli klappad sen är han såååå fortjust i banan så när man ska ge han lite så tar han det inte lugnt kan ja säga :) Världens mysigaste kanin!

[Djurlinnea]
0

#18 Låter som en toppenkille! :D

Fridaaaa
0

Jag skulle nog säga holländsk kanin (gillar dem själv)

eller lejonhuvad ddv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ninnakm]
0

Mina favoriter är lejonhuvade (fast du ville ha en kortvågig) Rex eller holländsk kanin. Som sagt, är ett tipps att besöka utställningar!:)

[Djurlinnea]
0

Tack så mycket alla! Och som jag har fastnat i hålländarna! :D Nån som planerar kull till våren?? :D Som bor ganska nära Luleå eller nära Norrbotten! :) Eller om transport ordnas enkelt! :)

[Djurlinnea]
0

Puttar upp lite :)

LoveYourRabbit
0

Jag vet att Martina (www.solbackenskaniner.se) har uppfödning av holländare :)

Somriga hälsningar från Vilma

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni

[Djurlinnea]
0

#24 Okej tack! :) Ska kolla in hennes hemsida nu :)

Kassy
0

I juni får jag en dvv rex kull i olika färger (även wiener) om du är intresserad? :)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[sstorm]
0

Liten rex säger jag!!!

[Djurlinnea]
0

#26 okej, :D har du någon hemsida? :)

#27 okejj :D

[Wera]
0

Hmm tycker Lilla Tysk Vädur verkar lite trevliga :) om man känner att dvärgväduren är "mindre opersonlig" och "vanlig".

[Djurlinnea]
0

#29 Okej :)

Kassy
0

# 26 Får två kullar med Lilla Tysk Vädur Korsningar (dvs dvärgvädur + lilla tysk vädur) i blandade färger och en kull med Dvärgvädur Rex, alla kommer bli wienerbärare/wienertecknade ;)

Har för tillfället bara en blogg, men en hemsida är på G

KaninHotellet@live.se

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

[Djurlinnea]
0

#31 Okej :) Ska tänka på det :) Vars bor du förresten? :)

Kassy
0

# 32 Gävleborg, närmsta stad Hudiksvall, men transport går alltid att lösa ;)

[Djurlinnea]
0

#33 Okej ;)

[Djurlinnea]
0

Nu har jag tänkt om lite :p Jag skulle vilja ha en dvv! :D Sett många på sista tiden och är helt kär! Oskyldig Men när jag tänker efter så vill jag ju ha en rex så jag håller fast vid dvv rex! :)

Kassy
0

# 35 Om du orkar vänta tills Aug blir det en wiener/wienerbärar-kull hemma hos mig av dvv rex Flört

[Djurlinnea]
0

#36 Nja vet inte ;) Men hittar jag ingen tidigare så kollar jag med dej ;)