Kastrering,
Jag har en hona som bor på min stora inglasade balkong, min pojkvän har en hane och vi hade gärna velat testa om dom hade kunnat bo tillsammans.
Bör jag kastrera honan eller hanen? Hanen är 3 år medans honan är antagligen runt 1 år, men inte säkert då hon är upphittad.
Har pratat med en veterinär jag brukar gå till men hon ville helst inte göra ingrpp på kaniner då hon tyckte det är för stor risk. Men hon sa att det skulle vara bättre/lättare att kastrera honan, stämmer det? Att det finns risk för att dom får cancer i äggstockarna/livmodern.
Kan tillägga att jag har ännu en kanin på 8 månader som är en hane som bor innomhus just nu, men hade gärna velat att även han ska få bo med honan ( och ev. den andra hanen ) är det värt att försöka? Är det värt att kastrera honom för att försöka få dom alla tre att bo tillsammans?
Jag är medveten om att det inte är ofta som två kastrerade hanar går ihop, eller att ens en kastrerad hane+hona går ihop. Men jag är ändå villig att försöka och jag har backup plan ifall det inte skulle fungera! Dom behöver ju inte heller alltid "vara tillsammans" utan kan skutta ihop lite ibland och ibland få vara var för sig.
Kastrering utav en hane tar inte många minuter att göra och kräver inte att han öppnas.
Vore jag dig skulle jag höra runt med fler veterinärer, vad de säger.
Att en veterinär anser att kastrering av en hona är en risk förstår jag, men kastrering av hane är ett väldigt litet ingrepp och går fort.
Så det låter mer som att hon är osäker på ingreppet och en sådan veterinär skulle inte jag låta kastrera mina kaniner.
"Min" veterinär kastrerar hanar ofta och har inga större problem med det.
Det verkar skilja lite i vilken typ av anestesi som används, om kaninen sövs med gas, injektion eller genom lugnande.
Okej. Jo, vad jag har hört ska det ju vara lättare att kastrera hanar eftersom det inte är så stort ingrpp. Tror också " min " veterinär är för osäker för att göra det. Hon har mest katter/hundar.
Men ska kolla runt med lite andra veterinärer.
Men finns det någon större risk med honan eftersom jag inte riktigt vet varifrån hon är eller vilken ålder hon är?
Sen är ju också frågan är det värt att kastrera dom om dom nu inte ens går ihop? Eller är det bra att kastrera dom så att dom iallafall kan få skutta runt på sommaren i en stor Hage?
#2: Risken som finns är ju om hon är för gammal.
Men är det en bra veterinär som har erfarenhet av ingreppet, borde denne kunna se om honan är i tillräckligt bra skick för att man ska tordas försöka.
Jag har bara erfarenhet utav kastrerad hane + hona och i mitt fall funkade det problemfritt, men dessa gick ihop jämt.
Okej, men ska ringa runt lite och hitta en erfaren veterinär. Så blir det nog att jag kastrerar båda hanarna.
Är det bättre förutsättningar att dom kommer gå ihop om dom har mycket plats att röra sig på?
#5: Ja, ytan kan göra mycket.
Okej, tack för hjälpen (:

Har en kastrerad hane tillsammans med en okastrerad hona och det funkar bra men honan var 4 månader och hanen 5 månader när jag släppt ihopa dom.
Och dom hade ett helt uterum för sig med vars en bur som dom kunde gå in i.
#8 Okej, får hoppas mina går ihop. Har också tänkt ha två burar istället för en som jag har nu, plus att jag har ett stort "hus" i trä är väl ca 1*1meter fyllt med hö. Så får hoppas dom kan samsas om utrymmet (: