Sockerfri vecka
Okej!
Nu har jag kommit fram till att nästa vecka (vecka 9, sportlovet) ska jag vara nyttig xD Här är lite "regler" jag kommit på:
1 timme dator om dagen
1 timme tv om dagen
2 timmar ute om dagen
Inget godis/kakor eller något med socker i (förutom mat ;P)
Undvika kött så mycket som möjligt xD (Vegetarian test ^^)
Tada! XD Får se om jag klarar det också

Vara utan socker!? Skulle jag ALDRIG klara!!! =/
Lycka till! Å berätta sen hur det gick!! =)
#1: Ska bli kul och se om jag klarar det, haha xD Äter godis minst en gång om dagen! *onyttig* xD

Å jag bara MÅSTE ha socker i både det ena och det andra, speciellt i kaffet. Men det är ju klart, hjärnan är ju beroende! ;o)
Man kanske skulle prova själv… =)
Gör det du xD Som moraliskt stöd ^^

Haha, jag kom precis på att jag också tänkte göra ungefär samma sak, fast i en månad :O Alltså inte äta något socker (även typ chips och sånt..), och vara ute mer och mindre framför datorn.. jag börjar första mars ^^

Jag är sockerberoende

Jag med xD haha, men jag äter bara godis på lördagar ^^

Jag skule aldrig klara det där, fast jag var utan socker hela januari. (Fats då fick jag betalt för det XD)

Jag är nära på att få diabetes 

#9 Hur vet man det?

Lycka till! Jag skulle aldrig klara det, speciellt inte på ett lov :D
HahaxD Man får väl säga lycka till, får se hur det går för dig;) Jag skulle aldrig klara mej utan godis, sitter och äter det nu
Hehe. Men jag "försöker" att inte äta från mån-tors, sen äter jag fre, lör o sön. :) På helgerna är jag ute så mycket jag kan, ibland kan det bli nästan hela dagen! Men ibland är jag slö och tkr det är mkt roligare att sitta inne vid datan. Men jag är ganska stolt faktigst, för jag kollar nästan aldrig på TV! Men jag ska göra det ikv, för då är det One Tree Hill<3 DetÄrSåååBra!:) På vardagarna hinner jag oftast inte vara ute något när jag kommer hem för jag kommer hem tidigast halv 4 från skolan och då måste ja typ göra läxor, och sitta vid datan förstås!:) Hehe.
Lycka till än en gång!;D

Jag har faktist hållt mig att inte äta godis på 1år för pengar ;D *stolt*

Jag tycker myriis gör helt rätt! Det skadar verkligen inte att tänka lite på sin hälsa INNAN man blir sjuk! Tyvärr tar dom flesta sin hälsa för given.. Men tyvärr vet man aldrig HUR länge man får ha bra hälsa, rätt vad det är.. då är man sjuk.. Sen är det kanske som det är.. (En som vet..)

Ja, du har så rätt så Annelie. :)

Gammal och vis, vetdu Kajsa! hehe.

Haha, ja du är nog det 
hihi.. ja har inte ätit godis på 3 år.. xD
men ja får pengar för det :D men när man väl inte ätit det på länge så slutar man bli sugen på det. ja har inte slutat bli sugen på det helt å hållet men oftast så då nån säger mmm ja käkar godis tycker ja bläää.. :P förutom om det e marabou mjölkchoklad :P fast ja kommer inte ihåg hur det smakar… det är mkt godis som ja ej kommer ihåg hur det smakar… xD

Ta en smakbit Jojsan ;) *ler*
nja… :P ja tänker inte fuska :P

Hahahah :D
Haha, jag skulle inte klara av en hel vecka utan godis :P Tror jag iaf! Inte heller bara 1 timme framför datorn och 1 timme framför tv:n :P Nä, nästa vecka när jag har lov kanske det inte blir mkt godis, men jag klarar mig inte utan det iaf :D Jag kommer nog sova rätt mkt som jag alltid gör när jag ahr lov =)
Jag gör en utmaning nu. Och ska inte äta synligt socker på 100 dagar. Jag får inte äta glass, läsk, godis, snacks, bakelser, kaffebröd, bullar, kakor, tårta, popcorn, chips osv. Ni fattar :P
Det går jättebra :) har inte ätit godis på 2.5 år så det är inge problem alls! :P Bara 97 dagar kvar 
#23 Oj, lycka till!=) Jobbigt :P Varför just 100 dagar?

