Stamtavla Data eller Block?
**Vad är bäst?
**Stamtavla data och stamtavla block?
Hade tänkt beställa men vet inte riktigt hur det funkar.
Sen undrar jag vart nummer som inte är uppfödarnummer kommer ifrån? hur får man det?
Är helt ny på detta med stamtavlor nämligen.
Tacksam för hjälp! :)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
Hur menar du med nummer som inte är uppfödarnummer?
Gällande block eller data så är det väl lite vad man själv föredrar.
Jag beställde block, då jag gillar att skriva för hand. =)
År och kull nummer i höger öra hanar före honor .. rätt?? ;)
MVH John

#1 Jag tror nästan jag tar block också då det känns enklast och bäst!
Ja det nummer som är i andra örat? :)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
#3 Ex.
-Höger öra=uppfödarnummer
-Vänster öra: 053
Man kan då läsa av att ungen är född 2010 (->0), den tillhör den 5:e kullen (->5) som föddes 2010 och dess individnummer är 3. Om det tillexempel var 6 ungar så kan dess öronmärkningar sett ut såhär: 051, 052, 053, 054, 055, 056.
Kastanjegårdens Kaniner
Visst är det hanar före honor i individ nummer? Eller har jag bara fått för mig det haha
MVH John
#5 Jo, tror det. Vet också att vissa märker hanar med jämna nummer och honor med udda.
Tror inte det spelar så jättestor roll så länge alla får ett eget nummer.
Kastanjegårdens Kaniner

Oj men det var ju riktigt svårt, men man lär sig väl med tiden! :)
Hur menar ni med honor först? Ska jag märka alla honor först och sist hanarna med det sista nummer?
Ex. (min första kull) 1(för 2011)1(för första kullen) och 1 (som jag väljer själv?) Så nästa kan heta 112,113 114? 
Och sen så har jag ju valt att göra med ringar hur gör jag för dom sista nummer då? Jag kan väl inte sätta dit dom själv?
#7 Om du ringmärker så behöver du inte tänkta på detta alls. Då du får hem dina ringar så finns det redan ett nummer på dem som då symboliserar vänster öra.
Kastanjegårdens Kaniner

Jaha okej :)
Tänkte höra med er andra också hur ni gör för att hålla reda på alla kullar osv för man ska ju spara det i 5år vad jag har förstått och hur förvarar ni alla såna uppgifter? :)
Jag tycker de är snyggast med dataskrivet. Jag upplever handskrivna som kladdiga/röriga. En del försöker skriva snorkigt och"fint" men blir bara värre. Upplever att de är lättare att läsa fel på handskriva. Dessutom är de jobbigt att sitta och skriva massor med stamtavlor för hand.
Men jag själv har block för jag fatta inte hur data grejen funkar :P
#10 Haha!
Jag vill ockå ha dataskrivet pga av att det är så svårt att få plats med alla delpoäng när man skriver för hand. Men jag skriver just nu för hand pga att jag har redan ett block som jag ska vill göra slut på först ;)
För att använda sig av datorn så måste du först ha speciella datapapper med skafs logga. Sedan så måste du också ha ett program att skriva det i datorn. (Finns att köpa eller så kan man använmda sig av ett gratis program.)
Kastanjegårdens Kaniner