hoppkanin+ hoppkanin= ?!
Jag har läst lite varstans att man avlar på hoppkaniner. men nu är frågan. går det verkligen att överföra det. t.ex en hund som gillar agillity kan ju få valpar som inte alls är intresserade av det. jag menar. bara för pappa kanin och mamma kanin gillar att hoppa betyder verkligen det att kaninungarna också kommer gilla det? är inte det bara en personlighet. och personligheter går väl inte att avla på!?
Medarbetare på Hundar.ifokus

Man avlar ju på hoppkaniner för att de har ett speciellt lynne? Är inte så himla insatt i Avel, men kaniner som är duktiga hoppare har oftast ett speciellt lynne och kanske en kropp anpassad just för att kunna hoppa högt, skutta snabbt osv. En modig hane & en modig hona kan mycket väl få modiga ungar!
Precis som Twinnie förklarar så spelar humör/kroppshållning och sånt ganska stor roll inom Kaninhoppning. En tuff, stark och halvgalen (xD) kanin har mycket lätare att lära sig hoppa än en feg, svag och Rädd kanin.
Det är större chans att det blir bra hoppkaniner efter 2 kaniner som gillar att hoppa än efter 2 som inte gillar att hoppa/inte vill hoppa högt/banor.
Jag ser kroppen som det viktigaste när jag letar hoppkanin/planerar kull (då förutsätter det ju att föräldrarna har bra temperament & inte bär på kända defekter). Sen när jag hittat en kanin som har den rätta kroppen så kollar jag på temperamentet. Jag vill ha en kanin som är pigg & nyfiken på sin omgivning. Sen vill jag också att kaninen är något högrest.
Jag märkt att det beror mycket på ägaren om kaninen blir bra eller inte. Varför kan jag nog inte sätta fingrarna på, men det torde väl bero på hur man lärt kaninen att hoppa, hur ofta man hoppar och på vilket sätt man tränar den.