Ren fakta :/
Varför ska alla sälja sina kaniner så fort den kommer i tonårsåldern? Kollar man på blocket så finns det så många kaniner tillsalu men ingen blir köpt!
Själv har jag "bevakat" kaniner så jag ser hur många kaniner som kommer in varje dag, det är upp till 20 nya kaniner per dag! Och antalet ökar för varje dag, många oönskade kaniner.
Sen har vi den vanligaste ursäkten "pga allergi måste jag nu sälja min kanin" : Knappast! Barnen tjatar på föräldrarna om att köpa kanin, tillslut köper föräldrarna en kanin eller två till barnen, efter några månader så tröttnar barnen på kaninerna och föräldrarna tar över, och det är inte alla föräldrar som har tid till en kanin och tyvärr så hamnar den kaninen på blocket eller eniro.
En annan vanlig ursäkt som då är mer sann än "allerig" är att barnen tröttnat och då är det ofta sant det dom skriver.
Sen finns det uppfödare som lägger ut en annons och sin hemsida på annonsen.
Och sen finns det folk som skänker bort sina kaniner med bur för att snabbt bli av med den.
Och så tar vi djuraffärer också! Köper in kaniner vid 6v ålder från oseriösa uppfödare eller folk som fått "oönskade kaniner", dom kaniner som affärerna köper in ser inte ut o må bra, dom sitter i ett o samma hörn, o ser allmänt uttråkade ut. Sen har dom flera kaniner i samma bur, fast det finns lediga burar brevid. Djuraffärer är nog det värsta som finns! Djuren dom har speciellt kaninerna ser inte ut o må bra, dom har ca 4 hanar i samma bur där dom knappt kan röra sig på! Kaniner är ju somsagt inte flockdjur och ska inte va mer än 2 i en bur som bara har måttet 120 i längd, man ska knappt ha 2 i en sån bur! Dom som jobbar i djuraffären har oftast ingen aning om vad dom gör mot kaninerna!
finns däremot en djuraffär som är seriös och dom köper in renrasiga djur från uppfödare, när man köper ett djur oavsett om det e en liten mus eller hamster till kanin så får man ett papper där det står vilka föräldrarna är och vem som är uppfödaren o nummer till dom, + att man får skötselråd! Men på en annan djuraffär så är det inget som står ovanför som stämmer in på den affären, man får inget av det! Inte ens ett renrasigt djur!
Kände för att skriva av mig!
Men om det är så att t.ex. barnen i familjen tröttnat på djuret, tkr du inte att det är bra att föräldrarna tar sitt ansvar och ser till att djuret har möjlighet att komma till ett bättre hem då?
#1 jo det e klart men om du läser så är det de som är vanligt när man ska sälja sin kanin.. Men det är ju en sak dom flesta föräldrarna vet, att barnen kommer tröttna. Inte alla men vissa
Många skriver nog att det är pga allergi, istället för att "barnen har tröttnat". Tyvärr är det så. Men jag hade inte skaffat en kanin till ett litet barn, om jag inte själv vore intresserad att ta hand om kaninen ifall då barnet tröttnat, för det är ju synd om kaninen att flytta runt, men så tänker inte många föräldrar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Håller verkligen med dig! Tyvärr så vet dom flesta föräldrarna att barnen kommer tröttna tillslut men endå köper dom en kanin till barnen. Det är bara synd om kaninen, för om den inte får ett hem så kanske den blir utsläppt i det fria eller så avlivar dom den :/
Har märkt väldigt väldigt ofta att det står i annonser "Säljer nu min kanin p.ga allergi". Tråkigt, men håller med #1.
#5 Jo men som #3 säger varför låta kaninen flytta runt? Föräldrarna verkar ju köpa en kanin för att bli av med barnen "tjatande"

Är det något fel med att annonsera om man är uppfödare?
Kaniner är förresten inte flockdjur ;)
Nepp pecis som #7 säger är de inte flockdjur utan kolinidjur :)
#7-8 Det är ju precis det hon säger.
Hon har skrivit: Kaniner är somsagt inte flockdjur..
och det är ju sant
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

#9 Intet förvann :P
#1: men föräldrarnas ansvar är ju inte att göra sig av med djuret när intresset svalnat, utan att inte skaffa ett djur om "planen" ändå är att bara behålla det så länge barnen är intresserade.
Finns alltför många föräldrar som vill sina barn väl och därför går med på att köpa ett litet djur i djuraffären efter att barnet tjatat och bett och lovat att sköta det helt själv osv.. tyvärr är det ju så att många barn tröttnar efter en tid, det kan vara en vecka eller ett år, men djur är inte slit-och-släng-saker som man kan göra sig av med hur som helst när man inte orkar ha kvar dem.
Blev senast idag erbjuden att ta hand om ett par marsvin som ägaren inte hade något intresse för (trots att denne har diverse andra djur som h*n brinner för), och jag blir så trött på det!
Barn som inte är tillräckligt gamla för att faktiskt kunna ta ansvar för ett djur ska därför inte ha djur alls om inte deras föräldrar förstår att djuren är deras ansvar och att det är de som måste ta hand om dem när barnen tröttnat.
Man ser glädjen hos barnen och allt är frid och fröjd tills en dag, då kaninen får sitta inne i buren, som inte blivit städad på ett par veckor, huset stinker och mamman frågar sin lilla dotter att "kanske du skulle ta ut Skutt nudå så kan jag hjälpa dig med att städa buren sen", men nej då vill dottern ha en hamster istället.. eller en hundvalp, eller en katt eller en ponny..
Jag ser inget fel i att barnfamiljer skaffar djur, tvärtom så tycker jag så många barn som möjligt ska få en chans att växa upp med ett djur då det är så otroligt lärorikt och givande, men om föräldrarna inte är beredda att ta ansvaret och se hur mycket jobb, tid och intresse det krävs för att ha ett djur så är det bäst att inte skaffa något djur alls.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#7 Nej har ja skrivit att det är fel? Om du kollar noga så ser du att ja skrivit hur folk annonserar? Snälla läs bättre nästa gång, + att jag har inte skrivit att kaniner är flockdjur utan att dom INTE är det!
Fast jag måste säga att de allra flesta (?) uppfödare säljer ju sina egna kaniner väldigt ofta, vad är skillnaden förutom orsaken till att de säljer?
#14 Jo orsaken är att dom inte ska använda kaninen i Avel längre :) Eller att de inte finns plats för mer kaniner, finns säkert fler orsaker :P
#15 Jo precis, det är orsakerna. Men det blir samma resultat, kaninerna säljs. Nu lägger jag absolut ingen värdering i huruvida det är sjysst att sälja sina kaniner eller ej, men det är en tanke.
håller med dig TS det är alltför många som köper ett djur till sitt barn som sedan tröttnar och föräldrarna vill inte ha ett husdjur så då säljs de vidare.
men varför kan folk inte hyra en kanin istället så att de vet om barnen tröttnat eller ej? det är ju ett alternativ.
men man som förälder varför skaffar man en kanin om man själv inte är intresserad? djuret förblir ju förälderns ansvar om man är under 18.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
#16 tycker de va en rätt bra tanke ;)

#13 Jag kanske tolkar det fel med du skriver negativt om hur folk annonserar och säljer kaniner och skriver "Sen finns det uppfödare som lägger ut en annons och sin hemsida på annonsen." Jag tolkade det som negativt om att uppfödare lägger ut annonser och undrader varför det var dåligt.
Och som jag skrev tidigare så missade jag ett "inte" ang flockdjur, jag ber om ursäkt för det :)