Jag var utan socker 2 ½ månad en gång. Hade fått sockerförgiftning så jag fick inte äta sånt alls.
Vegtarian har jag vart sen jag var 10, tycker inte det är någon större utmaning - ät allt som är gott och skit i att äta äckligt (;
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#24 Tackar
Jo jag gör det i samarbete med kolhydrater.ifokus :) Så där sa en att hon skulle göra det.. och det var 100 dagar :P :) Så jag hakade på :) Den 3: juni har det gått 100 dagar xD :P

#26 Lycka till! :)
#26 Jag håller tummarna att du klarar det!=) Haha, ok, finns det en sån sida också?:P

#28 Kolla under #Fler sajter" där finns massor ;)
Tack så mycket! Det går redan bra :P Har hållit mej undan allt som jag inte ska äta :) Och har inget sockersug :P Så på kvällen tar jag en kiwi eller en avocado :) Går jättebra ;)
Lycka till myriis också :)
Här kommer en litenn utvärdering om hur det gått xD
Måndag: Hade 39.7 graders feber och hosta :P Orkade inte spela data eller äta godis, posetivt? :P Lite mycket tv blev det nog iallafall, hehe… Och två timmar ute, No way ^^
Tisdag: Hade 38.6 graders feber och ännu värre hosta. Fick hostattacker ca var 15 min, dvs. kunde knappt sova eftersom när jag hostadekunde jag inte andas xD Orkade var ute litegrann, fixa med kaninerna, städa burar m.m. Ungefär 40 min sammanlagt (bättre än inget!) Datorn funkade det med hyfsat. Blev ca 80 min. Godiset, mja.. En mjölkchoklad slank ner xD Sen käkade jag solrosfrön resten av dan!
Onsdag: Usch, vad onyttig jag är! Lite chips, en tablettask och två vanlijmunkar, plus två glas hallonsoda! Otroligt nog går det bäst med datorn ;P Idag blev det bara 40 min! Tv? Hum.. Några timmar XD Utomhus ca: 1½ timme

Haha, du kommer aldrig lyckas :D

Hur har det gått hittills?
Jag är oxå sockerberoende, och jag har diabetes. jättebra >__<

Lycka till Myriis! Kämpa på :)
#31 Haha okej.. Det gick ju bra första dan.:) Men sista var väl lite väl onyttig? HahaXD Men när man är sjuk blir man ju så slö och bara sitter vid datan eller tv:n, då blir man väldigt sötsugen. Det blir iafl jag^^ Så då kan man inte låta bli att ta något:) Hehe. Hur går det med att inte äta kött då?:P

Hm,. godis skulle jag nog klara mig utan ett tag, men datan? näeeee :P Jag dras till den vare sig jag vill eller inte! Och så går tiden så fort när mna sitter här.. :/ Tv däremot tittar jag nästan aldrig på :)
#35:P Hum.. :P Första dagen blev det pankakor xD Andra dagen chicken bits, hrm.. Tredje dagen lite kyckling, typ två tuggor ^^
#36 Samma här! Datan är som en magnet, tv:n är osynlig!:) Hehe.
#37 Haha okej, men det var ju bra;) Hehe:P Lycka till!:)

Jag ser på tv när jag kommer hem och sen datorn :)
Jag har funderat på en sak…Jag ska nog göra som dig Myriis!:)
Mamma sa att det är väldigt många fler som får diabetes nu, dom sa det på nyheterna så det är inget "hon bara har fått för sig"
. Och jag vill inte gärna få diabetes, för det verkar väldigt jobbigt! Och så älskar jag ju godis, och om man har diabetes kan man ju bara äta vissa speciella saker, aja, ni fattar säkert! Så jag tänkte att jag skulle försöka minska ner på allt onödigt socker jag får i mig. Och när jag ändo är igång, kan jag försöka minska ner lite på "datatiden" och TV-tittandet också! Istället ska jag vara ute mycket mer! Min kompis och jag bestämde idag, att vi borde ha godisförbud fram till påsklovet för att se hur det går!
Såhär ser min "plan" ut (fram till påsklovet då) :
Absolut INGET godis !
Chips, popcorn och liknande, max 1 gång/helg !
Inga fler sockerbitar i mitt te:/
Datorn max 1 h om dagen !
Tv:n, max 1 h om dagen !
Helger: minst 2-3 h ute !
Vardagar: minst en halv h ute!
Jag har bestämt att jag får äta kakor, bullar, chips och popcorn för jag kan ju inte sluta med allt på en gång!xD På vardagarna ska jag försöka vara ute minst en halvtimma, kan nog inte vara ute mer för jag kommer hem så sent från skolan! Och så ska jag försöka att inte ens äta godis på helgerna!:P
Får se om jag klarar det!:) Jag ska tacka Myriis för att hon tipsade alla om det här, och hoppas att fler gör samma sak!:)

Lycka till!

