Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3589 ggr
MangoO
0

Kala fläckar

Har upptäckt att dom flesta av mina kaniner har kala fläckar på hälarna. Man skulle kunna tro att det är skavsår men det lustiga är att pälsen på sidorna av foten täcker fläcken :O Man ser den bara om man drar med fingret. Vad kan detta bero på? Jätte jätte tacksam för svar!!

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

Kickan90
0

jag tror det är för att de sitter på hårt underlag?!
alltså att de sitter i buren/hagen där underlaget är lite hårdare så att de skaver bort håret.

(lite svårt att förklara, kanske lät lite dumt) xD

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

MangoO
0

Ja, kanske det. Har halm i burarna. Men det är så konstigt att det endå är päls över själva fläckarna. Borde inte det också vara borta då?

Hopp och skutt!

Kickan90
0

både ja och nej, brors lite på hur pälsen är.
kan ju vara att när kaninen sitter ner så åker det extra skyddande håret ut på sidorna medans det som har åkt bort skavs när kaninen sitter på det hårda underlaget. när kaninen sedan sätter sig upp så lägger sig den andra pälsen ovanpå och skyddar.
hoppas att du förståd.

de kan få skavsår oavsett hur mycket du har i buren, min ena hane gillar att putta bort spånet och då har han halva buren utan, spelar ingen roll hur mycket jag lägger i. och då har han ju lättare att få lite skav på tassarna.

Medarbetare på

MangoO
0

Okej (: Ja mina kaniner är lite bökiga av sig i buren. Kan nästan tro dom är korsningar med grisar :S. Men kan man göra något åt det?

Hopp och skutt!

Kickan90
0

Jag lade i lite pappers bitar, alltså jag revsönder vanligt papper där de brukar "gräva" sen lade jag på lite mer underlag där en vanligt.
funkade på min hona men hanen fortsatte ^^

Medarbetare på

MangoO
0

Okej, ska testa det men tror det flyger bort fortare än det kom dit ^^

Hopp och skutt!

Kickan90
0

ja eller så kan du lägga spån under också, de tynger ner halmen lite tycker jag :) speciellt när de fluffar runder ^^

Medarbetare på

MangoO
0

Ja,ja ska prova det :D tack för hjälpen!

Hopp och skutt!

MangoO
0

Börjar bli lite orolig, kan dessa utveckla till sår? :O Ingen har det, men man undrar ju.

Hopp och skutt!

MangoO
0

någon som vet ?

Hopp och skutt!

Kickan90
0

det brukar inte bli till sår :P

men det är ju bara att hålla koll och eventuellt smöja in med en fet salva, dock rekomenderar jag dig inte att smöja in om du har dom ute. då får du försöka, smörja salvan torr på den kala delen.

Medarbetare på

MangoO
0

Okej (: ska salvan vara oparfymerad?

Är det här vanligt bland kaniner?

Hopp och skutt!

Kickan90
0

#12 ja helst :)

korthåriga kaniner har lättare att få det.
sen är det ju svårt om kaninen själv puttar bort underlaget, gick det inte bättre att blanda spån och hö? (=

Medarbetare på

MangoO
0

Mina 2 dvv lider inte av detta, dom har ju så lurviga tassar.

Jag har blandat spån och halm nu, så får se om det blir någon skilnad. Dom blev jätteglada av att få mer att böka runt i (: Men ska hålla koll och se om det blir någon skillnad.

Hopp och skutt!

Kickan90
0

#14 det är ju helt olika, mina 3 dvvrex lider inte heller utav det.
ja dom brukar ju gilla att gräva runder och halmet trycker ner spåner osv ^^ därför bra att blanda ibland om de gräver mkt.

skriv hur de går.

Medarbetare på

MangoO
0

okej (:

Hopp och skutt!

MangoO
0

Har nu provat en hel del grejer men det verkar inte funka. Det är fortfarande fläckar utan pälsObestämd Fattar verkligen inte hur dom får det?

Hopp och skutt!

MangoO
0

Putt! Någon som vet?

Hopp och skutt!

kaningodis
0

Helt ärlig så tror jag många kaniner har det. Vänder man på dem så syns det inte utan det syns först när man vänder bort pälsen från hälarna.

Upptäckte detta på en av mina i våras och sedan märkte jag att det var flera stycken som hade det.

Jag använde Aloe vera gel som jag smörjde in hälarna med. På de som var värst så minskade rodnaden lite.

Kastanjegårdens Kaniner

MangoO
0

#19 Okej, så alltså inget att oroa sig för?

Hopp och skutt!

kaningodis
0

#20 Har de inte ont och om det inte är sårigt så tror jag inte att det är speciellt farligt.

Kastanjegårdens Kaniner

MangoO
0

Okej, tack! (:

Hopp och skutt!

[h-malm]
0

Märkte idag att en av mina kaniner hade som en röd fläck på varje baktass. Fläcken var ca 0,5 x 0,5 cm. Det var ingen päls på fläckarna och dom är liksom gömda under pälsen på tassen. Är det något man bör kolla upp hos vetten?? "/

MangoO
0

Det är precis så mina har , fattar inte hur dom lyckas med det? :S

Hopp och skutt!

[h-malm]
0

hehe ")

Och fläckarna är på precis samma ställe på båda baktassarna, det känns som att det är som en klump ?

MangoO
0

Ja exakt! Jag fattar ingenting men dom verkar inte lida av det, men skulle så gärna vilja veta vad det kommer av Obestämd

Hopp och skutt!

[h-malm]
0

Ja och jag vet inte heller hur länge han har haft fläckarna, för han hoppar runt lika dant hela tiden och inte visat nåt tecken på att det gör ont ..

MangoO
0

Nej, det är de som är så konstigt och att det liksom är päls över :S Hade det varit ett vanligt skavsår hade väll all päls varit borta?Obestämd

Bra konstigt är det iaf..

Hopp och skutt!

[bebba]
0

En av mina har det och jag tror inte att det beror på underlaget eftersom dom bor tre stycken kaniner tillsamans. Hon verkar inte lida av det eller ta skada på nåt sätt så jag tror att det är lungt.

adilun
0

Det är nog inget som man behöver vara orolig för. Jag har sett det på många kaniner, även sådanna som bott ute på bar mark om sommaren vilket är en kanins naturligga miljö så kaniner är helt änkelt bygda så. Hundar har lika dant. Om det inte verkar vara infeckterat eller sår behöver du nog inte vara orolig :)