Syfilis ?!
En nära vän och "sammarbetspartner" till mig har upptäckt en massa små små finnliknande saker runt honans könsorgan och vi sökte tillsammans på intrernet och fick fram att det kunde vara talgkörtlar eller syfilis (dock blir det sår och det har honan inte några tecken på) Så nu är frågan, är detta normalt eller är detta syfilis?
Kaninen är 6månader gammal och har inte haft kontakt med varken hane eller annan kanin, Dock bor dom i fackburar på varandra men kan inte se eller komma i kontakt med varandra.
Borde jag vara rädd att mina kaniner smittas då vi träffas dagligen och går tillsammans på utställning osv?
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

En till bild
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

En till

En till

Sista bilden
Finnar är normalt på hanar, men honor vette katten. Kan vara tidigt stadium på syfilis..
Ändrar din rubrik då, använd inte upprepade "?!"

Bild 4a är nog den bästa att se dom på!
Kolla startsidan www.kanin-net.nu
Ser lite läskigt ut bäst att låta vetrinär ta en titt.
MVH John

#7 ska kika, Tack för hjälpen! :)
Har det utvecklats till sår än?
MVH John

#9 nej det är långt ifrån sår, inte ens rött. Hörde något om talgkörtlar som sitter där som kan se ut så. men man vet ju inte :(
Har hon träffat nån okänd hane?
MVH John

#11 Nej inte en ända kanin, och hon är 6mån, hon går ensam sen hon var levklar.
Knepigt.. har inga andra ideer.
Sorry :/
MVH John

putt
En kanin kan födas med syfilis om föräldrar eller förälder har det om jag inte minns helt galet
Kaniner kan smittas av syfilis om man varit och pillat med en annan kanin innan man "tagit" på den andra kaninens könsorgan om jag inte minns fel.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Det stämmer sanna. Du är inte så galen ändå ;)
MVH John

Jo men saken är ju den att hon bara har den kaninen just nu och har kontakt med mina kaniner men dom har inget tecken på detta överhuvudtaget och ringde veterinären åt henne idag och skulle kosta 635 och ev. prover och det är stora pengar om det inte skulle vara något.
Dom kan ju ha det latent men enligt veterinär smittar det via kontakt med kaniner, PARNING osv. men det kan man ju utesluta.
Kommer hon gå i Avel? Eller ha fysisk kontakt med andra djur?
Skulle det vara syfilis är det extremt smittsamt och smärtsamt då både kön och nos kan smittas.
MVH John

#19 Nej hon är bara sällskap och utställning men var planer på att säljas.
#20 ställer du ut henne kommer de ju anmärkas och säljer du måste du nog ändå ta henne te vetten innan

#21 Det är ju självklart!
Hon ställdes ut i december utan anmärkning så det har kommit ganska nyligen tydligen.
Misstänks syfilis så skall den ju absolut inte ställas ut eller närvara på utställning.
Men jag vet inte, tycker det ser ut som "fett" eller sekretsäckar eller vad man kan säga. Vet inte men syfilis tror jag nog inte riktigt på.
Men självklart måste man ju vara försiktig och kolla upp.

#25 jag har ingen erfarenhet av könsjukdomar på kanin överhuvudtaget så jag har aldrig sett syfilis blev bara fundersam när min kompis berättade för mig hur det låg ut och jag erbjöd mig att kolla här, Men sen så kostar det 650:- för undersökning + prover så det är faktiskt ingenting som jag skulle vilja göra med mina kaniner om jag inte misstänkte det och det gör ju varken jag eller hon. och den kommer ju självklart inte att ställas ut i nuläget vad jag vet.

Kanske var fel att säga att vi inte misstänker det men det är inte det första som dyker upp men eftersom syfilis skulle bli sår och varigt så känns det inte som om det skulle kunna vara det heller.. Men det är inte den första tanken men den mest allvarligast tanken.
Finns det ingen här som sett syfilis eller detta och vet hur det utvecklas?
För detta blir ju inga sår utan har sett lika dant ut i 5-6dagar nu… och innan har varken jag eller min kompis kollat på henne där så kan ju inte riktigt säga om hon alltid har haft det heller..

Fast att ta en bakterieodling kan väl inte kosta så mycket.. beror ju på vilken veterinär du går till.
Great.. mer snö :(
MVH John
#29 Fel tråd John? 
Tips- lägg ut fotona på kanin-net (kaninskötsel/sjukdomar) får du säkert kunniga svar
Tror syfilis mera blåslika men unge kan bli smittad av mamman om hon sjd/bärare tror jag..
så kolla mamman..
Blodprov visar på antikroppar/positiv syfilis
#10 Förstår att du blir orolig, men jag skulle inte tro att det är någon fara.
Säger som #25, det ser inte ut som någon syfelis. Har hennes föräldrar någon anknytning till LU -10?
var någon av de där eller har de haft kontakt med någon kanin som varit där eller dylikt?
#26 Könssjukdomar hos kanin är mycket ovanligt, där av att man kanske inte har så stor erfarenhet av det. Slå en pling till Roslagstull, jag gjorde det en gång i samband med att LU varit. Jag frågade om hur vanligt det var och hur det ter sig och lite sådant. Mest för att kolla hur försiktig man bör vara med att låta kaninerna träffa andra som skulle funnits på LU exempelvis. Ja, jag är ju en kunskapssugande typ. =)
Hon berättade lite och jag tyckte det var lärorikt. Det krävs i princip att kaninerna betäcker varan för att det ska kunna smitta. Alltså så smittar det på det sättet som människans könssjukdomar ungefär.
Samtidigt tycker jag att det är vettigt att kolla upp det om man ser tecken på sjukdomen. Vad jag funderar på är ju att detta är en sjukdom som ofta tar många, många månader innan den syns. Tror det är 12 månader innan "senaste datumet" för utbrott. Samtidigt tycker jag att det som sagt bör kollas om man ser tecken.
Men jag slår också ett slag för kanin-net. Där är kunnigt folk. Finns troligtvis även folk som sett hur det ska se ut också. Om ingen där kan ge dig ett säkert svar så skulle jag tagit prover. Det handlar ju inte bara om en kanin som jag ser det, utan det handlar ju om att stoppa smittospridning.
Talkötlar, det var ordet jag letade efter, inte sekretsäckar…..
talgkörtlar..?
#34 Ja precis
talgkörtlar och det är inget konstigt.

Hej allihopa! Fick besked idag att dom varit och besökt veterinären och veterinären tyckte inte att det såg konstigt ut och konstaterade att det var talgkörtlar som var extra synliga. och tog inga prover då det inte fanns tecken för syfilis. Tack alla ni som har hjälpt till och det har varit kanon bra =)