Det sjuka är att även fast man inte äter godis eller dricker läsk så får man i sig massor med socker via maten. I brödet, i yoghurten, i flingorna m.m
Visste ni att man har socker i salladen på Mc donalds?

#42 Jasså?? Nog för att jag hatar Mc donalds ;) Jaa, även om jag inte äter yoghurt och flingor osv för utom Oboyen (
) så får jag i mig ändå massor av onödigt socker. Det är hemskt!

Det är ju vanligt att ungdomar o vuxna oxå dricker MASSOR av läsk! Litervis! DET är ju INTE bra.. Och som Niike säger, det blir fler o fler som får diabetes.. Och har man fått DET.. ja då blir det ju inte roligt… Nej, det gäller att tänka lite på sin hälsa! Men man behöver ju inte vara så hård mot sig heller, att man tar bort nästan allt direkt, eftersom socker är beroendeframkallande, så kanske det är svårt att minska för snabbt.. Men-men det finns ju socker i så mycket så det är nog ingen fara..

#43: Jo socker finns det ä nästan alls man äter. Min pappa tjatar jämt om hur mycket onyttigt socker och vitt mjöl det finns i bröd, speciellt i skogaholmslimpa, suck.

#45: Ja men det har han rätt i! Men det finns mycket socker även i vissa mörka bröd, som man tror ska vara nyttigare.. Så man får lov att läsa innehållsdeklaration o näringsdeklaration. Ja, vitt mjöl är ju heller inte nyttigt sägs det…

Jaa, men det är så svårt. För nästan allt innerhåller ju socker. Och mycke socker. Suck

Men det är ju bra om man minskar ner på läsk, godis, kakor, sött bröd tex till börja med iaf! =)
Jaa en utvärdering från mej med 
Har inte ätit synligt socker på en vecka nu :) Alltså inga bullar, kakor, bakelser, glass, tårta, godsaker och ingen läsk! Och inget godis dårå ;)
Det går väldigt bra! Men behöver hjälp med en sak. Eftersom jag ska göra detta i 100 dagar så vill jag äta något annat istället för dessa godsaker. Jag vill äta nånting på kvällen, en liten rätt. Som inte är svår att laga och ingen värsta ''festmåltid'' eller nåt :P Utan ett kvällsmål. För grejen är att jag vill inte gå ner i vikt, men vill ändå göra detta. Har nämligen hört om folk som gjort liknande och gått ner i vikt.
Så har ni några förslag på en god liten rätt? 
Jag har kommit på några grejer själv: nudlar (liten förpackning), avocado eller kiwi.. alltså frukt. Men inge mer :/ Lite lite att välja på.. vill ju ha liksom ha massor o välja på! Så att man inte blir trött på att ha samma sak nästan varje kväll. Kommer inte äta litet mål varje kväll :P Men rätt så ofta så jag inte går ner i vikt.

Nötter, fruktsallad, nypressad apelsin :)

#49 Köp olika sorters nötter, typ cashewnötter, mandlar… Sen kan du käka russin, solrosfrön (alltså inte sådana med skal på), rostade majs (om nu inte det räknas som godis), fruktsallad, smoothies.. tja det var det jag kunde komma på…
Nötter! vilken bra idé! Och fruktsallad :) Smoothie är gott. Ska prova det ni sa! Tack så mycket :D

Hehe, ingen orsak :)

Varsegod! Lycka till nu då…

Havregrynsgröt, rårakor (riv rå potatis, salta lite och stek i stekpannan med lite fett/olja. Servera med lingonsylt), varma mackor i smörgåsgrill, nyponsoppa…
#54 Tack :D
#55 Råkakor gud va gott det är ^^ Har glömt bort dom helt :) Tackar! Och våran smörgåsgrill måste fram nu

malin_2: Nötter o mandlar kan du ju äta som mellanmål. Dom innehåller bra fett o mycket bra mineraler. Smörgåsgrillen är bra! Går ju att göra mackor med nästan vad som helst i mellan! ;) Gott tycker jag är banan & jordnötsmör eller Tartex, champinjoner o ost.(kryddor!) Mums!

