Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2696 ggr
zezagena
0

Hö-silage..

Funderar på att gå över till sk hö-silage (inpackat i plast)? Efter man öppnat har jag hört att det endast hållbart begränsad tid, hur länge ca?

Hur ska det förvaras för att hålla bäst?

Tänker förvara det skapligt torrt, frostfritt o skyddat Glad

jossan84
0

Mörkt och svalt är bäst. De bör förbrukas inom några dagar.

[Becca-]
0

Det är tyvärr delade åsikter angående detta med om hösilage är lämpligt eller olämpligt att ge kaniner. Jag har själv testat det, dock blev mina kaniners magar dåliga, och jag bytte illa snabbt tillbaka.

Så jag skulle inte ge hösilage till mina kaniner. Dels för magarna, och dels för att man måste göra av med en öppnad bal på ca 3 dagar. Och det klarar inte jag med 2 kaniner.

Fridaaaa
0

max 2-4 dagar håller det.

Mina kaniner älskar det och mår toppen av det, men då ska det vara ganska torrt, på gränsen till hö:) Till & med min kanin med superkänslig mage klarar det superbra:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kassy
0

Om man vänjer dom sakta med hösilage borde det gå bra, dock håller en bal endast 3 dagar…Obestämd

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

zezagena
0

Tack för svar. Jo sett tidigare tråd om silage/ensilage..

Trist att det så kort hållbarhet, är det för att det fuktigare som det bättre grogrund för bakt/mögelsporer..?

det luktar väldigt spec, starkt o mysko men ändå gott tycker jagFlört

Fridaaaa
0

#5 Mitt luktar typ ingenting:)

Ja det är därför:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.