Kaniner och intelligens?
Hur smarta är kaniner egentligen, finns det några undersökningar där man mätt deras intelligens?
Tanken slog mig nämligen idag. Min kanin kan bete sig riktigt, riktigt korkat och kan verkligen få mig och min sambo att skratta ibland när pusselbitarna inte riktigt faller på plats för honom - t.ex. när man, när han ser, stoppar in en bit broccoli i buren och han börjar leta utanför istället, eller när han vill gräva en gång till Kina… i buren. I såna situationer är han hopplös. Men ibland så är han så himla uppfinningsrik! Han fick en bit rostad brödskiva vid frukosten imorse och hade problem att äta den på det hala golvet, brödet bara gled omkring för honom. Efter en liten stund så tog han helt sonika brödet i munnen och hoppade bort till sin matskål (som vi aldrig använder, för övrigt) och la brödet där! Där gick det ju jättebra att äta, kantena gjorde så att brödet låg still.
Var det en slump att han löste problemet så bra? Eller har kaniner något slags uppfinningsrikedom?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag tror att kaniner är ganska intelligenta, fast det är nog som med människor, individuellt :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, det är nog väldigt olika från kanin till kanin. Min lilla Charlie har verkligen inte alla hästar hemma!
Han är väldigt inställd på att det går att komma in i en vante. Men ibland får han lite snilleblixtar och försöker komma över kompostgallerhagen genom att putta fram kartonger så att det blir lätt att komma över.
Samt att han tar moroten som en ekorre som håller fast sin nöt. Jag tror att han är lite släkt med dem asså. 
Mina kaniner har sina stunder då dom är osmarta, men 2 av dom ser ju dåligt, men men.
Dom är också väldigt smarta ibland, då en av dom lyfte gallret, satte upp det på en sten, och så kunde båda två smita ;D
Kaniner kan nog vara väldigt smarta(med det sagt är förstås inte alla det, men de har potential). :) Min förra kanin kunde komma på kommando(antingen genom att vi viftade med ena handen eller att vi ropade hennes namn), och inte var det svårt att lära henne. Kaniner är också lätta att få rumsrena.
Har en bekant som lärde sin kanin att hoppa över en pinne på kommando på en halvtimme med hjälp av en klicker och lite morotsbitar.
Så ja, nog kan de om de vill!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#4 Kaninen bajsar typ alltid i samma hörna, så att lära dem gå på katt-toa är nästan naturligt för dem :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.