Lycka till =)
Tack 

Rårakor är ju så gott! Det gör jag allt för sällan tyvärr.. Men när jag gör, då brukar jag göra en enda stor i stekpanna. Mums! =) Ska göra det den här veckan har jag bestämt! ;) Med lingonsylt o sallad till.
Lite tips? på nyttiga och goda saker:
Köp massa frukt och gör som ett "fruktfat". Det är väldigt gott och nyttigt! Det jag helst vill ha på mitt fruktfat är: mango, kiwi, äpple, banan, vindruvor, sharon, päron, apelsin mm..:) Ta dina favoritfrukter och kanske några bär?
Om du får äta - köp smörgåsrån, degistivekex, mariekex och andra som inte är så jättegoda att äta "bara sådär". Sen tar du mjuka oster, vanlig ost och vindruvor och mixar lite själv: ex. smörgåsrån med vitlöksost och delade vindruvor på - gott! Ha gärna räkor till om du gillar det!:)
- salt
För en lite mindre portion; häll upp ½dl fiberhavregryn i en djup tallrik och 1½dl vatten. Strö över lite salt, du avgör mängden. Ställ in tallriken i mikron och kör på 100% i 1 min. Sen tar du ut den och rör om, kör 1 min till. Det är olika hur länge den ska vara inne från mikro till mikro, så du får pröva dig fram:) Vill du ha en större portion är det bara att ta dubbelt på mycket. Jag tror att receptet står på förpackningen (iallafall den jag köper!)Gröten är mycket mättande!! :D
#41 Tack!
Joo ni, det går bra för mej:) Har inte ätit ngt godis sen igår, haha okej, det var igår jag startade mitt onyttighets förbud! Men ändå! Har klarat mig så långt!:P Har varit ute ungefär en halvtimma idag, minst. Inget godis! Kan ni fatta det?:) Ingen TV! Men datorn…Hmm, största problemet! :S Har suttit här ganska jättemycket idag faktigst…Jag får slänga ut den genom fönstret, finns ingen annan lösning:D Okey, jag kanske kan låta den stå kvar ett tag till, men måste helt klart bättra mig! :P Hehe. Hoppas det går bra för alla andra!! xD
//Majjz
#62 Åhhh Tack så hemskt mycket!
Bra tips? ny kommer på! Jag hade verkligen idétorka :P O det där med räkor och smörgåsrån lät jättegott! Smörgåsrån får jag äta :D
#63 Lycka till till dej! :)
Jo för mej går det bra! Inget synligt socker så långt ögat kan nå x) :) Har faktiskt inge problem alls. Så länge jag ersätter det. Eftersom man växar så måste man äta ofta ^^ Som mina föräldrar säger xD

Vad roligt att det går bra för er! :)
#64 Så bra att du tyckte om tipsen^^ Hoppas de smakar gott också!:) Tack , du med! :D

Superbra tips? Niike! Det där med fruktfaten ska jag ta och fixa! Om man får välja på en skål med några sura äpplen och bruna bananer och en skål med godis så tar man ju godiset såklart. Men med ett sånt där smarrigt fruktfat väljer man ju helt klart det före godiset! :D
har inte provat än. Men ska! :) Lät ju så gott ;)
Superbra!

Det ska bli VÄLDIGT KUL att se dig Myriis följa de reglerna… Särskilt under lovet!!!

ett tips? är att undvika mikromat och vitt bröd, massor av socker i det.
Knäckebröd och tortillas funkar eller varför inte baka eget bröd?
"godis" kan man ju äta ändå. Russin, nötter, frukt är ju kanongott.
Min modem dog för någon vecka sedan och jag har aldrig fått så mkt gjort hemma som jag fick då (= Ska börja sätta en äggklocka vid datorn nu
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#67 Så kul att du tyckte om mina tips?! Ja, fruktfatet är verkligen super! Om man ska bjuda hem några gäster är det perfekt! Men då blir det lite lite med bara frukt, om man ska ha det till mat, så då kan man köpa olika sorters skinka och bröd och lite allt möjligt man tycker passar också!:) Jag håller med dig, jag skulle nog också ta det smarriga fruktfatet före godiset! xD
Klarade mej utan läsk, glass, kakor, bullar osv… i 3 veckor. Slutade för att jag vill inte gå ner i vikt :/
Plus att jag fick inte ens äta popcorn och dricka cocacola på bion.. det är en liten standard jag har. Att alltid ha nåt utav det när jag går på bio. Går inte på bio så ofta..
Och för att jag fyller år strax.. och får då inte äta tårta på min födelsedag ens 
För mej går det inte så bra..längre. Är verkligen godisberoende!:/ J*vla godis!! Man blir beroende av det och kan inte sluta äta det! Men det gick bra först, men sen orkade jag knappt. Gick och kollade i skafferiet efter goda kakor och liknande…:/ Ska iafl minska ner på godiset, "försöka" att inte äta på vardagarna. xD Men jag behöver inte gå ner i vikt, snarare tvärt om, så det är inget problem. xP