Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4738 ggr
apache
0

Stackars kaniner (blocket)

Jag satt och tittade runt på blocket då jag hittade denna annons (se länk).
(om man nu inte får länka om annons i tråd kan jag pm:a länken istället).

Är det verkligen lagligt att ha så många kaniner i en liten bur?
Underlaget ser smutsigt ut och buren saknar sitthylla som de enligt lag måste ha.
Jag tycker iaf att det ser bedrövligt ut. Hur ska man göra för att hjälpa dem?

[Bolten]
0

Jag har för mig att man inte får länka andras annonser såhär på kif? eller..?

Denna kommentar har tagits bort.
apache
0

Admistratören får ta bort annonsen om så är fallet, kunde som sagt pm:a länken istället.

Fridaaaa
0

Man får inte länka:)

Stackars kaniner:(^
Plus att personen ljuger, dem är ju inte svåra att hitta i sverige. kan inte alls vara seriös!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emmla]
0

usch det ser inte särskilt lagligt ut, med tanke på att de inte har någon mat eller vatten eller sitthylla eller något :(( verkar vara en ganska oseriös säljare

Zvintos
0

Tog bort länken, då det inte är OK att länka till annonser publikt på forumet.
Privat via PM är bättre.

[Bolten]
0

Kollade annonsen också, o de är ju verkligen inte okej :/

Westham
0

Pm tack

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

lukasfelix
0

Vil gärna se annonsen

gaabriellaaa
0

Skicka gärna PM, vill se.

Popstar
0
Westham
0

Det va inte så farligt.. finns inget som tyder på att dom bor så hela tiden för den delen.
Rätt fina va dom faktiskt. :)

MVH John

strannee
0

Jag skulle gärna vilja ha pm också, om du orkar? :)

apache
0

#10 Om man tycker smutsigt bomaterial, 8 kaniner i en för liten bur och smutsig matskål är normalt så…

#13 Det stod att din sajt inte existerar?

Westham
0

Torvströ är smutsigt.

MVH John

[h-malm]
0

absolut inte okej!

lukasfelix
0

Jag tycker nog att det tyder på att de bor sådär, varför kör man annars ner dom i en bur för att fota? Visst om man haft luckan öppen och ville samla alla och få en fni bild men luckan är ju stängd så känns inte som om personen bara vill få en fin bild. Jag tror de bor så.

apache
0

#15 Fortfarande alldeles för liten bur, inget hö och skitig matskål. Om de inte skulle bo där permament, varför har de mat- och vattenskål i buren? Förstår inte varför du försöker förvara dem…

Westham
0

För att jag känner dom som har dom kaninerna det är därför, ni drar för snabba slutsatser som vanligt.

MVH John

[h-malm]
0

Och liksom i en annons då försöker man väl ändå visa att kaninerna har det bra? Jag skulle aldrig skicka ner kaniner i en skitig bur för att fota? Dom har inte hö, hus eller nån ting?

Workingdog
0

Pm tack? :D

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Emmla]
0

#19 då kan väl berätta varför dom du känner har valt att ha kaninerna sådär? vet dom inte bättre eller var det bara när de skulle ta bilden? och varför har kaninerna inte någon mat eller sitthylla?

Denna kommentar har tagits bort.
gaabriellaaa
0

tack för länken Apache. Tyckte det kändes väldigt oseriöst med alla stavfel också Obestämd

[h-malm]
0

#24 Tycker jag också, kan vara för att det bara (nästan) bor invandrare i Ronna..

Onslow
0

Skicka gärna ett PM till mig  också.
Kan maila annonsörerna och fråga om det är ett permanent boende.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

lukasfelix
0

Att buren är smutsig vet jag dock inte hur ni kan se, för de har torv som underlag och det ser ut sådär. Lite tråkigt men det är rent. Själva kaninerna ser ju rena ut så hade det vart smuts i botten så hade dom nog inte vart så vita och fina

Menar inte som försvar, men tror inte det är så smutsigt

Westham
0

Och nått fel på invandrare eller?
Först kritiserar ni deras djurhållning för 3 bilder ni sett. Sen hånar ni deras stavning och sen att dom är invandrare.. skärpning nu snälla.

MVH John

[bebba]
0

PM?

lukasfelix
0

# 28
Är väl bättre att folk reagerar än att dom inte gör det? Är det nu så att kaninerna normalt inte hålls sådär så är det ju jättebra, men hålls de så är det väl bara bra att någon agerar? Eller ska man alltid tänka så att "nej men det är nog inte så där i vanliga fall, bara just nu"

Fridaaaa
0

inget fel på invandrare

[h-malm]
0

Invandrare är det inget fel på. Det jag syftade på var stavningen och att det kan bero på att dom inte bott i Sverige länge och inte lärt sig stava ordentligt  ? ? ?

Hur skulle du själv reagera när du inte känner personen om du ser tre bilder på åtta kaniner i en liten bur med en smutsig matskål utan hö, hus m.m. Vi känner ju inte personen så vad ska vi tro? "Självklart att personen bara har satt kaninerna där när dom fotades, dom har såklart en annan bur annars"

Jenniebreen
0

Pm tack :)

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

strannee
0

#Hmm konstigt, men tack för försöket!

