Benring eller Öronmärkning?
Jag funderar på att märka mina kaniner med Benring istället för tång. Vad finns det för "För/Nackdelar" med Benring eller Öronmärkning?
Hej. Skulle inte sätta på mina kaninungar benring eftersom att det i samma kull kan bli olika storlekar på kaninerna när de är fullvuxna! Har hört flera skräckhistorier om kaniner där benringen växt in i köttet hos köpare som inte haft koll och även tvärtom att det bara är klippa av ringen och trä på en annan för att fuska med vem som fött upp kaninen etc. Helt värdelös lösning av jbv.
Öronmärkning går snabbt och enkelt och är inte traumatiskt för kaninen om det görs på rätt sätt och sitter dessutom kvar hela livet.
Det är mina åsikter…
Mvh Sofie
#1: Fast om man trär av ringen och sätter på en annan, så går den ju att ta av = den blir automatiskt diskad på utställning.

Fast att inte ha koll på om kaninen tar skada av ringen är ju bara dålig kaninhållning och har inte så mycket med själva ringmärkningen att göra anser jag.
Byta ring är ju förfalskning.
Precis, det är förfalskning och det finns mycket fuffens i kaninvärlden! Många påhittade stamtavlor, påhittade poäng, kaniner med samma nummer etc.
Många som köper kanin har inte koll på benringen, precis som de inte ibland har koll på att tumklon är för lång m.m. Det är i grund och botten okunskap men eftersom att man hört det många ggr så existerar det och det räcker för mig. Du vet aldrig om den du säljer kaninen till kanske säljer den vidare etc, därför är jag för öronmärkning som sköter sig självt.
Dock om man planerar behålla kaninen hela livet och har koll så är självklart benring ett bra alternativ…
Mvh Sofie

Men öronmärkning måste utfärdas av veterinär va?
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
#5: Stämmer bra det.

Vad kostar det? :)
själv har jag tänkt börja med benring 2011 och alla jag pratat med tycker det är jätte bra, men nu blev man ju väldigt orolig.
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
#7: Har ingen aning.
Men jag har läst summor allt ifrån 50-800kr/kanin, så det enklaste är att ringa runt lite bland veterinärerna och höra vad de tar för det.

VA? Benring kan man väl sätta på själv?
#9: Om du läser i #5 så är frågan om öronmärkning måste utföras av veterinär. 
Ringmärkning får man göra själv.
Tränger mej in lite-
Att öronmärkn inte längre får göras av uppfödare är ju att det klassats som op ingrepp som kräver bedövning 
Men, samerna får minsann skära stora bitar ur öronen på kalvarna utan minsta bedövningssalva/sedering/narkos
Har de mindre känsel än kaniner..?
Dock är det väl en EU-grej o renar finns väl bara hos oss o i Canada..
#7 Härute i Tyresö tar vet 400 kr/kanin under sedering..

10# Fast du skrev svaret till 7# därav min fråga.
#11: Det handlar om att kalvar odyl är lantbruksdjur och där gäller tyvärr andra regler.
Kaniner klassas som sällskapsdjur och då får man inte göra det själv, likväl som att hund/kattuppfödare inte får märka själva heller.
Aha, så då räknas sällskpsdjur som smärtkänsligare än boskap..
Själv tror jag att öronmärkning på rätt sätt (bedövningsalva/is), i lugn o ro hemma hos uppfödaren är skonsammare för kaninen än hos främmande vet med massa djurångestlukter/narkos/sedering..
Tror en studie påg med bedövningsalva vid öronmärkn/kanin..
Jag var väldigt emot benringar förut, hade hört kaniner som fått på sig försmå ringar och kaniner som fastnat med ringarna. Men fick även höra om veterinärer som sövde kaninerna vid öronmärkning som aldrig vaknade igen. Dessutom tyckte jag att de skulle bli för dyrt med öronmärkning.
Så jag köpte några benringar, och har nu kört med det sen i januari/februari när jag märkte min första kull med benringar. Jag tycker de funkar super bra. Lätt och smidigt tycker jag.
Att säga att man inte tänker välja benringar för att de nya ägarna kanske inte håller koll, tycker jag faktiskt är en dålig ursäkt.
Du kan aldrig vara helt säker på att kaninen kommer få det bra i sitt nya hem. Kan vara en person som verkar helt perfekt när de hämtar kaninen, men som sen tröttnar, börjar på dåligt, börjar med mediciner. Kaninen kan bli bortglömd, torterad, dödad.
En bra kaninägare klarar av att hålla koll på en benring.
#15 Självklart kan en bra djurägare hålla koll på en benring och om alla var bra skulle det inte vara något problem. Under mina 10 år som uppfödare har jag sett mängder med exempel på dåliga kaninägare och det räcker för mig. Jag tänker inte sätta på kaninerna benring när veterinären öronmärker för ynka 200:- och det sedan sitter hela livet! Det finns också flera medtoder att välja på hos veterinären så att de såklart ska vakna upp igen. Det ena förtar inte det andra och bara för att du kan ramla på vägen till jobbet så använder du väl bälte när du kör bil? Man kan inte resonera så. Alla möjliga faktorer som kan påverka kaninens framtida liv bör beaktas för kaninens bästa.
Mvh Sofie
Haft många kaniner med benring och inga problem så länge man väljer rätt ring. A eller B till Hermelin, vet man att kaninen kanske blir en 1.3kg hermelin då kan man välja B.
Till Dvärgvädur har jag haft ring D (inte B som rekomenderas enl. vikt).
No problems. Kollar ringen titt som tätt och om inte annat när jag klipper klorna, då kollar jag både ring och tänder för att hålla koll på det. Klipper klorna ganska ofta.
Visst öronmärkning föredrar jag och vill att det skall bli lagligt igen.
Benring skulle jag välja. Om man kollar på en kanins ben så kan man mäta hur stor ring man ska ha ( Kan inte förklara hur ). Jag skulle inte öronmärka dels för att det är dyrt, men sen är det så att jag har läs att nåron öronmärkte sin kanin och veckan efter blev örat svullet och lite infekterat för att det visade sig att örat hadde fått ett litet hål.
Elin.
Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.