[sstorm]
0

Att dra slutsatser på att de är invandrare som skrivit är inte OK, tänk på att de finns folk med olika sjukdomar som gör de svårare att skriva och uttrycka sig i skrift!

ElinJL
0

Skicka gärna pm! :) vill se :)

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Angeln--89
0

Pm länken?

[Becca-]
0

Om du har tid, skicka gärna ett PM till mig oxå Glad

Tarja
0

Håller med Sanna. (#35)

[ninnakm]
0

håller också med Sanna,(#35) stor del av min släkt är dyslektiker (stavning?) Jag själv har lite problem med stavningen…

apache
0

Ni som vill ha pm, skicka gärna ett meddelnade till mig. Med min sega dator blir det mycket enklare så!

Oavsett invandrare eller ej, så är det inte okej att ha djuren så. Jag tror man menar att stavfelen kan tyda på att det är hafsigt skrivet och att det kan verka oseriöst när man ska sälja levande varelser.
Håller med #38.

[sstorm]
0

#41 bo hur då? Vet du ens om de bor så? De kanske får vara lösa jätte mycket… Jag blir riktigt förbannad när anklagelser kommer så här!!!

Fridaaaa
0

#42 Det spelar väl ingen roll om dem är läsa mycket? Alla dem kaninerna får inte vara i en sån bur ändå:) Plus att det står "svåra att få tag i" i annonsen och det är dem ju inte direkt?

teddybaby
0

Ni får gärna Pma mig, deltar gärna i diskussionen :)

Zvintos
0

Jag kan tycka att det är bättre att maila annonsören om detta, än att "dra på alla växlar" så att säga och spekulera för mycket.

[sstorm]
0

#43 näe, men om de bara var under fotograferingen då? Alltså ni sitter och grundar er på något ni inte vet någonting om! Lägg ned, tycker ni de e fel, ring upp personen och sluta häng ut folk

apache
0

PM:a mig först om ni vill ha länk

Westham
0

Tycker inte ens att den här typen av trådar borde skapas, alla vet vad som finns på blocket. Nästa gång är det din annons som hånas och utpekas som djurplågare, ta det här på djurskydd.ifokus.se istället.
Sist ni mailade en blocket annons så skrev hon här på kif och va riktigt ledsen över alla mail hon fått.

MVH John

[h-malm]
0

Det här är ju så onödigt. Måste alla haka upp sig?

Jag skrev "#24 Tycker jag också, kan vara för att det bara (nästan) bor invandrare i Ronna.."     Bara för det har jag dragit en slutsats att det är nån Turk som har lagt in annonsen eller? Jag bryr mig inte, jag har inget emot invandrare över huvud taget. Det handlade om en text där man knappt fattar vad det står, jag bryr mig inte vad det är för människa som skrivit det. Hur som helst är det en oseriös annons enligt mig, och jag skulle inte köpa en kanin därifrån. Visst det kan hända att dom bara har satt kaninerna där under fotograferingen, men det är inget ställe jag skulle fota mina kaniner på om jag ville få dom sålda.

Det var en tråd som gjordes för inte så länge sen ang. tråkiga kommentarer. Kan man inte få säga något utan att bli påhoppad? Alla borde få säga det man känner och för det borde inte flera gå ihop och säga "Håller med #**".

[h-malm]
0

Det kan vara världens största djurälskare som lagt in annonsen. Kaninern kan må jättebra och inte alls bo i buren annars. Jag har ingen plekaste aning om vem det är som äger kanierna. Så jag ska väl inte säga något. Förlåt om jag gjorde er upprörda. Jag håller käften stäng nästa gång.

Fred tack! (:

teddybaby
0

Håller med #48. Det är svårt att uttrycka sig i denna typ av diskussion eftersom allt vi ser är en bild. Det är då lätt att dra orättvisa slutsatser. Men visst, jag skulle inte låta mina djur bo på det sätt bilden illustrerar.

Vad avser "invandrare" så är människor som bor här inga invandrare, de har redan invandrat så att säga. Jag förstår att ingen av er här menar något illa, men ni som diskuterat kring "invandrare" får det att låta som om det vore något negativt. Det är liksom inget att diskutera. Oavsett om personen har skrivsvårigheter, har annan etnisk bakgrund eller vad det än må vara… leave it. Låt oss inte spekulera i det. Glad

[sstorm]
0

#49 Men om du inte bryr dig behöver du inte skriva något nedlåtande Flört

Zvintos
0

Jag är benägen att hålla med att diskussionen får vara avslutad.
Därmed kommer tråden alltså att låsas.

Är ni oroliga över hur kaninerna hålls - maila eller ring annonsören istället och försök reda ut det hela.

[Luppa]
0

Alltså… Det värsta som jag ser det är att kaninerna är "ca" 4 mån… Snart kan de vara många. Flört
Så länge som buren håller lagliga mått så får man ha hona med kull där. Dock tvivlar jag på att det gäller upp till 4 mån.
Det ser ut att vara torv i botten, och det är inte konstigt att det inte ser ut som spån.
Att matskålarna är skitiga är inte så konstigt, det blir de ju när EN kanin skuttar omkring.

Jag skulle inte ha mina kaniner så där trångt, här skiljs ungarna från mamma vid 8-9 v och går då i en box på ca 3x3 m.
MEN, jag ser inget olagligt med det.

Inlägget är låst för nya kommentarer